Με το έργο κατασκευής υποδομών που υλοποιείται στο πλαίσιο του έργου: «Β? Λειτουργική Φάση Συγκροτήματος Θριασίου και κατασκευή Σ.Σ. Ζεφυρίου», ολοκληρώνεται η Α? και Β? λειτουργική φάση κατασκευής του συγκροτήματος εγκαταστάσεων στο Θριάσιο Πεδίο.
Κείμενο & Φωτογραφία: Πάνος Κατσαχνιάς
Το Εμπορικό Κέντρο Θριασίου Πεδίου (ΕΚΘΠ) αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς της εν γένει προσπάθειας εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του παρεχόμενου από τον ΟΣΕ εμπορευματικού έργου. Κομμάτι του κατασκευαστικού έργου -ώστε αυτό τελικά να επιτευχθεί- αποτελεί και το έργο που συντελείται αυτή την στιγμή, δηλαδή, η κατασκευή της «Β? Λειτουργικής Φάσης Συγκροτήματος Θριασίου και κατασκευή Σ.Σ. Ζεφυρίου».
Στρατηγικός στόχος όλων των έργων που έχουν γίνει, γίνονται, η πρόκειται να γίνουν στο Θριάσιο, αποτελεί η δημιουργία -όταν ολοκληρωθούν- ενός επιχειρηματικού πάρκου εφοδιαστικής αλυσίδας εθνικής εμβέλειας, στο πλαίσιο και της νέας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη των logistics.
Τα συγκεκριμένα έργα, θα αποτελέσουν τμήμα ενός ευρύτερου συγκροτήματος που θα περιλαμβάνει τελωνεία, εργοστάσια συντήρησης του ΟΣΕ, καθώς και πλήθους μεγάλων εταιρειών διαχείρισης και logistics.
Στόχος η συμβολή στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. ʼλλωστε η ολοκλήρωση των υποδομών στο ΕΚΘΠ θα διευκολύνει την συγκέντρωση του μεγαλύτερου όγκου των εμπορευματικών δραστηριοτήτων της Αττικής, που αποτελούν και την σημαντική πλειοψηφία των συνολικών εθνικών εμπορευματικών δραστηριοτήτων. Ζητούμενο, να αποτελέσει τον κεντρικό εμπορευματικό σταθμό της Ελλάδας και φιλοδοξία του να μετεξελιχθεί και ως ένα σημαντικό διεθνές εμπορευματικό κέντρο.
Στην πρώτη φάση το ΕΚΘΠ θα έχει δυνατότητα εξυπηρέτησης 500 βαγονιών ημερησίως, ενώ στην τελική φάση ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στα 1.500 βαγόνια.
Το κατασκευαστικό έργο που υλοποιείται από την ανάδοχο κοινοπραξία «ʼκτωρ Α.Τ.Ε. – Alstom Transport S.A.» με πόρους του Π.Ε.Π Αττικής στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013, περιλαμβάνει τα έργα επιδομής τμήματος των σιδηροδρομικών γραμμών εντός του συγκροτήματος (για την εξυπηρέτηση περισσοτέρων συρμών), τα έργα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης του συνόλου των γραμμών, την προμήθεια των γερανογεφύρων επί σιδηροτροχιών (Cantry crane) για φορτοεκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων (ΕΚ) από και προς τους συρμούς και τα φορτηγά αυτοκίνητα, του μηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και την κατασκευή των κτιριακών έργων που είναι απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του συγκροτήματος. Συμπεριλαμβάνεται επίσης η κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού (Σ.Σ.) Ζεφυρίου που εντάσσεται στην νέα διπλή γραμμή Αθηνών – Κορίνθου το οποίο θα παρουσιάσουμε αναλυτικά σε επόμενο τεύχος των «ΕΘ».
Το Συγκρότημα Θριασίου (ΣΘ) είναι μια έκταση της τάξης των 4.000 x 650 μέτρων χωροθετημένη κοντά στην Αττική Οδό. Το Β.Δ. τμήμα γειτνιάζει με την περιοχή των μετωπικών διοδίων της Αττικής Οδού, ενώ το Β.Α. τμήμα με τη σήραγγα της «Μαύρης Ώρας» της Αττικής Οδού.
Η περιοχή έχει ισοπεδωθεί από προηγούμενες εργολαβίες ώστε να διαμορφωθεί σε μια σχετικά επίπεδη έκταση που είναι σήμερα. Χρησιμοποιείται ως χώρος αποθήκευσης στρωτήρων, σκύρου, αλλαγών και άλλων υλικών της ΕΡΓΑ ΟΣΕ ΑΕ που είναι και ο Κύριος του Έργου. Η Ν. περιοχή συνορεύει με τον πολεοδομικό ιστό του Θριασίου, όπου ήδη έχει κατασκευαστεί ο Σ.Σ. Ασπροπύργου.
Τέλος, καθόλο το μήκος της Ν.Δ. πλευράς και σε μήκος περίπου 4 χλμ. διέρχεται σε επαφή με το Θριάσιο ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος που συνδέει την Αθήνα με την Κόρινθο και που συνδέεται με το ΣΘ στο ανατολικό και δυτικό του μέρος, με αλλαγές που ήδη υπάρχουν και αποτελούν δεσμεύσεις για την σιδηροδρομική οριζοντιογραφική και μηκοτομική χάραξη.
Υποδομές
Από την προηγούμενη εργολαβία στην περιοχή του ΣΘ έχουν ολοκληρωθεί η κατασκευή του δικτύου οδοποιίας και των χώρων στάθμευσης 280 θέσεων. Αποτελούνται από τη Νέα Βόρεια Περιφερειακή Οδό μήκους 3.5 χλμ. την Κύρια Εσωτερική Οδό μήκους 4.5 χλμ, μικρότερους δρόμους συνολικού μήκους 500 μέτρων, καθώς και χώρους στάθμευσης και απόθεσης ΕΚ συνολικής επιφάνειας 200.000 τμ.
Επεκτείνεται η Κύρια Εσωτερική Οδός (διπλής κατεύθυνσης με μια λωρίδα κυκλοφορίας) προς τον χώρο μεταφόρτωσης υγρών φορτίων, καθώς και ο ίδιος ο χώρος, παράλληλα με τα απαιτούμενα έργα αποστράγγισης ομβρίων, παροχών ύδρευσης και οδοφωτισμός.
Επιπλέον, στις εγκαταστάσεις των εμπορευματικών σταθμών και σταθμών διαλογής του ΣΘ προβλέπεται η κατασκευή πεζοδρομίων για την ασφαλή κίνηση του προσωπικού. Τα πεζοδρόμια αυτά κατασκευάζονται ανάμεσα στις γραμμές διαλογής καθώς και στις εξόδους/εισόδους των φορτίων.
Κτίρια
Το σύνολο των έργων -σιδηροδρομικές γραμμές, πύλες, κτίρια διοίκησης, μεταφόρτωσης, προσωπικού, σηματοδότησης και WC- προβλέπεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2015. Ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2013 με την πραγματοποίηση αποτυπώσεων και εκσκαφών για συγκεκριμένα κτίρια. Αρχικά τα κτίρια που θα κατασκευαζόντουσαν ήταν 22 αλλά στην πορεία κάποια από αυτά αφαιρέθηκαν προκειμένου να πραγματοποιηθούν σε επόμενη φάση με διαφορετική εργολαβία.
Σήμερα στην φάση που βρίσκονται τα έργα, οι σκυροδετήσεις των περισσότερων κτιρίων έχουν τελειώσει, υπολογίζοντας βέβαια ότι τα περισσότερα κτίρια είναι μεταλλικές κατασκευές. Εκκρεμούν ακόμη τα δύο μεγάλα κτίρια: το κτίριο μεταφόρτωσης βαγονιών και το κτίριο προσωπικού (που είναι και το μόνο που διαθέτει τρία υπόγεια). Ήδη στα περισσότερα έχει ξεκινήσει η κατασκευή της τοιχοποιίας.
Τα κτίρια του ΕΚΘΠ προορίζονται να εξυπηρετούν τις ακόλουθες λειτουργίες:
1. Μεταφόρτωση εμπορευμάτων συνδυασμένων μεταφορών (οδικές/σιδηροδρομικές)
2. Σύνθεση αμαξοστοιχιών (Είδος φορτίου/ Τύπος βαγονιών)
3. Στάθμευση και συντήρηση σιδηροδρομικών και οδικών οχημάτων, καθώς και containers
4. Σταθμός εξυπηρέτησης λιμένων Ικονίου, Πειραιά και Ελευσίνας
5. Απόθεση ΕΚ (Αναμονή περαιτέρω διακίνησης και χρήσης)
Ταυτότητα Έργου
Έργο: «Κατασκευή Β? Λειτουργικής Φάσης Συγκροτήματος Θριασίου και κατασκευή Σ.Σ. Ζεφυρίου»
Ανάδοχος: Κ/Ξ ʼκτωρ A.T.E. – Alstom Transport S.A.
Κύριος του Έργου: ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.
Χρηματοδότηση: Π.Ε.Π Αττικής στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013
Προϋπολγισμός δημοπράτησης: 122.193.000 ευρώ