Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήΕπικαιρότηταΤι έχει αλλάξ...

Τι έχει αλλάξει για εγκρίσεις και τέλη

Συνέντευξη στην ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Για την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης με την οποία καταργούνται τα τέλη χρήσης πολιτών, οι οποίοι είχαν στερηθεί την κατοχή μηχανημάτων έργου πριν από την 1-1-1993 και συνεχίζουν να πληρώνουν τέλη χρήσης μέχρι και σήμερα, για μηχανήματα έργου που δεν έχουν στο όνομά τους, αναφέρετε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή που παραχώρησε στα «Ε.Θ.» ο κ. Σωτήρης Μπαρσάκης, Διευθυντής της Διεύθυνσης (Δ13) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Παράλληλα, ο κ. Μπαρσάκης αποκαλύπτει τον επόμενο στόχο του ΥΠΕΧΩΔΕ, που είναι η δημιουργία συνεργείων μηχανημάτων έργου, προκειμένου να ελέγχονται αφενός οι ρύποι αυτών στο περιβάλλον και αφετέρου μηχανικά, καθότι κυκλοφορούν και στις οδούς των πόλεων.

-Μιλήστε μας για τις αλλαγές που έχουν γίνει στην Διεύθυνση Δ-13 από την ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων σας το 2004;

-Πρώτον έγινε πλήρης μηχανοργάνωση των μηχανημάτων έργου (κατηγορία Μ.Ε., ισχύς Μ.Ε., αριθμός ενεργών, αριθμών ακινητοποιημένων, αριθμών διαγεγραμμένων, αριθμός κατά Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κλπ.).

Δεύτερον συντάχθηκε νέο απογραφικό δελτίο το οποίο συμπληρώνεται από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις κατά την ταξινόμηση, μεταβίβαση και απογραφή του μηχανήματος έργου (Μ.Ε.) και περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του Μ.Ε. (τεχνικά) αλλά και τα προσωπικά στοιχεία του κατόχου (ονοματεπώνυμο, τόπος κατοικίας, Α.Φ.Μ. κλπ.)

Τρίτον, βελτιώθηκε αρκετά η συμπλήρωση του φακέλου υποβολής για την έκδοση της έγκρισης τύπου του Μ. Ε. από την Διεύθυνσή μας. Αυτό έγινε κατόπιν ανταλλαγής πολλών εγγράφων της Υπηρεσίας μας με τα αντίστοιχα Ηλεκτρομηχανολογικά (Η/Μ) τμήματα των Διευθύνσεων Τεχνικών Υπηρεσιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, με τη βοήθεια των οποίων πιστεύουμε ότι επήλθε η βελτίωση στην σύνταξη των φακέλων από τους ενδιαφερόμενους πολίτες.

Τέταρτον από τις αρχές του 2006 όσα μηχανήματα έργου είχαν παλαιά έγκριση τύπου με λανθασμένα και ελλιπή στοιχεία και επρόκειτο να μεταβιβασθούν τα ανακαλέσαμε για να εκδοθούν νέες εγκρίσεις τύπου με πλήρη και σωστά τεχνικά στοιχεία. Το μέτρο αυτό θα συνεχισθεί ώστε σιγά σιγά όλα τα μηχανήματα έργου, κατά το στάδιο της απογραφής, να έχουν πλήρη τεχνικά στοιχεία.

-Ποιες αλλαγές επέφερε το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα μηχανήματα έργων που ψηφίστηκε από το 2006 και περιλήφθηκε στο Νόμο 3481/2006;

-Στο Νόμο 3481/2006 «Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για το Εθνικό Κτηματολόγιο, την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων έργων και μελετών και άλλες διατάξεις», ο οποίος δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ αρ. 162 τεύχος Α’ στις 2/8/2006 και συγκεκριμένα στο άρθρο 6 που αφορά τα μηχανήματα έργου επήλθαν οι ακόλουθες αλλαγές.

Αρχικά τροποποιήθηκαν τα τέλη για την κάλυψη των δαπανών που προκύπτουν από την έγκριση τύπου των μηχανημάτων έργου, την απογραφή, την ταξινόμηση και τη χορήγηση και αντικατάσταση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας.
Αυξήθηκε το ετήσιο τέλος χρήσης που επιβάλλεται στα μηχανήματα έργου και υπολογίσθηκε σε 1,5 ευρώ ανά ίππο και δεν μπορεί να είναι κατώτερο του εκατονταπλάσιου του τέλους που αναλογεί στον ένα ίππο.

Επίσης, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Σουφλιάς εισηγούμενος το άρθρο 6, έδειξε και το κοινωνικό του πρόσωπο, κάνοντας δεκτά δύο βασικά αιτήματα φορέων και πολιτών, τα οποία χρονολογούνται από το 1997. Συγκεκριμένα, έκανε δεκτό το αίτημα απαλλαγής των τελών χρήσης ορισμένων κατηγοριών μηχανημάτων έργου όπως των ερπυστριοφόρων πάσης φύσεως, των κυλιόμενων κυλίνδρων και των περονοφόρων (ηλεκτρικών ή εσωτερικής καύσης κινητήρων).

Παράλληλα έκανε δεκτό αίτημα πάρα πολλών πολιτών, οι οποίοι είχαν στερηθεί την κατοχή μηχανημάτων έργου πριν από την 1-1-1993 (χρόνος επιβολής τελών χρήσης) και συνεχίζουν να πληρώνουν τέλη χρήσης μέχρι σήμερα για μηχανήματα έργου που δεν είχαν στο όνομά τους. Ετσι με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ η οποία αναμένεται να εκδοθεί σύντομα, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα υποβάλλουν αιτήσεις με τα δικαιολογητικά τους. Οι αιτήσεις αυτές θα εκδικασθούν από αρμόδια Επιτροπή, η οποία θα καθορισθεί με την προαναφερόμενη απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ.

-Δώστε μας μερικά στατιστικά στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των μηχανημάτων έργων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά; Ποια είναι η αναλογία μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων;

-Από την 1/1/1970 μέχρι και την 31/12/2006 έχουμε τα εξής στοιχεία:
• Αριθμός ενεργών μηχανημάτων έργου: 71.000
• Αριθμός ακινητοποιημένων μηχανημάτων έργου: 3.500
• Αριθμός διαγεγραμμένων μηχανημάτων έργου: 15.000
Την τελευταία τριετία η αναλογία των καινούργιων και μεταχειρισμένων μηχανημάτων έργου είναι 1 προς 5 αντίστοιχα.

-Σε πόσες ημέρες κάποιος σήμερα λαμβάνει την έγκριση τύπου;

-Ο χρόνος έκδοσης της έγκρισης τύπου ενός μηχανήματος έργου είναι σχετικός και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες οι οποίοι είναι οι εξής:

1. Η πληρότητα του φακέλου υποβολής,

2. Ο χρόνος αυτοψίας του μηχανήματος έργου από την Δ13 ή τα Η/Μ τμήματα των Διευθύνσεων Τεχνικών Υπηρεσιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων,

3. Ο χρόνος πληρωμής των παραβόλων και

4. Ο χρόνος συμπλήρωσης και διόρθωσης των λανθασμένων στοιχείων του φακέλου υποβολής.

Για πολλούς φακέλους με δικαιολογητικά για έγκριση τύπου οι οποίοι αποστέλλονται από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και είναι πλήρεις, οι εγκρίσεις τύπου εκδίδονται μέσα σε 4 με 5 μέρες.

Υπάρχουν όμως και φάκελοι υποβολής οι οποίοι επιστρέφονται στους κατόχους τους, διότι παρά τα έγγραφά της Υπηρεσίας μας δεν συμπληρώνουν τα ελλιπή στοιχεία.

Πάντως το 2006 εκδόθηκαν εγκρίσεις τύπου μηχανημάτων έργου κατά 40% περισσότερες από το 2005 χωρίς να αυξηθεί το προσωπικό της Υπηρεσίας μας.

-Μιλήστε μας για τους στόχους της Υπηρεσίας σας; Τι αλλαγές πρέπει να περιμένουν όσοι δραστηριοποιούνται στον τομέα των μηχανημάτων έργων;

-Πρόσφατα εστάλη για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, Κοινή Υπουργική Απόφαση που είχε υπογραφεί και από τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά για την τροποποίηση της Κοινοτικής Οδηγίας 97/68/ΕΚ σύμφωνα με τις οδηγίες 2002/88/ΕΚ και 2004/26ΕΚ με θέμα «Μέτρα κατά της εκπομπής αερίων και σωματιδιακών ρύπων προερχόμενων από κινητήρες εσωτερικής καύσης που τοποθετούνται σε μη οδικά κινητά μηχανήματα».
Με την εναρμόνιση των μηχανημάτων έργου με τις παραπάνω Κοινοτικές οδηγίες πιστεύουμε ότι θα βελτιωθεί η ποιότητα των μηχανημάτων αυτών, αλλά αυτό όμως δεν αρκεί.

Η ποιότητα των μηχανημάτων έργου εξαρτάται βασικά από την συντήρηση αυτών κατά τακτά χρονικά διαστήματα και από ειδικευμένα συνεργεία. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν εγκεκριμένα συνεργεία μηχανημάτων έργου.
Αρα επόμενος στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ πρέπει να είναι η δημιουργία Συνεργείων Μηχανημάτων Έργου ώστε αφενός μεν να ελέγχονται οι ρύποι αυτών στο περιβάλλον, αφετέρου δε να ελέγχονται και μηχανικά καθότι κυκλοφορούν και στις οδούς των πόλεων.

Πιστεύουμε ότι η Υπηρεσία μας το 2007 θα βελτιωθεί ακόμα καλύτερα πάντα με την βοήθεια και στην στήριξη του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, ο οποίος δείχνει πάντα το ενδιαφέρον του σε ότι αφορά την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads