Κοσμάς Λεονταράκης: Αφεθήκαμε στην τύχη μας, με αποτέλεσμα επιχειρήσεις να ματώνουν και εργαζόμενοι να βγαίνουν στην ανεργία.

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) είναι ένας από τους παλαιότερους Συνδέσμους που υπάρχουν στην Ελλάδα. Αριθμεί περισσότερα από 50 μέλη, τα οποία έχουν σκοπό την προώθηση της εκμηχάνισης της ελληνικής γεωργίας αλλά και την πληροφόρηση για τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται στα μηχανήματα έργου, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού στα δημόσια και ιδιωτικά έργα, στις μεταφορές και στην αποθήκευση φορτίων. Η αστάθεια όμως που προέκυψε παγκοσμίως βρίσκει τον κλάδο αποδυναμωμένο, χωρίς σταθερό κυβερνητικό πρόγραμμα και σαφές νομοθετικό πλαίσιο για επενδύσεις σε νέο στόλο μηχανημάτων. Όπως επισημαίνει ο κ. Κοσμάς Λεονταράκης, το μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων, οι εταιρείες αφέθηκαν στη τύχη τους και απολύθηκαν δεκάδες εργαζόμενοι.

Στη δίνη αυτής της κρίσης πώς πορεύεται ο κλάδος σας;

– Μετά από τη 10ετή οικονομική κρίση, άρχισαν εδώ και ενάμιση χρόνο να υπάρχουν ενδείξεις ανάκαμψης, με την αγορά να σημειώνει αυξημένες πωλήσεις μέχρι και την εποχή πριν από τον κορονοϊό. Από το Μάρτιο του 2020, δυστυχώς, βιώνουμε επιβράδυνση στην εισαγωγή και εμπορία καινούργιων μηχανημάτων έργου, με απρόβλεπτες συνέπειες, και βρισκόμαστε στη εξέλιξη ενός απρόβλεπτου φαινομένου. † Από την πλευρά σας, ποιες προτάσεις έχετε για την ομαλοποίηση, όσο αυτό είναι αυτό δυνατό υπό τις παρούσες συνθήκες; – Όπως προανέφερα, μέσα στη δίνη του εξελισσόμενου αυτού φαινομένου που έχει παγκόσμια επίδραση, τόσο κοινωνική όσο και οικονομική, τα συναισθήματα που κυριαρχούν είναι φόβος και ανασφάλεια για το μέλλον. Υπό τις παρούσες συνθήκες, λοιπόν, το μόνο ασφαλές που θα μπορούσα να προτείνω είναι ψυχραιμία και εναρμόνιση

στα νέα δεδομένα, έτσι ώστε να βγούμε από τις δυσμενείς αυτές συνθήκες όσο το δυνατόν γρηγορότερα, και με το λιγότερο κόστος.

Υπάρχει στήριξη του κράτους προς τον κλάδο σας;

– Ο κλάδος μας ήταν και παραμένει στους μη ευεργετημένους, και ήταν από τους πρώτους που επλήγησαν την εποχή που ξεκίνησε η οικονομική κρίση. Σε όλη αυτή την περίοδο αφεθήκαμε στην τύχη μας, με αποτέλεσμα επιχειρήσεις να ματώνουν και εργαζόμενοι να βγαίνουν στην ανεργία.

Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα του κλάδου σας διαχρονικά και πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν;

– Τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η αστάθεια στην προκήρυξη έργων, η ως ένα βαθμό ανεξέλεγκτη εισαγωγή μεταχειρισμένων μηχανημάτων, καθώς και η έλλειψη κινήτρου στους εν δυνάμει αγοραστές να επενδύσουν σε καινούργιο και σύγχρονο εξοπλισμό αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων χρειάζεται ένα μακροπρόθεσμο και σταθερό κυβερνητικό πρόγραμμα, που να περιλαμβάνει καινούργια έργα ανάπτυξης, καθώς επίσης συντήρηση και βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών. Η σταθερότητα αυτή Η αστάθεια στην προκήρυξη έργων, η εισαγωγή μεταχειρισμένων μηχανημάτων και η έλλειψη κινήτρων για επενδύσεις σε σύγχρονο εξοπλισμό είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα του κλάδου θα προσδιορίσει τις ανάγκες σε μηχανολογικό εξοπλισμό και θα παύσει να υφίσταται ανασφάλεια εκτέλεσης εργασιών μετά το πέρας ενός έργου. Το αποτέλεσμα θα είναι να επενδύουν οι δυνητικοί αγοραστές σε αγορά καινούργιου μηχανολογικού εξοπλισμού, θεωρώντας την ως τη μόνη τεχνοοικονομικά ασφαλή λύση για την υλοποίηση των έργων που αναλαμβάνουν. Επιπρόσθετα, θα μπορούσε να μας βοηθήσει ένα πιο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο για την εισαγωγή μεταχειρισμένων μηχανημάτων, που θα απαιτούσε, για παράδειγμα, μηχανήματα με κινητήρες πιο φιλικούς προς το περιβάλλον. Τέλος, πολύ σημαντικό θα ήταν να υπάρξουν κίνητρα που να επιτρέψουν στον ιδιωτικό τομέα να επενδύσει τόσο στην υλοποίηση ιδιωτικών έργων όσο και σε σύγχρονο εξοπλισμό.

Στη χώρα μας, μετά την καραντίνα, άρχισαν και πάλι δειλά – δειλά τα μεγάλα έργα, και πολλά βρίσκονται λίγο πριν την υλοποίησή τους. Τι μηχανήματα έχουμε στην Ελλάδα; Έχει ανανεωθεί ο στόλος ή τα μηχανήματα έργου είναι παλιά;

– Είναι γεγονός ότι ο στόλος των ενεργών χωματουργικών μηχανημάτων έργου στη χώρα μας είναι από τους πλέον πεπαλαιωμένους στην Ευρώπη. Η ανάγκη ανανέωσης αυτού του εξοπλισμού είναι επιτακτική, και θα βοηθούσαν προς αυτή την κατεύθυνση οι φορολογικές ελαφρύνσεις ή οι επιδοτήσεις για αγορά καινούργιων μηχανημάτων.

Πόσο εναρμονισμένη είναι η ελληνική νομοθεσία με αυτή της Ε.Ε.; Πόσο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο έχουμε;

– Σε γενικές γραμμές, η χώρα είναι εναρμονισμένη με τη νομοθεσία της Ε.Ε. Βλέπουμε για παράδειγμα το τελευταίο χρονικό διάστημα βελτίωση σε διαδικασίες αδειοδότησης και εγκρίσεων τύπου, καθώς και διάθεση από την κυβέρνηση να επιταχύνει τις υπάρχουσες χρονοβόρες διαδικασίες.

Πόσο εφικτό είναι να παράξουμε στη χώρα μας μηχανήματα έργου; Γιατί δεν μας προτιμούν μεγάλες ξένες εταιρείες ή γιατί δεν μπορεί αυτή η κίνηση να γίνει από Έλληνες;

– Τα πάντα είναι εφικτά, από τη στιγμή που υπάρχουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για υποψήφιους επενδυτές. Στην παρούσα φάση οι διαδικασίες σύστασης και λειτουργίας σχετικών εταιρειών, και κυρίως το φορολογικό πλαίσιο, είναι εντελώς αντίθετα προς αυτή την κατεύθυνση.

Ελέγξτε επίσης

Χρήσιμα links

Στη σελίδα αυτή παρουσιάζεται μία λίστα με ιστοσελίδες καθώς και χρήσιμους συνδέσμους σε κόμβους οι …