Συνέντευξη στην ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Τριτοκοσμική χαρακτηρίζει την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της ανακύκλωσης των αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), ο κ. Δημήτρης Κιούκης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Ιδιοκτητών Μηχανημάτων Έργων Ελλάδος σε συνέντευξη που παραχώρησε στα «Ε.Θ.».
Όπως σημειώνει, επτά χρόνια μετά, την θέσπιση του Ν. 2939 για την ανακύκλωση απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), το Προεδρικό Διάταγμα για τα απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων, με την αιτιολόγηση ότι έπρεπε να υποβληθεί από τον Εθνικό Οργανισμό Εναλλακτικής Διαχείρισης που βρίσκεται υπό σύσταση.
Αυτό σημαίνει όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ότι μέχρι να συσταθεί ο Εθνικός Οργανισμός και να επανυποβληθεί το Π.Δ. θα περάσει αρκετός χρόνος.
– Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναθεώρησε πρόσφατα την οδηγία για την ανακύκλωση των αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), σε ποσοστό 70% έως το 2020. Τι γίνεται στην Ελλάδα με το Προεδρικό Διάταγμα για την ανακύκλωση των ΑΕΚΚ. Ποια είναι η τύχη του;
– Στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα απόβλητα εκσκαφών και κατεδαφίσεων, που αποτελούν το 50% περίπου των παραγόμενων αποβλήτων, αντιμετωπίζονται με το ίδιο ενδιαφέρον όπως και τα υπόλοιπα ρεύματα υλικών. Δυστυχώς στη χώρα μας, που ούτως ή άλλως είμαστε αρκετές δεκαετίας πίσω στα θέματα της ανακύκλωσης, στο θέμα της διαχείρισης των μπάζων επικρατεί τριτοκοσμική κατάσταση.
Από το 2001 που με τον Ν. 2939 θεσπίστηκε η υποχρέωση για ανακύκλωση, μέχρι το 2004, που εγκρίθηκαν τα Προεδρικά Διατάγματα για όλα τα απόβλητα πλην αυτού για τα μπάζα, φθάσαμε στο 2008 για να απορριφθεί για μία ακόμη φορά στο ΣτΕ το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα με την αιτιολόγηση ότι έπρεπε να υποβληθεί από τον Εθνικό Οργανισμό Εναλλακτικής Διαχείρισης που βρίσκεται υπό σύσταση.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι να συσταθεί ο Εθνικός Οργανισμός και να επανυποβληθεί το Π.Δ. θα περάσει αρκετός χρόνος και ίσως είναι σκόπιμο επειδή η διαδικασία των Προεδρικών Διαταγμάτων είναι ούτως ή άλλως χρονοβόρα να γίνει αλλαγή του Ν. 2939/01 για να προχωρήσουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες.
– Τι γίνεται σήμερα στην Ελληνική αγορά με τα απόβλητα εκσκαφών και κατεδαφίσεων; Πόσοι τόνοι παράγονται καθημερινά και ποια πορεία ακολουθούν;
– Στη χώρα μας δυστυχώς δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για την παραγωγή αποβλήτων εκσκαφών κατεδαφίσεων κατασκευών . Στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η παραγωγή οικοδομικών αποβλήτων αντιστοιχεί σε 480 Kg ανά κάτοικο.
Θεωρώ ότι στη χώρα μας το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο αφού μόνο στην Αττική οι ποσότητες που παράγονται ετησίως ξεπερνούν κατά πολύ τα 6 εκατ. τόνους.
Σημαντικό μέρος από τις ποσότητες αυτές, οδηγείται στις αναπλάσεις ανενεργών λατομείων και στους χώρους διάθεσης απορριμμάτων (ΧΥΤΑ και ΧΑΔΑ). Μεγάλο μέρος οδηγείται ανεξέλεγκτα σε ρέματα και δασικές εκτάσεις ενώ μόνο ένα ελάχιστο ποσοστό 0,5% περίπου ανακυκλώνεται.
Πρέπει επίσης να τονίσω, ότι στη χώρα μας δεν γίνεται διαχωρισμός των επικίνδυνων υλικών (αμίαντος, μόλυβδος, βαρέα μέταλλα), τα οποία μεταφέρονται μαζί με τα αδρανή απόβλητα ρυπαίνοντας τους χώρους διάθεσης.
– Ποια πιστεύετε ότι είναι η λύση του προβλήματος;
– Δεν μπορούμε να μιλάμε σήμερα για λύση του προβλήματος χωρίς την εφαρμογή των διατάξεων του Π.Δ. για τα ΑΕΚΚ. Με το διάταγμα εφαρμόζεται αυστηρός έλεγχος των παραγομένων ποσοτήτων, αξιοποίηση και ανακύκλωση με ποσοτικούς στόχους και αλλαγή στο καθεστώς αναπλάσεων των ανενεργών λατομείων στην Αττική.
-Τι γίνεται με τα συστήματα για την ΑΕΚΚ που έχουν συσταθεί;
– Μέχρι σήμερα έχουν αξιολογηθεί από την Επιτροπή Παρακολούθησης Εναλλακτικής Διαχείρισης 14 συστήματα για την ανακύκλωση των ΑΕΚΚ στην Αττική, την Μακεδονία, τη Πελοπόννησο, την Σάμο κλπ.
Τα μισά από αυτά έχουν αποκτήσει νομική μορφή και διαθέτουν τον εξοπλισμό ανακύκλωσης. Όμως υπάρχουν τεράστια προβλήματα τόσο στην λειτουργία και την αδειοδότηση των μονάδων, όσο και στην διάθεση των ανακυκλωμένων αδρανών.
-Μετά τις απεργιακές κινητοποιήσεις που είχατε ως Ομοσπονδία στην αρχή της χρονιάς, λύθηκαν τα προβλήματα που είχατε;
-Είναι γεγονός ότι πολλές φορές έχουμε καταφύγει σαν κλάδος σε κινητοποιήσεις, για να αναδείξουμε την σοβαρότητα του προβλήματος. Στην τελευταία μας κινητοποίηση υπήρξε άμεση ανταπόκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ τόσο στην προώθηση του ΠΔ (που δυστυχώς δεν εγκρίθηκε για τυπικούς λόγους από το ΣτΕ), όσο και στην προώθηση των αναπλάσεων ανενεργών λατομείων. Πρέπει με την ευκαιρία να ευχαριστήσω την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, τον Γενικό Γραμματέα κ. Ευάγγελο Μπαλτά και τον πρόεδρο του ΕΣΔΚΝΑ (Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων & Κοινοτήτων Νομού Αττικής), Δήμαρχο Κηφισιάς Νίκου Χιωτάκη , γιατί η συμβολή τους ήταν σημαντική.
Τέλος, για τα προβλήματα που μας απασχολούν σε σχέση με το Υπουργείο Μεταφορών, υπήρξε άμεση ανταπόκριση από τον Υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη και ήδη για τα περισσότερα αιτήματα έχουν υπογραφεί οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις. Οι υπουργικές αυτές αποφάσεις αφορούν την ταξινόμηση ρυμουλκούμενων για την μεταφορά των μηχανημάτων, την ταξινόμηση πλατφόρμας για την μεταφορά των μηχανημάτων καθώς και τις διαστάσεις των αμαξωμάτων.