Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΝίκος Ταχιάος...

Νίκος Ταχιάος: «Προτεραιότητά μας η αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία»

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Νίκος Ταχιάος μιλάει στο περιοδικό «Εργοταξιακά Θέματα» για τα επίκαιρα θέματα του κατασκευαστικού κλάδου αλλά και για τις μελλοντικές ενέργειες του Υπουργείου.

Τα τελευταία χρόνια ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε σταθερή πορεία ανάκαμψης, καθώς υλοποιούνται πολλά έργα υποδομών. Το μετρό και η υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος (Flyover) στη Θεσσαλονίκη,, τα έργα στο Ελληνικό, ο Βόρειος Οδικός Άξονας στην Κρήτη (ΒΟΑΚ) και πολλά άλλα έργα προχωράνε με γρήγορους ρυθμούς, και αναμένεται να δώσουν μια διαφορετική πνοή στις εγχώριες υποδομές.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και αρμόδιος για θέματα Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος «ανοίγει» την ατζέντα του, στέκεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των κατασκευών και θέτει τις προτεραιότητες του Υπουργείου.

– Κύριε υφυπουργέ, το πρωτόγνωρο φαινόμενο της κακοκαιρίας «Daniel» προκάλεσε τεράστιες ζημιές και σωρεία προβλημάτων στην περιοχή της Θεσσαλίας. Πότε αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα αποκατάστασης στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία;

– Η κακοκαιρία «Daniel» ήταν ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο, που μας έδειξε πόσο ανίσχυροι είμαστε μπροστά στη μανία της φύσης και πως πρέπει να οργανωθούμε καλύτερα για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή.

Η αποκατάσταση των ζημιών δεν αποτελεί κατά βάση αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά των Δήμων και της Περιφέρειας. Σε περιπτώσεις όμως που κρίνονται ως «εθνικής σημασίας», δεν μένουμε αμέτοχοι. Θα συσταθεί ειδικός φορέας από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

– Ποιες θα είναι οι πηγές χρηματοδότησης για τα αντιπλημμυρικά έργα;

– Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, ήδη εξασφαλίστηκαν τα πρώτα 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και κάποια ποσά από γενναιόδωρους δωρητές, ενώ παράλληλα θεσμοθετήθηκε η «fast track» διαδικασία εκπόνησης μελετών και εκτέλεσης των έργων.

 

– Το μετρό της Θεσσαλονίκης μονοπωλεί το ενδιαφέρον και, όπως όλα δείχνουν, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωσή του. Ποιες είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες και πότε εκτιμάτε ότι θα παραδοθεί το έργο στους πολίτες;

– Πράγματι, το μετρό Θεσσαλονίκης έχει μπει στην τελική τροχιά προς την ολοκλήρωσή του. Όπως έχουμε δεσμευτεί, εντός του 2024 το μετρό θα παραδοθεί, και είμαστε πολύ χαρούμενοι που μπορούμε και ελέγχουμε το χρονοδιάγραμμα, καθώς πλέον δεν έχουμε μπροστά μας άλλες ορατές εκπλήξεις.

Ο σταθμός Βενιζέλου ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις εννέα μήνες από το πέρας των αρχαιολογικών εργασιών. Ήδη, ο πρώτος συρμός έχει περάσει από την αποβάθρα του, και η βασική γραμμή έχει πλέον ολοκληρωθεί στο σύνολό της. Επίσης, ολοκληρώθηκε ο σταθμός της Αγίας Σοφίας, όπου ολοκληρώθηκαν και οι εργασίες για την τοποθέτηση στεγάστρου πάνω από τον αρχαιολογικό χώρο, τον οποίο μπορούν να θαυμάζουν οι Θεσσαλονικείς, παρακολουθώντας συγχρόνως τις εργασίες ανάδειξης των ευρημάτων.

Επιπλέον, ο σχεδιασμός του ευρύτερου χώρου κατατείνει στην ανάδειξη του μετρό. Πέραν, του αρχαιολογικού χώρου, έχουν ολοκληρωθεί και οι εργασίες στη μνημειακή πλατεία Μακεδονομάχων, με την επαναφορά των προτομών που είχαν αφαιρεθεί πριν από πολλά χρόνια, όταν ξεκίνησε να κατασκευάζεται το μετρό. Στην ανάδειξη του χώρου συμβάλλει και ο ναός της Παναγίας της Αχειροποίητου, ενός από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης.

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει, εκσυγχρονίζεται και αναβαθμίζεται, με τις εκκρεμότητες να είναι πια ελάχιστες. Η σύμβαση μεταξύ της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» και της εταιρείας λειτουργίας έχει κατατεθεί ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο, έχει περάσει τον προσυμβατικό έλεγχο και αναμένουμε άμεσα την υπογραφή της.

Προς το παρόν, συνεχίζονται οι δοκιμές για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών, μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία κατά την οποία εξετάζονται πολλές παράμετροι. Αυτό όμως είναι και το βασικό μέλημά μας: η ασφάλεια των επιβαινόντων και η παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας.

– Ένα εξίσου σημαντικό έργο είναι ο περιφερειακός υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος «Flyover». Τι σημαίνει για τους κάτοικους της Θεσσαλονίκης ο νέος οδικός άξονας και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του έργου;

– Η εσωτερική περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης είναι το έργο «του μέλλοντος». Πρόκειται για έναν υπερυψωμένο οδικό άξονα υψηλών προδιαγραφών τον «Flyover», όπως τον ξέρουμε όλοι μας,  που θα βελτιώσει τις μετακινήσεις των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα, με τις παρεμβάσεις που έγιναν στα τέλη του Αυγούστου θα συνεισφέρει εμμέσως και στον τομέα της υγείας, αφού θα διευκολύνει την πρόσβαση των ασθενοφόρων στο νοσοκομειακό hub που σχεδιάζεται στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.

Βεβαίως, θα συνεισφέρει και στο έργο της Τροχαίας, μέσω των παρεμβάσεων για τον εντατικό έλεγχο της στάσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης.

Βασικός στόχος, ωστόσο, είναι η δραστική ανακούφιση των κατοίκων της πόλης από το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ο «Flyover» θα αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο και θα αυξήσει την οδική ασφάλεια, μειώνοντας τον αριθμό των ατυχημάτων που λαμβάνουν χώρα καθημερινά, πολλά εκ των οποίων είναι και θανατηφόρα.

Επιπλέον, θα αναβαθμίσει περιβαλλοντικά την ευρύτερη περιοχή, καθώς ο μεγαλύτερος όγκος των οχημάτων θα κυκλοφορεί πια εκτός του αστικού ιστού· και μάλιστα αυτή η «παράκαμψη» θα είναι δωρεάν, ταχύτερη και ασφαλής.

Τέλος, το έργο θα είναι καθοριστικό και για την οικονομία της πόλης, διότι θα μειώσει δραστικά το χρόνο και το κόστος των μεταφορών και θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα –ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας– του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον θα βελτιώσει το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της βόρειας Ελλάδας, μέσω της διευκόλυνσης της προσβασιμότητας στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους μαγευτικούς τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής.

– Ωστόσο, το κυκλοφοριακό δίκτυο θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια των εργασιών. Ποια είναι η στρατηγική σας ως προς την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών ζητημάτων που θα προκύψουν;

– Για την υλοποίηση του έργου αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα, ίσως και μέσα στον Οκτώβριο, οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις. Αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι ο «Flyover» δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα ακόμα πρόβλημα που έρχεται να προστεθεί στη Θεσσαλονίκη, αλλά ως μια από τις λύσεις που θα δώσουν καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες μας.

Βεβαίως, μέχρι την ολοκλήρωσή του θα προκύψουν και δυσλειτουργίες· όμως εμείς έχουμε μάθει να κοιτάμε μακριά και δουλεύουμε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με το μικρότερο δυνατό κόστος προς τους πολίτες, το οποίο εκτιμάμε ότι θα είναι βραχυχρόνιο.

Είναι βασικό και η ίδια η πόλη να δείξει υπομονή για αυτές τις προσωρινές δυσλειτουργίες που μπορεί να προκύψουν, για τις οποίες είμαι σίγουρος ότι η τοπική αυτοδιοίκηση και η Περιφέρεια θα πράξουν τα δέοντα για να τις αποτρέψουν ή να τις αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο τρόπο.

– Μεγάλα έργα υποδομών πραγματοποιούνται και στο νησί της Κρήτης, το οποίο είχατε την ευκαιρία να επισκεφθείτε πρόσφατα. Πώς προχωράνε οι διαδικασίες για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και ποια είναι τα επόμενα βήματα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ);

– Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας και θα αναβαθμίσει τις μετακινήσεις στην Κρήτη, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο. Αυτή τη στιγμή έχουν ήδη υπογραφεί δύο συμβάσεις: η σύμβαση του δημόσιου έργου και η σύμβαση σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Αυτό που μένει πια είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης.

Από την άλλη, το αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι ένα έργο που υλοποιείται πάρα πολύ γρήγορα. Υπάρχουν κάποια προβλήματα, τα οποία αφορούν τον οδικό άξονα που ενώνει τα Χανιά με το αεροδρόμιο, αλλά πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε λύσεις και σε αυτά.

– Τα τελευταία χρόνια ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης. Κατά την γνώμη σας, επαρκεί το υπάρχον προσωπικό για να υλοποιηθούν όλα αυτά τα έργα που έχουν προγραμματιστεί;

– Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει έλλειμμα σε τεχνικό προσωπικό. Όμως το πρόβλημα είναι στην πραγματικότητα γενικότερο, και δεν αφορά μόνο τον κατασκευαστικό κλάδο.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν σηματοδοτεί χειρότερη ποιότητα, αλλά επιφέρει κάποιες επιπτώσεις οι οποίες είναι κυρίως χρονικές. Εμείς όμως δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου, και θέλουμε να παραμείνουμε πιστοί στις δεσμεύσεις μας απέναντι στους ανθρώπους που μας τίμησαν με την ψήφο τους.

– Τα προηγούμενα χρόνια αρκετοί επαγγελματίες του κλάδου επέλεξαν να μετακομίσουν στο εξωτερικό, με σκοπό να βρουν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Πιστεύετε ότι έχουμε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για να πείσουμε τους Έλληνες και τις Ελληνίδες του εξωτερικού να επιστρέψουν στη χώρα μας;

– Οι περισσότεροι Έλληνες του εξωτερικού θέλουν να επιστρέψουν. Σε ένα βαθμό αυτό έχει ήδη ξεκινήσει, και πιστεύω ότι θα γίνει. Η αγορά εργασίας έχει ανοίξει, και σταδιακά θα επέλθει και αύξηση των μισθών. Αν καταφέρουμε να διατηρήσουμε και να αυξήσουμε αυτή την άνθιση, που αποτελεί το στοίχημα αυτής της τετραετίας για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, τότε οι νέοι θα νιώθουν ότι και στην Ελλάδα μπορούν να εργάζονται σε ένα σοβαρό περιβάλλον με καλές αποδοχές.

 

– Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα υποδομών που βρίσκονται στην ατζέντα σας ενόψει του 2024;

– Η παρούσα κυβέρνηση δεσμεύτηκε με συγκεκριμένους στόχους προεκλογικά, και θέλουμε να είμαστε συνεπείς σε αυτούς. Κι εμείς στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εστιάζουμε στον πολίτη και στη βελτίωση της καθημερινότητάς του.

Έτσι, σημασία για εμάς έχει η υλοποίηση των μεγάλων εμβληματικών έργων υποδομής που προαναφέραμε, ο Ε65 κ.ά. Ήδη κάποια από αυτά τα έργα υλοποιούνται· στο στόχαστρο, ωστόσο, τίθεται και η υλοποίηση μικρότερων έργων που θα συνεισφέρουν αμεσότερα στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Σαφώς, αυτή η ατζέντα δεν θα μπορούσε να είναι «κλειστή», καθώς, όπως είδαμε τις προηγούμενες ημέρες, προκύπτουν κρίσεις και νέες ανάγκες, που αναδιαμορφώνουν τις προτεραιότητες. Έτσι μπαίνουν σε πρώτο πλάνο τα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία «Daniel» στη Θεσσαλία, καθώς και οι συντηρήσεις σε έργα υποδομής, διότι αυτό επιβάλλουν τα ακραία κλιματικά φαινόμενα που ζήσαμε.

– Κλείνοντας, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι η Τεχνοεκδοτική / T-Press διοργανώνει την 2η διεθνή έκθεση Ergo.tec για τα Μηχανήματα Έργων, τον Ιούνιο του 2024. Συνήθως αυτές οι πρωτοβουλίες έχουν θετικό αντίκτυπο και συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση του κατασκευαστικού κλάδου. Ποια είναι η άποψή σας;

– Είμαστε πάντα θετικοί σε τέτοιες πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τον κατασκευαστικό κλάδο και τη βιομηχανία μηχανημάτων έργων. Είναι μέρος της δουλειάς μας να ενημερωνόμαστε για καινοτομίες και νέες τεχνολογίες, προκειμένου να τις αξιοποιούμε και να κατασκευάζουμε ποιοτικά και ασφαλή έργα υποδομής.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads