Ταξιδεύουμε στην Βέροια για να γνωρίσουμε επί τω έργω τις εντυπωσιακές δυνατότητες του «θηριώδους» ανατρεπόμενου χωματουργικού φορτηγού HD405-7 της Komatsu. Το Dumper αυτό της Komatsu ολοκληρώνει με πολύ μεγάλη επιτυχία, ασφάλεια, άνεση και ευελιξία την αποστολή του στο έργο παρά το «εχθρικό περιβάλλον εργασίας.
Κείμενο: Ηλίας Αντωνιάδης
Φωτογραφίες: Ηλίας Αντωνιάδης
Η αξιοπιστία, η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και η μεγάλη ευελιξία σε «αφιλόξενα εδάφη» συνιστούν μερικά από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του «θηριώδους» ανατρεπόμενου χωματουργικού φορτηγού (Dumper) HD405-7 της Komatsu με το οποίο η εταιρία Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε.Β.Ε, επίσημος εισαγωγέας των μηχανημάτων Komatsu στην ελληνική αγορά, προμήθευσε πρόσφατα την εταιρία Δίον Μπαρμπαρής Α.Ε για τις ανάγκες του λατομείου της εταιρίας στην περιοχή της Βέροιας.
Με την βοήθεια της «Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε.Β.Ε» ταξιδέψαμε επτά ώρες από την Αθήνα έως και 20 χιλιόμετρα έξω από την Βέροια, στον χώρο εκτέλεσης του έργου προκειμένου να θαυμάσουμε από κοντά τις εξελιγμένες δυνατότητες του εντυπωσιακού Dumper HD405-7 της Komatsu. Φτάνοντας στον τόπο του λατομείου συναντήσαμε τους κ.κ Κουκουρνέση Γιώργο , μηχανικό πωλήσεων της «Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε.Β.Ε» και Κρητικό Στράτο, υπεύθυνο του εξοπλισμού και χειριστή του HD405-7 ο οποίος μας ξενάγησε στο λατομείο και μας εξήγησε το έργο του Dumper της Komatsu στην παραγωγική διαδικασία.
Για να γίνουν αντιληπτές οι δύσκολες συνθήκες στις οποίες ανταποκρίνεται με επιτυχία το Komatsu HD405-7 στο έργο αξίζει να αναφέρουμε πως δεν καταφέραμε να φτάσουμε εκεί με το Ι.Χ. Το αφήσαμε στην άκρη του δρόμου και μας μετέφερε στο λατομείο με ένα Jeep 4×4 ο κ. Κρητικός.
Κατά την εργασία του μηχανήματος δεν πιστεύαμε στα ματιά μας με τις εντυπωσιακές του δυνατότητες. Το Dumper της Komatsu HD405-7 έκλεβε την παράσταση στο έργο, καθώς κινούνταν με πολύ μεγάλη, άνεση και ευελιξία σε πολύ εχθρικά και απόκρημνα περιβάλλοντα εργασίας καθώς και σε αφιλόξενα εδάφη όπου κυριαρχούσαν σκόνη, χώματα, λάσπες, πέτρες και ογκώδεις βράχοι.
Από τις πρώτες του κινήσεις στα βρεγμένα και λασπώδη εδάφη, αντιλαμβανόσουν πως το Dumper της Komatsu HD405-7 ήταν ο μεγάλος πρωταγωνιστής του έργου καθώς εκτελούσε τον ρόλο του με πολύ μεγάλη ευκολία, ταχύτητα και ασφάλεια. Αποστολή του είναι η μεταφορά των πλεονάζοντων υλικών όπως των μπαζών και των χωμάτων στο σημείο απόθεσης του άχρηστου υλικού που προέρχεται από το λατομείο., ώστε να γίνει αποκάλυψη του καθαρού μαρμάρου, το οποίο μπορεί να αποκοπεί μετά και να είναι εμπορεύσιμο.
Όπως διαπιστώσαμε «ιδίοις όμασι», την αποστολή αυτή την έφερνε εις πέρας με μεγάλη επιτυχία δικαιώνοντας τους υπευθύνους της Δίον Μπαρμπάρης Α.Ε για την επιλογή τους. Ο κ. Κρητικός μας εκμυστηρεύτηκε ότι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που επέλεξαν την Komatsu ήταν η αποδεδειγμένη αξιοπιστία των μηχανημάτων της.
Βλέποντας το τεράστιο μηχάνημα να στρίβει και να κάνει μανούβρες σε στενά περάσματα του λατομείου, εντύπωση μας έκανε η ευελιξία του. Κάνοντας την παρατήρηση αυτή στον κ. Κουκουρνέση, μας εξήγησε την ιδιαίτερη γεωμετρία της εμπρόσθιας ανάρτησης του μηχανήματος, που επιτρέπει την μεγαλύτερη γωνία στροφής των τροχών του μηχανήματος σε σχέση με τον ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα την εντυπωσιακά χαμηλή ακτίνα στροφής των 7,2m.
Παίρνοντας την σκυτάλη στην συζήτηση ο κ.Κρητικός μας εξέφρασε επίσης την ικανοποίηση του για το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό που του λύνει τα χέρια στα στενά περάσματα του λατομείου.
Κατά την λειτουργία του στο δύσκολο αυτό έργο, το Dumper HD405-7 της Komatsu δεν σταμάτησε να μας εκπλήσσει με τις προηγμένες τεχνολογικές καινοτομίες που ενσωματώνει στον εξοπλισμό του. Ξεχωριστή εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι δεν επηρεάζεται καθόλου κατά την κίνηση του από το δύσβατο έδαφος, τις ανωφέρειες και κατωφέριες μεγάλης κλίσης, τα φαγώματα στον δρόμο, και τις βροχές.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κουκουρνέσης στα «Εργοταξιακά Θέματα», με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η γρήγορη αποπεράτωση του έργου, δεν υπάρχουν φθορές στα μηχανικά μέρη του μηχανήματος και υπάρχει μεγάλη οικονομία στην κατανάλωση πετρελαίου κάτι για το οποίο φημίζονται έτσι κι αλλιώς τα μηχανήματα και οι κινητήρες της Komatsu. Ο κ. Κουκουρνέσης πρόσθεσε λέγοντας ότι σε σχέση με τον ανταγωνισμό η κατανάλωση καυσίμων είναι πολύ περιορισμένη χάρη και στους καινούριους κινητήρες της KOMATSU (ecot3) με τους οποίους είναι εφοδιασμένα αυτά τα μηχανήματα
Χαμηλή κατανάλωση καυσίμου
Το μηχάνημα είναι εφοδιασμένο με κινητήρα της ίδιας της Komatsu (η Komatsu είναι η ίδια κατασκευαστής κινητήρων και άλλων μηχανικών μερών των μηχανημάτων που παράγει). Πρόκειται για τον πανίσχυρό εξακύλινδρο σε σειρά Komatsu SAA6D140E-5 καθαρής ισχύος 498HP, που πληροί τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro IIIA σε συνδυασμό με εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Εντυπωσιασμένος από την ισχύ του κινητήρα ο κ. Κρητικός μας είπε χαρακτηριστικά ότι’η δύναμη του κινητήρα και η ροπή είναι τόσο μεγάλη ώστε το μηχάνημα ελάχιστα επηρεάζεται από τις συνθήκες του εδάφους, ανωφέρειες, μεταβολές φορτίου κλπ. Επιπλέον ο κινητήρας έχει και δεύτερο ΄΄οικονομικό ‘’ πρόγραμμα λειτουργίας. Κατόπιν επιλογής του χειριστή μέσω του ανάλογου μπουτόν στο ταμπλό, ο κινητήρας μπαίνει στο οικονομικό πρόγραμμα λειτουργίας με επιπλέον οφέλη στην κατανάλωση καυσίμου.
Σύμμαχος του κινητήρα στο μεταφορικό έργο του μηχανήματος είναι και το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων K-Atomics (επίσης κατασκευής της Komatsu) που επιτρέπει εξαιρετικά ομαλές αλλαγές με ελάχιστους κραδασμούς να μεταφέρονται στο υπόλοιπο σύστημα μετάδοσης της κίνησης με εμφανή οφέλη στην μακροζωία του μηχανήματος.
Διαθέτει επτά ταχύτητες εμπροσθοπορείας ώστε να φτάνει την μέγιστη ταχύτητα των 70km/h, καθώς και λειτουργία Skip-Shift. Η συγκεκριμένη λειτουργία του κιβωτίου επιτρέπει την αλλαγή περισσότερων από μία σχέση στο κιβώτιο όταν οι συνθήκες το απαιτούν. Για παράδειγμα όταν ο χειριστής φτάσει με 5η ταχύτητα σε ανωφέρεια που το μηχάνημα μπορεί να ανέβει με 3η, το σύστημα θα αλλάξει άμεσα από 5η σε 3η χωρίς να αλλάξει καθόλου σε 4η, μειώνοντας έτσι την καταπόνηση του χειριστή και των μηχανικών μερών από περιττές αλλαγές ταχυτήτων.
Μέγιστη ασφάλεια
Το σύστημα πέδησης του μηχανήματος συμπληρώνει την απόλυτη αίσθηση ασφάλειας και αξιοπιστίας που νιώθει ο χειριστής. Πλήρως υδραυλικά φρένα με πολλαπλούς δίσκους σε λουτρό ελαίου και στους 2 άξονες, κάνουν την ασφαλή μεταφορά του φορτίου σε κατωφέρειες παιχνίδι.
Παρακολουθώντας το μηχάνημα να κατεβαίνει φορτωμένο σε κατωφέρεια μεγάλης κλίσης με ιδιαίτερη ευκολία και ασφάλεια μας πείθει για του λόγου το αληθές. «Με συνεχόμενη ισχύ πέδησης (Retarder Capacity) 887HP χάρη στην μεγάλη επιφάνεια πέδησης αλλά και στην συνολική ικανότητα ψύξης του συστήματος πέδησης, το Komatsu HD405-7 βρίσκεται και σε αυτόν τον τομέα ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές του» επισημαίνει ο κ. Κουκουρνέσης στα «Ε.Θ»
Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό του συστήματος πέδησης του Komatsu είναι το σύστημα ARSC (Automatic Retard Speed Control). Με το συγκεκριμένο σύστημα που αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού, ο χειριστής μπορεί να ρυθμίσει την ταχύτητα κατάβασης με ακρίβεια 1km/h, με αποτέλεσμα το μηχάνημα να αναλαμβάνει την πέδηση του μηχανήματος μόνο του με τον χειριστή να ασχολείται αποκλειστικά με την διεύθυνση του οχήματος.
Η καρότσα του μηχανήματος συμπληρώνει την αίσθηση ποιότητας που αποκομίζεις από όλο το μηχάνημα. Με χωρητικότητα (κατά SAE) 27,3m3 και ωφέλιμο φορτίο 40tn, δείχνει ιδιαίτερα ‘’σκληρή και ικανή’’. Με υλικό κατασκευής υψηλής κατεργασίας ατσάλι (450 Brinell high tensile strength steel) και με πάχος 25mm x 16mm x 14mm δείχνει ικανή να ανταπεξέλθει στις σκληρότερες συνθήκες. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι φορτωνόταν μπροστά μας με όγκους μαρμάρου …αρκετών κυβικών χωρίς να υπάρχει ορατό σημάδι φθοράς κατά τον έλεγχο μετά.
Μεγάλη άνεση του χειριστή
Η καμπίνα του μηχανήματος είναι το μέρος του μηχανήματος όπου ο χειριστής περνάει αρκετές ώρες κάθε μέρα, οπότε είναι πολύ σημαντικό αυτή να είναι άνετη ώστε ο χειριστής να παραμένει ξεκούραστος και παραγωγικός.
Η καμπίνα του Komatsu HD405-7 είναι εξαιρετικά άνετη για τον χειριστή, στηρίζεται σε αντικραδασμικές βάσεις (Viscous cab mounts), διαθέτει κάθισμα με ανάρτηση αέρα, αυτόματο σύστημα κλιματισμού, κάμερα οπισθοπορείας και πλήρη πίνακα οργάνων που επιτρέπει την παρακολούθηση όλων των ζωτικών λειτουργιών του μηχανήματος.
Πληρεί τις προδιαγραφές ασφαλείας (ROPS/FOPS), διαθέτει 2 πόρτες διέλευσης και κανονικό κάθισμα βοηθού – εκπαιδευτή. Το κάθισμα του χειριστή είναι τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά του μηχανήματος κάτι που του επιτρέπει πολύ καλή αίσθηση της θέσης του οχήματος στον δρόμο. Χαρακτηριστικό το σχόλιο του κ. Κρητικού ο οποίος αναφέρει ότι μετά από πλήρη βάρδια στο τιμόνι του Dumper νιώθει τελείως ξεκούραστος και φρέσκος.
Επιπρόσθετα, όπως επισημαίνει ο κ. Κρητικός, ο χειριστής του Komatsu HD405-7 απολαμβάνει ένα άνετο, ξεκούραστο και ευχάριστο περιβάλλον εργασίας, έτσι ώστε μετά το SeparatorBetweenMainTexts τέλος της βάρδιας του να μην αισθάνεται καμία καταπόνηση. « Το Komatsu HD405-7 είναι τόσο εύκολο και άνετο στη χρήση του ώστε νιώθεις λες και κάθεσαι στο σαλόνι του σπιτιού σου» καταλήγει ο κ. Κρητικός.
Τι γίνεται όμως με την συντήρηση του θηριώδους Dumper?. Η Komatsu έχει φροντίσει ώστε αυτή να είναι όσο πιο οικονομική, απλή και ασφαλής είναι δυνατόν. Με αυξημένα μεσοδιαστήματα συντήρησης (στις 500 ώρες λειτουργίας), ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου (EMSS, Equipment Management Monitoring System), ηλεκτρικούς διακόπτες απομόνωσης των ηλεκτρικών κυκλωμάτων, συγκεντρωτικά σημεία λίπανσης και ομαδοποίηση των φίλτρων, και σε συνδυασμό με το δορυφορικό σύστημα ελέγχου KOMTRAX (αναλυτική περιγραφή στην σχετική παράγραφο), η συντήρηση του μηχανήματος γίνεται εξαιρετικά απλή και γρήγορη.
Τεχνολογική καινοτομία (Ένθετο)
Η ιστορία της Komatsu ξεκινά το 1921 σε μια μικρή πόλη της κεντρικής Ιαπωνίας, την Komatsu. Η ανάπτυξη της εταιρείας τα πρώτα εκείνα χρόνια έγινε με γνώμονα την ποιότητα και αξιοπιστία και την τεχνολογική καινοτομία. Οι αξίες αυτές βέβαια συνεχίζουν και σήμερα να αποτελούν τη φιλοσοφία της KOMATSU.
Η γκάμα των προϊόντων της αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει ελαστικοφόρους φορτωτές , ερπυστριοφόρους και ελαστικοφόρους εκσκαφείς, ερπυστριοφόρους προωθητές, διαμορφωτές γαιών (grader), ανατρεπόμενα χωματουργικά φορτηγά (dumper), συμπιεστές γαιών (compactor), φορτωτές-εκσκαφείς, φορτωτάκια (skidsteer loader), mini εκσκαφείς, αυτοκινούμενους θραυστήρες, μηχανήματα ορυχείων.
H KOMATSU, που κατασκευάζει dumpers από το 1953, θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους κατασκευαστές μηχανημάτων παγκοσμίως και ο δεύτερος μεγαλύτερος από πλευράς ετησίων πωλήσεων.
Τα χωματουργικά φορτηγά (dumper) της KOMATSU αποτελούν σήμερα ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της Komatsu στην Ελληνική αγορά. Τα dumper της KOMATSU διακρίνονται για την άριστη ποιότητα κατασκευής τους, τα εξαιρετικά τεχνικά χαρακτηριστικά τους και προπάντων για την αξιοπιστία τους.
Τα dumper της KOMATSU εργάζονται σε λατομεία που απαιτούν εξοπλισμό με υψηλές απαιτήσεις σε παραγωγικότητα, διαθεσιμότητα και χαμηλό κόστος λειτουργίας.
SeparatorBetweenMainTexts KOMTRAX
Το δορυφορικό σύστημα ελέγχου Komtrax ® αποτελεί τη νέα καινοτομία της Komatsu στο τομέα της προληπτικής συντήρησης από απόσταση. Η Komatsu εφαρμόζοντας τη σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να παρακολουθεί τη θέση και τη λειτουργία του μηχανήματος μέσω δορυφορικού συστήματος. Η παρακολούθηση της θέσης γίνεται μέσω δορυφόρου GPS ενώ η μετάδοση των πληροφοριών γίνεται μέσω δορυφόρου επικοινωνιών. Οι πληροφορίες από το μηχάνημα εκπέμπονται από το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου μέσω κεραίας. Με το Komtrax είναι δυνατή η παρακολούθηση κρισίμων παραμέτρων λειτουργίας του μηχανήματος όπως:
- Η ακριβής θέση του μηχανήματος
- Οι ακριβείς ώρες λειτουργίας κάθε ημέρα
- Πληροφορίες συντήρησης και service
- ʼμεση παρακολούθηση κωδικών βλαβών
- “Ιστορικά” στοιχεία του μηχανήματος (ώρες λειτουργίας, συντήρηση, βλάβες κλπ.)
Το Komtrax εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία των μηχανημάτων. Η σωστή λειτουργία των μηχανημάτων σημαίνει μεγάλη διαθεσιμότητα για τον χρήστη, λιγότερες βλάβες, λιγότερο χρόνο αναμονής λόγω βλάβης, άρα λιγότερο κόστος λειτουργίας.
ΜΠΑΡΜΠΑΡΗΣ ΕΝΘΕΤΟ
Η εταιρία ΜΑΡΜΑΡΑ ΜΠΑΡΜΠΑΡΗΣ δραστηριοποιείται στον κλάδο εξόρυξης, επεξεργασίας και εμπορίας μαρμάρων – γρανιτών και καταλαμβάνει ένα σημαντικό μερίδιο της εγχώριας αγοράς και έχει συμπληρώσει 34 χρόνια επιτυχούς παρουσίας στον χώρο της βιομηχανίας μαρμάρων.
Ο ιδρυτής κ. Διονύσιος Μπαρμπαρής απόκτησε το πρώτο λατομείο της εταιρίας το 1976 στην Κάντια Αργολίδας, και αυτή την στιγμή έχει στην διάθεσή της 10 ιδιόκτητα λατομεία από όπου εξορύσσει τα μάρμαρά της και πολυάριθμους συνεργάτες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στο εργοστάσιό της στην Κάντια της Αργολίδας έκτασης 4.000 m2 στεγασμένων κτιρίων σε γήπεδο 40.000 m2 πραγματοποιείται η παραγωγική διαδικασία με υπερσύγχρονα μηχανήματα κοπής, λείανσης και σκλήρυνσης μαρμάρων.
Η εταιρία με αφοσίωση και όραμα από την ίδρυση της στοχεύει στην αξιόπιστη, συνεπή και ταχύτατη εξυπηρέτηση των πελατών της, καθώς και στην συνεχή ποιοτική και ποσοτική βελτίωση των προϊόντων της με συνεχή ανανέωση και εκσυγχρόνηση του μηχανολογικού εξοπλισμού της.