Σάββατο, 5 Οκτωβρίου, 2024

14 δις. ευρώ για έργα υποδομής έως το 2013

Συνέντευξη στην ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

«Τη σημερινή περίοδο έχει ξεκινήσει μια νέα και ίσως από τις και πιο σημαντικές φάσεις για το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων στη χώρα μας» σημειώνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στα Ε.Θ. ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ αναφερόμενος στο μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής που γνώρισε ποτέ η χώρα συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.

Υπογραμμίζει επίσης ότι στο ΥΠΕΧΩΔΕ κάνουν ότι μπορούν για να αποφύγουν να κάνουν πολιτική στο «παρά 5, για να μην πω στο και 5» και για το λόγο αυτό εργάστηκαν σκληρά για να προετοιμάσουν τα έργα που θα γίνουν στη χώρα έως το 2013.

Τέλος, αναφέρεται στο θέμα των ενιαίων τιμολογίων τα οποία όπως επισημαίνει «δεν είναι ούτε τέλεια αλλά ούτε και ολοκληρωμένα και προαναγγέλλει ότι σύντομα θα υπάρχουν ανακοινώσεις στα θέματα της αναθεώρησης καθώς και στη συμπλήρωση των υπαρχόντων Προσωρινών Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΠΕΤΕΠ)

-Μιλήστε μας για την πορεία των δημόσιων έργων στη χώρα μας;

-Τη σημερινή περίοδο έχει ξεκινήσει μια νέα και ίσως από τις και πιο σημαντικές φάσεις για το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων στη χώρα μας και αυτό για δύο λόγους: Πρώτον μετά από αρκετά χρόνια έγινε μια συνολική μεταρρύθμιση στο σύνολο του θεσμικού πλαισίου παραγωγής δημόσιων έργων και αυτή είναι η πρώτη περίοδος εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου και δεύτερον βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής που γνώρισε ποτέ η χώρα συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ.

Ουσιαστικά η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ από την πρώτη στιγμή με μεθοδικότητα, με πρόγραμμα, πολύ δουλειά και κυρίως ταχύτατα έκανε δύο πράγματα. Ξεκαθάρισε τους κανόνες του παιχνιδιού θεσμοθετώντας ένα νέο αδιάβλητο σύστημα καθαρού μειοδοτικού διαγωνισμού ώστε να διακηρύξει στη συνέχεια με αυτό το αδιάβλητο σύστημα καθαρού μειοδοτικού διαγωνισμού ένα πρόγραμμα – μαμούθ έργων υποδομής συνολικού προϋπολογισμού 14δισ. ευρώ. Εξ αυτών τα μισά ως δημόσια έργα και τα άλλα με συμβάσεις παραχώρησης. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος αυτού του προγράμματος θα σας πω πως ο μέσος ετήσιος ρυθμός δημοπράτησης είναι υπερτετραπλάσιος του αντίστοιχου της δεκαετίας 1994-2003 στην οποία δημοπρατήθηκαν συνολικά 10,6 δισ. ευρώ.

Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει :

• Το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ευρώπη. Μέσα σε έξη χρόνια, η Ελλάδα θα έχει ολοκληρώσει το βασικό οδικό δίκτυο αποκτώντας ένα αξιοθαύμαστο δίκτυο σύγχρονων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, μήκους 2400 χιλιομέτρων, από 1000 περίπου χιλιόμετρα που είναι σήμερα.

• Το μεγαλύτερο μέτωπο έργων Μετρό που έγινε ποτέ στη χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 2 δις ευρώ και με κατασκευή 26 νέων σταθμών (13 στην Αθήνα και 13 στη Θεσσαλονίκη) με 22,5 χιλιόμετρα νέας υπόγειας γραμμής.

• Καθοριστικές παρεμβάσεις σε αεροδρόμια, λιμάνια και άλλα σημαντικά έργα υποδομής.

• Μεγάλα έργα που κατασκευάζονται ήδη, υλοποιώντας ανεκπλήρωτες προσδοκίες πολλών δεκαετιών: όπως η ολοκλήρωση Εγνατίας Οδού και καθέτων οδών, το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα έργα του Μαλιακού, τα έργα Αχαΐας, τις επεκτάσεις Μετρό Αθηνών, κ.ά.

Κι ολ’ αυτά δεν είναι πλέον εξαγγελίες. Τα έργα αυτά προχωρούν και υλοποιούνται αφού με ένα νέο διαφανή αλλά και αποτελεσματικό νόμο ανάθεσης των δημοσίων έργων στο μειοδότη, σχεδιάσαμε, δημοπρατήσαμε ήδη και συμβασιοποιούμε έργα ύψους 7,6 δις. ευρώ.

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στα έργα με συμβάσεις παραχώρησης αφού εκπονήσαμε σχεδόν από το μηδέν τις μελέτες και δημοπρατήσαμε τα 6 μεγάλα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, ύψους 7 δισ. €. (Υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, Μαλιακός – Κλειδί, Ιόνια Οδός, Ε65 Κεντρικής Ελλάδος, Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα)

Αλλά κι αυτά τα έργα δεν είναι πλέον εξαγγελίες. Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς υπέγραψε ήδη και κατέθεσε στη Βουλή προς κύρωση τη σύμβαση για την Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης, υπέγραψε τη σύμβαση για την Ιόνια Οδό και τον Οδικό ʼξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη, ενώ είμαστε στο τελικό στάδιο για την υπογραφή το Μάρτιο της σύμβασης του Οδικού ʼξονα Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας, αλλά και του Οδικού ʼξονα Κεντρικής Ελλάδας Ε65. Και τέλος αναδείχτηκε ανάδοχος στο μεγαλύτερο από τα μεγάλα έργα, στον οδικό άξονα Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, για τον οποίο η κατάθεση των προσφορών έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Τα έργα αυτά σημειώστε πως είναι η πρώτη φάση. Μια δεύτερη φάση εξίσου σημαντική ακολουθεί στα πλαίσια της 4ης προγραμματικής περιόδου 2007 – 2013. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα νέων έργων συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ. Για το πρόγραμμα αυτό δύο πράγματα θέλω να τονίσω. Πρώτον η συντριπτική πλειοψηφία των έργων αυτών θα γίνει στην περιφέρεια και δεύτερον τα έργα αυτά ήταν αποτέλεσμα ενός καλά σχεδιασμένου προγράμματος μελετών το οποίο ξεκίνησε από το 2004. Προχωρήσαμε δηλαδή από την πρώτη κιόλας στιγμή στη στρατηγική μελέτη του συνόλου των αναγκαίων συγκοινωνιακών υποδομών της χώρας και στην κατάταξή τους σε προτεραιότητες. Βάσει αυτής της μελέτης κινηθήκαμε για τα έργα του Γ’ ΚΠΣ, αλλά κυρίως καταρτίσαμε το πρόγραμμα έργων της τέταρτης προγραμματικής περιόδου. Εξασφαλίσαμε πόρους 160 εκατ. ευρώ και ξεκινήσαμε το μεγαλύτερο ενιαίο πρόγραμμα μελετών που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα για την έγκαιρη ωρίμανση της νέας γενιάς έργων.

Ετσι το ΥΠΕΧΩΔΕ αλλάζει την εικόνα και δυναμώνει όλη τη χώρα. Ενισχύει την ισόρροπη ανάπτυξη, δίνει νέα προοπτική σε υποβαθμισμένες ή απομακρυσμένες περιοχές, δημιουργεί χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Βοηθά να βελτιωθεί ουσιαστικά η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.

-Θα υπάρχουν αλλαγές σε ότι αφορά το νόμο ανάθεσης των δημοσίων έργων στο μειοδότη; Τι γίνεται με τις εκπτώσεις;

-Η σημασία του προγράμματος των έργων που προανέφερα είναι ακόμη μεγαλύτερη αν σκεφθεί κανείς πως για 1,5 περίπου χρόνο από τον Απρίλιο του 2003 μέχρι και το μέσο του 2004 η χώρα μας στερούνταν συστήματος ανάθεσης έργων. Και νομίζω πως αυτό το γνωρίζουν όλοι. Το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής δημοσίων έργων με τον «αμαρτωλό μαθηματικό τύπο» είχε καταργηθεί στην πράξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελληνική Δικαιοσύνη,

Η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ αντιμετώπισε έγκαιρα και ολοκληρωμένα και το πρόβλημα. Το Σεπτέμβριο του 2004 ψηφίστηκε ο Ν.3263 για τις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων έργων καθιερώνοντας έτσι το μειοδοτικό σύστημα αλλά με ασφαλιστικές δικλείδες προς τον κύριο του έργου. Τέτοιες είναι οι υψηλές εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης, οι τμηματικές προθεσμίες, και η υποχρεωτική έκπτωση προκειμένου να εξασφαλίζεται ο κύριος του έργου για την ολοκλήρωση των έργων σε περίπτωση υψηλών εκπτώσεων.

Ο νέος Νόμος είναι εξυγιαντικός και αναμένουμε πως όχι μόνο θα εξυγιάνει το σύστημα της ανάθεσης των δημοσίων έργων, αλλά θα επηρεάσει και την νοοτροπία των εμπλεκομένων μερών. Κυρίως όμως αυτό που συμβαίνει με τον νέο νόμο είναι πως : «κανείς δεν μπορεί να δώσει έργο σε κανέναν» επαναλαμβάνοντας αυτή την απλή φράση την οποία επανειλημμένα χρησιμοποιεί και ο υπουργός μου κ. Γιώργος Σουφλιάς.

Και βεβαίως δεν είναι μόνο η αλλαγή στο σύστημα ανάθεσης δημοσίων έργων. Αυτό που τελικά έχει συμβεί είναι μια μεταρρύθμιση στο σύνολο του θεσμικού πλαισίου παραγωγής δημόσιων έργων αφού καταργήσαμε το σαθρό και διαβλητό Μαθηματικό Τύπο και θεσμοθετήσαμε και εφαρμόζουμε με μεγάλη επιτυχία ένα νέο αδιάβλητο σύστημα καθαρού μειοδοτικού διαγωνισμού, θεσπίσαμε νέα ενιαία αξιόπιστα τιμολόγια, τεχνικές προδιαγραφές και πρότυπα τεύχη δημοπράτησης και θεσμοθετήσαμε ένα νέο νόμο ανάθεσης μελετών και υπηρεσιών σε απόλυτη συμφωνία με το ελληνικό και κοινοτικό δίκαιο.

Διασφαλίσαμε έτσι τις αρχές της διαφάνειας, του υγιούς ανταγωνισμού και της ποιότητας των έργων.
Σήμερα δύο χρόνια μετά την εφαρμογή των παραπάνω αλλαγών στο σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων είναι ένα ικανό χρονικό διάστημα προκειμένου να βγάλουμε κάποια πρώτα συμπεράσματα από την εφαρμογή τους.

Ετσι λοιπόν με τον νέο διαφανή αλλά και αποτελεσματικό νόμο ανάθεσης των δημοσίων έργων στο μειοδότη, σχεδιάσαμε, δημοπρατήσαμε ήδη και συμβασιοποιούμε έργα ύψους 7,6 δις. € χωρίς να υπάρξει η παραμικρή καθυστέρηση στις διαδικασίες ανάθεσης. Αυτές πλέον ολοκληρώνονται σε χρονικό διάστημα περίπου 4-5 μηνών. Σε αντίθεση με τις διαδικασίες του μαθηματικού τύπου οι οποίες είναι γνωστές για τις ατέρμονες δικαστικές εμπλοκές και την αβεβαιότητα στην ανάθεση των έργων.

Σε ότι αφορά στις εκπτώσεις που προσφέρονται για τα έργα και επειδή έγινε κάποια στιγμή πολύς λόγος είτε αυτές, πρέπει να σας πω πως η μέση σταθμισμένη έκπτωση είναι 26,62% έναντι του προκατασκευασμένου από τους αναδόχους 10% κατά την περίοδο ανάθεσης με τον μαθηματικό τύπο. Συνεπώς μόνο από αυτά τα έργα ο έλληνας φορολογούμενος κερδίζει κατ´ ελάχιστο πάνω από 600 εκ. ευρώ.
Νομίζω λοιπόν πως με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα δεν προκύπτουν λόγοι για οποιαδήποτε αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο αυτή τη στιγμή.

-Επιτακτική ανάγκη όλου του τεχνικού και κατασκευαστικού κόσμου της χώρας είναι η βελτίωση των τιμολογίων των δημοσίων έργων. Ποιες κινήσεις γίνονται για την επικαιροποίησή τους;

-Απαραίτητο εργαλείο για την εφαρμογή του νέου νόμου υπήρξαν και τα ενιαία τιμολόγια τα οποία εγκρίθηκαν και ισχύουν από τον Οκτώβριο του 2004.
Με τα ενιαία τιμολόγια ξεκίνησε ουσιαστικά το πρώτο βήμα για την καλύτερη και ενιαία προσέγγιση του κόστους των έργων απ΄ όλους τους φορείς του Δημόσιου τομέα. Kυρίως όμως εξαλείφθηκε το φαινόμενο: «έργα ίδιας φύσης και σε ίδιες συνθήκες να δημοπρατούνται με διαφορετικές τιμές όχι μόνο από διαφορετικές υπηρεσίες αλλά και πολλές φορές από την ίδια την Υπηρεσία».

Αξίζει τον κόπο να θυμηθούμε ότι μέχρι την έγκριση των ενιαίων τιμολογίων οι διάφοροι φορείς κοστολογούσαν και δημοπρατούσαν τα έργα ο καθένας με τον τρόπο του και μάλιστα με αναχρονιστικά και ανεξέλεγκτα τιμολόγια που οδηγούσαν στις γνωστές δυσμενείς ανατροπές του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου κατά την διάρκεια της ανάθεσης και κατασκευής των έργων. Τελικό αποτέλεσμα ήταν η επιβάρυνση του κόστους των έργων με επί πλέον δαπάνες, οι εκπτώσεις στην ποιότητα και συχνά η μη ολοκλήρωση τους, σε βάρος πάντοτε του κοινωνικού συνόλου.

Αυτό που επιδιώξαμε και πετύχαμε με τα ενιαία τιμολόγια είναι για πρώτη στα σύγχρονα ελληνικά χρονικά να υπάρχουν σύγχρονα τιμολόγια με τα οποία θα κοστολογούνται οι εργασίες με ενιαίο τρόπο από όλους τους φορείς παραγωγής των δημοσίων έργων. Τρία είναι τα βασικά τους χαρακτηριστικά :

Το πρώτο είναι ότι προσεγγίζουν τις τιμές της αγοράς οι οποίες αν και ήταν σε γνώση των Υπηρεσιών παρέμεναν σε αχρηστία με αποτέλεσμα την δυσαρμονία στην κοστολόγηση των επιμέρους εργασιών. Τα τιμολόγια είναι σύγχρονα στην κοστολόγηση των έργων, έχοντας λάβει υπόψη τους τη χρήση σύγχρονων μηχανημάτων και υλικών, καθώς και τις σύγχρονες διεθνείς προδιαγραφές, καλύπτοντας τομείς στους οποίους δεν υπάρχουν ελληνικές προδιαγραφές και βελτιώνοντας τις ελληνικές προδιαγραφές όπου είναι απαρχαιωμένες.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό τους είναι ότι περιορίζουν στο ελάχιστο τις διαφωνίες μεταξύ αναδόχου και κυρίου του έργου, αξιοποιώντας την εμπειρία των Υπηρεσιών από παρόμοιες καταστάσεις που είχαν προκύψει στα έργα κατά την τελευταία 15ετία.

Το τρίτο σημαντικό χαρακτηριστικό των ενιαίων τιμολογίων είναι η απεξάρτησή τους από τις παλαιές και ξεπερασμένες αναλύσεις τιμών οι οποίες ήταν υπεύθυνες για την μη ορθολογική κοστολόγηση των έργων κατά το παρελθόν αλλά και οδηγούσαν στην διεκδίκηση νέων τιμών κατά την διάρκεια εκτέλεσης των έργων.
Παράλληλα με τα ενιαία τιμολόγια ένα δεύτερο εργαλείο για την καλύτερη εφαρμογή του νέου νόμου υπήρξε και η έγκριση των ΠΕΤΕΠ με τις οποίες ξεκαθαρίζεται και γίνεται ίδιος για όλους ο τομέας της ποιότητας των έργων.

Βέβαια τα ενιαία τιμολόγια δεν είναι ούτε τέλεια αλλά ούτε και ολοκληρωμένα, ως προς το εύρος όλων των πιθανών τεχνικών εργασιών που συναντά κανείς στα τεχνικά έργα κάθε μορφής. Απαιτούν βελτίωση και διαρκή ενημέρωση και συνεπώς την επιφυλακή του ΥΠΕΧΩΔΕ. Και αυτό κάνουμε στο ΥΠΕΧΩΔΕ.

Για τον λόγο αυτό υπάρχει συνεχής προσπάθεια από μόνιμη Επιτροπή με συμμετοχή και εκπροσώπων των Εργοληπτικών Οργανώσεων, η οποία επεξεργάζεται τις βελτιώσεις και την εν γένει ολοκλήρωση των ενιαίων τιμολογίων και των αποτελεσμάτων τους. Η ίδια επιτροπή επεξεργάζεται παράλληλα και άλλα θέματα των δημοσίων έργων όπως σύστημα αναθεώρησης, συμπλήρωση των υπαρχόντων ΠΕΤΕΠ, συμπλήρωση πρότυπων τευχών Τεχνικής Συγγραφής Υποχρεώσεων κ.ά. ούτως ώστε η παρέμβαση στην παραγωγή των έργων να είναι ολοκληρωμένη. Σύντομα πιστεύω θα υπάρξουν ανακοινώσεις από το Υπουργείο γι’ όλ’ αυτά.

-Ποιος είναι ο προϋπολογισμός των τεχνικών έργων που έχουν ενταχ8εί και υλοποιούνται μέσω του Γ’ΚΠΣ και τι προβλέπεται για το Δ’ΚΠΣ;

-Καταρχήν όσον αφορά στα κοινοτικά κονδύλια του Γ’ ΚΠΣ, το ΥΠΕΧΩΔΕ υλοποιεί δράσεις ύψους 11,1 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 1/3 συνολικά του Γ’ ΚΠΣ.

Σε αυτές τις δράσεις όμως περιλαμβάνεται και πλήθος έργων που είναι ενταγμένα στα ΠΕΠ των Περιφερειών και στο INTERREG, τα οποία τα κατασκευάζει μεν το ΥΠΕΧΩΔΕ, όμως δεν φαίνονται ως δαπάνες του Υπουργείου αλλά των Περιφερειών και του ΥΠΟΙΟ (Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών). Έτσι, βοηθάμε τις Περιφέρειες να αντιμετωπίσουν τον περιορισμό του ν+2 και να επιτύχουν την πλήρη απορρόφηση των κονδυλίων.

Αναλυτικότερα στο σύνολο των 11,1 δισ. ευρώ περιλαμβάνονται: έργα ύψους 6,3 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα «Οδικοί ʼξονες, Λιμάνια, Αστική Ανάπτυξη» (ΕΠ-ΟΑΛΑΑ), έργα ύψους 3,1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής για έργα μεταφορών και περιβάλλοντος, έργα ύψους 1,7 δισ. ευρώ ενταγμένα στα ΠΕΠ των Περιφερειών και στο INTERREG.

Για τα παραπάνω προγράμματα, από τα διαθέσιμα στοιχεία προόδου στις 31.12.2006, προκύπτουν απορροφήσεις αμιγών κοινοτικών πόρων από 61% (έργα ΠΕΠ & INTERREG) μέχρι 64,4% (έργα του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΟΑΛΑΑ)

Σημειώστε όμως πως στα δημόσια έργα για να πραγματοποιηθούν οι δαπάνες απαιτείται πολύ μεγαλύτερη περίοδος ωρίμανσης από ό,τι σε όλες τις άλλες δράσεις του Γ΄ ΚΠΣ. Ενδεικτικά σημειώνουμε την προετοιμασία των μελετών, τις απαλλοτριώσεις, τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις, τη δημοπράτηση των έργων και την εκδίκαση ενστάσεων και προσφυγών.

Σε ότι αφορά τώρα στα έργα του Δ’ ΚΠΣ επιτρέψτε μου μια σημαντική επισήμανση. Έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα να κάνουμε πολιτική στο «παρά 5», για να μην πω στο «και 5»… Στο ΥΠΕΧΩΔΕ κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποφεύγουμε αυτή τη λογική. Αντιμετωπίζουμε ασφαλώς τα άμεσα ζητήματα, αλλά πάνω απ’ όλα επενδύουμε στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της πολιτικής μας. Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή, εργαστήκαμε για να προετοιμάσουμε και τα έργα που θα γίνουν στη χώρα έως το 2013.

Ετσι όπως προανέφερα, έγκαιρα από το 2004 εξασφαλίσαμε τους απαραίτητους πόρους 160εκ. ευρώ για μελέτες ωρίμανσης των έργων αυτών.
Το σύνολο των έργων χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία, περιλαμβάνει έργα συγκοινωνιακών υποδομών (δηλαδή κυρίως οδικά έργα, έργα Μετρό και λιμάνια) συνολικού ύψους 13,7 δισ. ευρώ, τα οποία υλοποιούνται μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» εκ. των οποίων τα 8 δις. είναι ο προϋπολογισμός των έργων παραχώρησης.

Η δεύτερη κατηγορία, περιλαμβάνει τα έργα αναβάθμισης και προστασίας του περιβάλλοντος, συνολικού ύψους 4,3 δισ. ευρώ, τα οποία υλοποιούνται μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη».
Ο προϋπολογισμός των έργων και δράσεων των δύο αυτών επιχειρησιακών Προγραμμάτων είναι 18δισ. ευρώ, και αντιστοιχεί στο 42% του συνολικού προϋπολογισμού της τέταρτης προγραμματικής περιόδου. Σε αυτά περιλαμβάνονται και έργα συνολικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα μελετήσει και θα κατασκευάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά θα τα χρηματοδοτήσουν οι Περιφέρειες, διότι δεν επαρκούν οι δικοί μας πόροι. Για να σας δώσω και ορισμένα παραδείγματα αυτής της νέας γενιάς των έργων αναφέρω ενδεικτικά τα ακόλουθα : Κάθετοι άξονες της Εγνατίας, ο ολοκληρωμένος Βόρειος Οδικός Αξονας και ο Νότιος Οδικός Αξονας στην Κρήτη, η επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά αλλά και η νέα γραμμή 4, οι νέες θαλάσσιες πύλες δηλαδή τα νέα λιμάνια Πατρών, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, η εξωτερική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης κλπ.

-Πως βλέπετε το μέλλον του κλάδου των κατασκευών στη χώρα μας;

-Το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής που γνώρισε ποτέ η χώρα ασφαλώς και δεν μπορεί να εκτελεστεί από μόνο του. Και φυσικά δεν αρκούν από μόνα τους ούτε ο σχεδιασμός ούτε η βούληση της πολιτικής ηγεσίας. Τα έργα στηρίζονται και στις μεγάλες δυνατότητες και ικανότητες που έχουν οι Έλληνες τεχνικοί και οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες. Σαν χώρα διαθέτουμε εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό και τεχνικές εταιρείες ικανές πλέον να εκτελέσουν με άρτιο τρόπο ακόμα και τα πιο δύσκολα έργα.

Το πρόγραμμα έργων που εκτελεί το ΥΠΕΧΩΔΕ αποτελεί σίγουρα τη μεγαλύτερη εγγύηση για καλή πορεία στο χώρο των κατασκευών τα προσεχή χρόνια.
Από καθαρά οικονομικής πλευράς, ένα σπουδαίο επενδυτικό γεγονός για το 2007 είναι η έναρξη εισροής ιδιωτικών κεφαλαίων για τα έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ με συμβάσεις παραχώρησης. Η ωριμότητα των έργων αυτών βρισκόταν σε νηπιακό στάδιο. Τα έργα αυτά ήταν και το μεγαλύτερο στοίχημα για το ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά θεωρώ και προσωπικά του ίδιου του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργου Σουφλιά.
Για την κατασκευή των έργων αυτών, οι ιδιωτικές επενδύσεις των αναδόχων κοινοπραξιών στην χώρα μας θα υπερβούν τα 6 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι κατά την εξαετία 2007-2012 θα εισρέουν κατά μέσο όρο κάθε χρόνο για τα έργα αυτά, ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 1 δισ. ευρώ.

Όλοι οι αντικειμενικοί παρατηρητές, άλλωστε, έχουν ήδη αναγνωρίσει το τεράστιο έργο του ΥΠΕΧΩΔΕ. Προβαίνουν, μάλιστα, σε αναλύσεις οι οποίες βεβαιώνουν την νέα αναπτυξιακή πραγματικότητα και το λαμπρό μέλλον στον τομέα των κατασκευών. Το επιβεβαιώνουν και αρκετές ανάλογες εκθέσεις διεθνών εταιρειών συμβούλων σε θέματα κατασκευαστικής αγοράς.
Νομίζω πως τα επόμενα χρόνια θα είναι από τα πιο ενδιαφέροντα για τον κλάδο των κατασκευών.

-Η έκθεση «METEC 2007-Mηχανήματα Έργων» πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Τι σημαίνει για τον κλάδο των κατασκευών η ύπαρξη μίας τέτοιας διεθνής έκθεσης;

-Τα Μηχανήματα Έργων έχουν μεγάλο μερίδιο συμμετοχής στην κατασκευή των έργων. Τα τελευταία χρόνια και ιδίως τα Ολυμπιακά έργα δεν θα είχαν κατασκευασθεί έγκαιρα εάν οι Τεχνικές Εταιρείες που είχαν αναλάβει τα έργα αυτά δεν είχαν ανανεώσει τον εξοπλισμό τους νέο σύγχρονο τεχνικό εξοπλισμό.
Στα έργα που κατασκευάζονται από την Εγνατία Οδό ΑΕ, ΥΠΕΧΩΔΕ/ΠΑΘΕ κλπ, για την διάνοιξη σηράγγων, κατασκευή μεγάλων γεφυρών και επιχωμάτων έχουν χρησιμοποιηθεί από τις τεχνικές κατασκευαστικές εταιρίες τα πιο σύγχρονα μηχανήματα έργων ώστε να ολοκληρωθούν έγκαιρα τα και ποιοτικά.

Την τελευταία δε τριετία 2004 – 2006, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία που τηρούνται στο ΥΠΕΧΩΔΕ ταξινομήθηκαν πάνω από 15.000 μηχανήματα έργων (καινούργια και μεταχειρισμένα) διπλάσια σε αριθμό από την τριετία 2001 – 2004.
Η έκθεση «METEC 2007 – Μηχανήματα Έργων» που γίνεται στην Ελλάδα κάθε 2 χρόνια είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τον κλάδο των κατασκευών και των Τεχνικών Εταιρειών διότι εκτίθενται μηχανήματα έργων νέας σύγχρονης τεχνολογίας τα οποία είναι βελτιωμένα ως προς την χρήση από τους χειριστές, ως προς την ασφάλεια των χειριστών, ως προς την εκπομπή ρύπων στο περιβάλλον σύμφωνα με τις Κοινοτικές Οδηγίες, ως προς την ικανότητα καλύτερης και πιο γρήγορης παραγωγής έργου, ως προς την ασφάλεια κυκλοφορίας στις οδούς και ως προς την συντήρησή τους.
Αναμφισβήτητα είναι λοιπόν ένα από τα πολύ σημαντικά γεγονότα για όσους εμπλέκονται στον χώρο της κατασκευής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads