Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025

Φορτωτές: «Χρυσό» στις ταξινομήσεις

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό μηχάνημα στην παραγωγή τεχνικών έργων είναι ο φορτωτής. Πρόκειται για ειδικό μηχάνημα, τροχοφόρο ή ερπυστριοφόρο, το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί για σειρά εργασιών όπως μεταφορά υλικών και προϊόντων εκσκαφής, επιφανειακά "καθαρίσματα" κ.ά.

Με την προσθήκη ειδικών εξαρτημάτων, μπορεί επίσης να πετύχει μεταξύ άλλων, ωθήσεις σε σωρούς υλικών ή εξάρσεις του εδάφους, αποξέσεις, σκάψιμο σε περιορισμένη έκταση, διάνοιξη χανδάκων και έλξεις φορτίων.

Η πληθώρα των δυνατοτήτων που προσφέρουν σημειώνουν οι φορτωτές, είναι η κύρια αιτία της μεγάλης διάδοσής τους στα εργοτάξια των τεχνικών έργων.
Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από τα ίδια τα νούμερα των πωλήσεων του, όπως φαίνεται και από το άρθρο που ακολουθεί. Σύμφωνα, με την Off-Highway Research για το 2005 οι πωλήσεις των τροχοφόρων φορτωτών στην Ευρώπη έφτασαν τα 19.279 μηχανήματα (7.969 κάτω από 80 ίππους και 11.310 πάνω από 80 ίππους), ενώ για το 2006 προβλέπονται πωλήσεις 19.050 τροχοφόρων φορτωτών.

Παράλληλα, το 2005 στην Ευρώπη πουλήθηκαν 287 ερπυστριοφόροι φορτωτές και 11.670 ελαστιχοφόροι φορτωτές πλάγιας ολίσθησης
Στην ελληνική αγορά σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων υπάρχουν σε όλη την επικράτεια ταξινομημένοι 16.600 αμιγώς φορτωτές καταλαμβάνοντας μάλιστα και τα πρωτεία στη λίστα των ταξινομημένων μηχανημάτων έργων. Επίσης, στη λίστα του υπουργείου υπάρχουν καταγεγραμμένοι 5 φορτωτές-ακτοκαθαριστές, 4 φορτωτές ξυλείας και 699 φορτωτές-κομπρεσέρ.

Το τεύχος Σεπτεμβρίου των «Ε.Θ.» είναι αφιερωμένο στους φορτωτές. Περιλαμβάνει πλούσια αρθρογραφία για τα μηχανήματα αυτά καθώς και τις εταιρίες που ανταποκρίθηκαν και μας απέστειλαν τα σχετικά μηχανήματα που διαθέτουν στην ελληνική αγορά.

Νέα μηχανήματα

Η νέα νομοθεσία περί εκπομπών κινητήρων Κατηγορίας ΙΙΙΑ έδωσε την ευκαιρία να λανσαριστούν πολλά νέα μηχανήματα. Ανάμεσα στα οποία και πολλοί νέοι φορτωτές.
Η Hitachi διαθέτει πλέον νέα μοντέλα στην γκάμα των φορτωτών της, συμβατά με Stage IIIA. Πρόκειται για τον ZW180 (129kW), ο οποίος είναι εξοπλισμένος με κάδο 2,6 έως 3,1 m3.

Επίσης, τέσσερις καινούριοι φορτωτές της Liebherr οι L524 2plus1, L528 2plus1, L538 2plus1 και L542 2plus1 έχουν εξοπλιστεί με κινητήρες Stage IIIA. Επίσης, η εταιρία δημιούργησε τον νέο L550 2plus2, ο οποίος αντικαθιστά τον L544 2plus2 στη κατηγορία κάδου 3,2m3 και ο L586 2plus2, 31 τόνων, με κινητήρα 250 kW και κάδο 5,5 m3 ως στάνταρ εξοπλισμό.

Η Doosan λάνσαρε πρόσφατα τον τροχοφόρο φορτωτή 14,5 τόνων DL250 ο οποίος κινείται από τον κινητήρα DL06 των 121 kW και προσφέρει +9% περισσότερη ροπή από τον Mega 250-V τον οποίο αντικαθιστά.

Η New Holland παρουσίασε όμως τους τελευταίους της τροχοφόρους φορτωτές W170B, W170B TC, W190B και ο W270B συμβατούς με Stage IIIA.

Τέλος, η Terex, από την πλευρά της διαθέτει τους νέους τροχοφόρους φορτωτές TL 420 και TL 450 με κινητήρες Cummins Stage IIIA 216 και 231kW αντίστοιχα.

Συνεχίζονται οι ελλείψεις

Παρόλο που η ζήτηση για τους φορτωτές αυξάνεται τους τελευταίους 12 μήνες, οι προμηθευτές, ειδικά για τα ελαστικά και τα υδραυλικά εξαρτήματα δυσκολεύονται να ικανοποιήσουν τη ζήτηση.

Οι ελλείψεις καθιστούν ολόκληρη τη συναρμολόγηση και παραγωγή μηχανημάτων μάλλον προβληματική. Εάν ένα μηχάνημα π.χ. δεν έχει ελαστικά δεν μπορείς να το μετακινείς εύκολα ενώ και η αποθήκευσή του γίνεται επίσης πρόβλημα.
Ο Paul Burger, γενικός διευθυντής διεθνών πωλήσεων της Hitachi, επεσήμανε χαρακτηριστικά σε πρόσφατες δηλώσεις του ότι για τα μεγαλύτερα μεγέθη ελαστικών, οι Ευρωπαίοι εργολάβοι δεν αποδέχονται ελαστικά κατασκευασμένα στη Ρωσία ή στην Κίνα, και αντί για αυτά ζητούν επώνυμα ελαστικά.

Για το λόγο αυτό πολλές εταιρίες επίσης αντιμετώπισαν δυσκολίες στην ανεύρεση αξιόπιστων ελαστικών καλής ποιότητας τον τελευταίο καιρό και αναγκάστηκαν ακόμα και να αλλάξουν προμηθευτή "μερικές φορές" για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση.

"Είχαμε πολλές συναντήσεις με τους κατασκευαστές των ελαστικών και για να είμαι ειλικρινής η στάση τους ήταν μάλλον αλαζονική, αλλά βέβαια έχουν την ευχέρεια να συμπεριφέρονται έτσι διότι έχουν πουλήσει οτιδήποτε παρήγαγαν" σημείωσε ο κ. Βurger.

"Ωστόσο η παραγωγική βάση παραμένει η ίδια. Όσο υπάρχει ακόμη μεγάλη ζήτηση εμείς παράγουμε μηχανήματα. Μερικές φορές ένας πελάτης έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί μόνος του τέσσερα καλά ελαστικά, και αυτό βοηθά. Αλλά η έλλειψη απλά περιπλέκει την παραγωγή παρά την καθυστερεί," προσέθεσε ο κος Burger.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads