Εντός του Απριλίου αναμένεται να δοθεί προς χρήση η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό από το Μοναστηράκι στο Αιγάλεω, η οποία εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί ημερησίως 80.000 επιβάτες. Η επέκταση περιλαμβάνει τρεις σταθμούς, το Βοτανικό, τον Ελαιώνα και το Αιγάλεω και με την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Αιγάλεω – Σύνταγμα θα καλύπτεται σε έξι λεπτά.
Το έργο βρίσκεται σήμερα στο τελικό του στάδιο και εντός του τρέχοντος μήνα, ξεκινούν οι δοκιμές, των ηλεκτρολογικών συστημάτων και η ενεργοποίηση της ηλεκτροφόρου γραμμής (τρίτη τροχιά) του μετρό.
Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς που επισκέφτηκε πρόσφατα τα έργα στο Αιγάλεω και το Βοτανικό, τα οφέλη από τη λειτουργία της επέκτασης της Γραμμής 3 προς το Αιγάλεω δεν επικεντρώνονται μόνον στην ασφαλή, γρήγορη και αξιόπιστη μετακίνηση (Αιγάλεω-Σύνταγμα 6 λεπτά) αλλά και στην αναβάθμιση των περιοχών των Σταθμών του Μετρό με επιμέρους επεμβάσεις όπως η ανάπλαση των πλατειών στους υφιστάμενους εργοταξιακούς χώρους, η ανάδειξη σημαντικών αρχαιοτήτων στους Σταθμούς Αιγάλεω και Ελαιώνα, η δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης και υπόγειου χώρου στάθμευσης 450 θέσεων ΙΧ οχημάτων επί της πλατείας Εσταυρωμένου (σταθμός Αιγάλεω) και 500 θέσεων ΙΧ οχημάτων δίπλα στον σταθμό Ελαιώνας.
Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε έχει ξεκινήσει η κατασκευή της επέκτασης της γραμμής από το Αιγάλεω στο Χαϊδάρι, που θα είναι έτοιμη το 2008 και θα εξυπηρετεί 30.000 επιβάτες καθημερινά. Ηδη στην περαιτέρω επέκταση της Γραμμής προς το Χαιδάρι, η ανάδοχος κοινοπραξία έχει αναπτύξει και τους 4 εργοταξιακούς χώρους
Εντός του καλοκαιριού αναμένεται να ανακηρυχθεί και ο ανάδοχος της επέκτασης Χαϊδάρι-Πειραιάς-Ευαγγελίστρια.
Σύμφωνα με τον κ. Σουφλιά με τα έργα Μετρό που βρίσκονται σε εξέλιξη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη διπλασιάζεται το μήκος και οι σταθμοί του μετρό που λειτουργούν σήμερα. «Δηλαδή, στα 26,1 χλμ. γραμμής και στους 24 σταθμούς μετρό που λειτουργούν σήμερα στην Αθήνα, προστίθενται 22,3 χλμ. νέας υπόγειας γραμμής και 23 νέοι σταθμοί μετρό στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη με τα έργα που είναι υπό κατασκευή, χωρίς να υπολογίζεται η γραμμή του Προαστιακού που χρησιμοποιεί σήμερα το μετρό. Μάλιστα, εάν προστεθούν και η επέκταση από Χαϊδάρι προς Πειραιά και οι τρεις νέοι σταθμοί Χολαργός, Νομισματοκοπείο και Αγ. Παρασκευή, των οποίων η κατασκευή θα ξεκινήσει μέχρι το καλοκαίρι του 2007, τότε πλέον το μέτωπο έργων μετρό στην Ελλάδα θα είναι υπερδιπλάσιο του δικτύου μετρό που λειτουργεί σήμερα».
Τέλος, ο κ. Σουφλιάς διευκρίνισε, ότι στα έργα της επέκτασης προς Αιγάλεω βρέθηκαν πολλές αρχαιότητες, που θα εκτεθούν σε κατάλληλα διαμορφωμένες προθήκες στους σταθμούς του Αιγάλεω και του Ελαιώνα καθώς και στην κεντρική πλατεία του Αιγάλεω.
Παρακάτω παρουσιάζουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά των 3 σταθμών που αποτελούν την επέκταση της Γραμμής 3, από το Μοναστηράκι προς το Αιγάλεω. Πρόκειται για τους σταθμούς του Βοτανικού, του Ελαιώνα και του Αιγάλεω. Παράλληλα, ακολουθούν τεχνικές λεπτομέρειες για τις επεκτάσεις του Μετρό προς Χαιδάρι και Πειραιά.
Ο σταθμός Βοτανικός αποτελεί τον πρώτο σταθμό της επέκτασης της Γραμμής 3 προς το Αιγάλεω και χωροθετείται πίσω από το Γκάζι, στο πάρκο που περιβάλλεται από τις οδούς Τριπτολέμου, Περσεφόνης, Δεκελέων και Βουτάδων. Ο σταθμός κατασκευάζεται σε βάθος 21 μέτρων και διαθέτει δύο εισόδους/εξόδους: την δυτική στην οδό Δεκελέων και την ανατολική στην οδό Τριπτολέμου.
Το πρώτο επίπεδο του σταθμού (υποδοχή επιβατών) χαρακτηρίζεται από άνετη διάταξη των χώρων διατεταγμένων γύρω από το γυάλινο θόλο της οροφής του. Το εμφανές σκυρόδεμα, οι γρανίτες, οι υαλοπίνακες και τα μεταλλικά στοιχεία συμπληρώνουν αρμονικά την αρχιτεκτονική του Σταθμού Βοτανικός.
Ο σταθμός Ελαιώνας χωροθετείται σε βάθος 26 μέτρων υπογείως της Ιεράς Οδού, στο ύψος της συμβολής της με την οδό Εμ. Παππά. Το εσωτερικό του σταθμού χαρακτηρίζεται από δύο εντυπωσιακούς υπόγειους θόλους, οι οποίοι οριοθετούν κομβικό σημείο κυκλοφορίας, από και προς τις κλίμακες των αποβαθρών. Στο επίπεδο των εισιτηρίων, ο ένας υπόγειος θόλος καταλήγει σε κυλινδρική γυάλινη οροφή στο επίπεδο του εδάφους, επιτρέποντας έτσι το φυσικό φως να διαχέεται σε όλο το πρώτο επίπεδο του σταθμού.
Το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα στις αποβάθρες, εναλλασσόμενο με στιλπνές επιφάνειες γρανίτη, και οι λεπτομέρειες από ανοξείδωτο χάλυβα αναδεικνύουν τα γεωμετρικά στοιχεία του χώρου.
Στην επιφάνεια του εδάφους, ακριβώς πάνω από το σταθμό, θα αναδειχθούν τα σημαντικότερα ευρήματα της αρχαιολογικής ανασκαφής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού.
Ο σταθμός Αιγάλεω είναι ο τερματικός σταθμός της επέκτασης της γραμμής 3 από Μοναστηράκι προς το Αιγάλεω. Είναι υπόγειος σταθμός με κεντρική αποβάθρα και κατασκευάζεται σε βάθος περίπου 20μ κάτω από την Ιερά Οδό, στο ύψος της πλατείας Εσταυρωμένου. Διαθέτει δύο εισόδους : η βόρεια βρίσκεται στην πλατεία Εσταυρωμένου, ενώ η νότια βρίσκεται στην οδό Αλ. Παπαναστασίου.
Ο σταθμός θα διαθέτει φυσικό φωτισμό στο πρώτο επίπεδο, όπου βρίσκεται ο χώρος υποδοχής κοινού και τα εκδοτήρια εισιτηρίων. Στο επίπεδο της πλατείας, η Αττικό Μετρό σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναδείξει τα αρχαιολογικά ευρήματα της αρχαίας Ιεράς Οδού.
Αιγάλεω-Χαϊδάρι
Από τον Μάιο του 2006 έχουν ξεκινήσει οι εργασίες της αναδόχου κοινοπραξίας για την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής από το Αιγάλεω προς το Χαιδάρι. Πρόκειται για μια επέκταση μήκους περίπου 1,5 χλμ. με την προσθήκη ενός νέου σταθμού στα όρια του Δήμου Χαϊδαρίου, η οποία θα εξυπηρετήσει συγκοινωνιακά την ευρύτερη περιοχή του Χαϊδαρίου, του Αιγάλεω και της Αγίας Βαρβάρας καθώς και το Νοσοκομείο Λοιμωδών Νόσων, το Αττικό Νοσοκομείο, και το Δρομοκαϊτιο Θεραπευτήριο.
Σήμερα η ανάδοχος κοινοπραξία έχει αναπτύξει όλα τα μέτωπα του έργου. Συγκεκριμένα στο σταθμό Χαιδάρι ανάδοχος είχε αναπτύξει τον απαιτούμενο εργοταξιακό χώρο και πρόσφατα ολοκλήρωσε την απομάκρυνση των μπαζών από το οικοδομικό τετράγωνο όπου θα κατασκευασθεί ο σταθμός. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η αρχαιολογική ανασκαφή σε τμήμα του εργοταξίου.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται σήμερα η κατασκευή των δύο φρεάτων εξαερισμού της επέκτασης (Φρέαρ Βενιζέλου και Φρέαρ Ηρώων Πολυτεχνείου), ενώ ξεκίνησε η κατασκευή της σήραγγας του έργου. Εντός του τρέχοντος έτους οι εργασίες αυτές προβλέπεται να εντατικοποιηθούν καθώς η ανάδοχος κοινοπραξία θα αναπτύξει ταυτόχρονα τέσσερα διαφορετικά μέτωπα για την κατασκευή της υπόγειας γραμμής του Μετρό.
Σημειώνεται ότι η επέκταση της Γραμμής 3 προς το Χαϊδάρι προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2008 και παράλληλα με την κατασκευή του Σταθμού Χαϊδάρι θα δημιουργηθεί στον ίδιο χώρο σταθμός μετεπιβίβασης, ο οποίος θα διαθέτει χώρους στάθμευσης για 380 ΙΧ οχήματα.
Η επιβατική κίνηση του σταθμού Χαιδάρι υπολογίζεται σε 30.000 άτομα σε καθημερινή βάση, τα οποία χάρις στο Μετρό θα έχουν τη δυνατότητα –εκτός από το κέντρο της Αθήνας- να μεταβούν απευθείας στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος με άνεση, ασφάλεια και αξιοπιστία σε 40 λεπτά.
Χαϊδάρι-Πειραιάς
Η επέκταση αυτή έχει συνολικό μήκος 8,2 χλμ. και θα διαθέτει 7 σύγχρονους Σταθμούς, εξυπηρετώντας τόσο τα δυτικά προάστια του λεκανοπεδίου όσο και τον Πειραιά, ο οποίος θα διαθέτει 4 Σταθμούς Μετρό.
Το έργο δημοπρατήθηκε στις 7 Ιουνίου 2006 και συνολικά 6 τεχνικοί όμιλοι/εταιρείες υπέβαλαν στις 28 Σεπτεμβρίου τους φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επέκταση αυτή. Η αξιολόγηση των φακέλων ολοκληρώνεται σύντομα από την Αττικό Μετρό ΑΕ και το έργο αναμένεται να ανατεθεί το πρώτο εξάμηνο του 2007, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν εμπλοκές στον διαγωνισμό, λόγω ενστάσεων, προσφυγών, κλπ.
Με την υλοποίηση αυτής της επέκτασης η Γραμμή 3 του Μετρό της Αθήνας θα έχει συνολικό μήκος 49 χλμ. (από τα οποία τα 28,5 χλμ υπόγεια), ξεκινώντας από τον σταθμό Ευαγγελίστρια του Πειραιά και καταλήγοντας στο Αεροδρόμιο.
Ο χρόνος κατασκευής του έργου εκτιμάται ότι θα φθάσει τους 62 μήνες και η επέκταση αυτή της Γραμμής 3 υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 160.000 επιβάτες.
Μετρό και αρχαιότητες
Η κατασκευή των έργων του Μετρό στην επέκταση Μοναστηράκι-Αιγάλεω είχε να αντιμετωπίσει και την πρόκληση των μεγάλων σε έκταση και μακροχρόνιων αρχαιολογικών ανασκαφών, καθώς η χάραξη της Γραμμής κινείται στον άξονα της αρχαίας Ιερά Οδό. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές της επέκτασης κάλυψαν συνολική έκταση που ξεπέρασε τα 7.000 τ.μ. (3 σταθμούς και φρεάτια). Η διαδικασία υπήρξε επίπονη και μακροχρόνια αλλά χάρις στην ανασκαφή του Μετρό ήρθαν στο φως σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα.
Τα βασικότερα από αυτά είναι :
• Τμήματα της αρχαίας Ιεράς οδού στο πλήρες πλάτος του οδοστρώματος της, ιδιαίτερα των κλασσικών χρόνων (5ος Αιώνας)
• Τμήματα συνοικιακών νεκροταφείων
• Συγκροτήματα κατοικιών και εργαστηρίων από τα Αρχαϊκά έως και τα Βυζαντινά χρόνια
• Τμήματα αρχαίων τοίχων με ιδιαίτερα καλή τοιχοδομία που πιθανότατα ανήκουν σε αρχαίους ναούς
• Αρχαίοι αποθέτες με πολλά ευρήματα όλων των εποχών (μαρμάρινες επιτύμβιες στήλες, κεφαλές αγαλμάτων και πάρα πολλά χάλκινα νομίσματα)
• Βάθρα θεμελίωσης αρχαίας γέφυρας του Κηφισού στο ανατολικό φρέαρ του σταθμού Ελαιώνα
Η Αττικό Μετρό ΑΕ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, προχωρεί στην ανάδειξη τμήματος των αρχαιολογικών ευρημάτων σε κατάλληλα διαμορφωμένες προθήκες στον σταθμό Αιγάλεω, όπως και στο επίπεδο της κεντρικής πλατείας του Αιγάλεω, αλλά και σε κατάλληλα διαμορφωμένα στέγαστρα στον σταθμό Ελαιώνα και στο παρακείμενο φρέαρ εξαερισμού πάνω στην Ιερά Οδό.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τον αρχαιολογικό χώρο της πλατείας, για την προφύλαξη και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου θα δημιουργηθεί ένα δίδυμο συμμετρικών πυραμιδοειδών κατασκευών (με μέγιστο ύψος 6,3 μ.) και ένας υπαίθριος διάδρομος-γέφυρα ανάμεσα για να διευκολύνει την πρόσβαση στο σταθμό και την παρατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Ο αρχαιολογικός χώρος θα φωτίζεται εσωτερικά και ο διάδρομος θα προσφέρει διαφάνεια προκειμένου να είναι ορατό το κυριότερο εύρημα, τμήμα της αρχαίας Ιεράς Οδού το οποίο είναι σε παράλληλη θέση με την σημερινή Λεωφόρο.
Χολαργός-Νομισματοκοπείο-Αγία Παρασκευή
Ολοκληρώθηκε εντός του Δεκεμβρίου 2006 ο διαγωνισμός για την κατασκευή των σταθμών Χολαργός, Νομισματοκοπείο και Αγία Παρασκευή, και αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος ο όμιλος Αεγέκ – Impregilo S.p.A. – Alstom Transport S.A..
Το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, και θέση σε λειτουργία του Σταθμού Αγία Παρασκευή καθώς και την ολοκλήρωση της κατασκευής και θέση σε λειτουργία των Σταθμών Χολαργός και Νομισματοκοπείο, στους οποίους έχει κατασκευασθεί μεγάλο τμήμα των έργων πολιτικού μηχανικού.
Η κατασκευή των τριών σταθμών θα ξεκινήσει ταυτόχρονα την ʼνοιξη του 2007 και σταδιακά έως τις αρχές του 2009 θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό.