Κώστας Αχ. Καραμανλής: «Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας»

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, στη συνέντευξη που παραχώρησε στα «ΕΘ», μιλά για την πορεία των έργων του ολοκληρωμένου πλάνου που έχει εξαγγείλει, τονίζοντας ότι αποτελούν το «κλειδί» για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Ο υπουργός επισημαίνει την ανάγκη για αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων –όπως είναι οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)– για την ανάκαμψη του τομέα των κατασκευών, ενώ αναφέρεται στα μεγάλα έργα υποδομής: στην πορεία των αντιπλημμυρικών έργων, στην άρση των εμποδίων κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στον εναέριο αυτοκινητόδρομο «Flyover Θεσσαλονίκης», στον οδικό άξονα Ακτίου – Αμβρακίας, στο μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς και στην έναρξη σιδηροδρομικών έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ.

– Δεδομένης της γενικότερης κατάστασης και των περιοριστικών μέτρων, πώς θα συνεχιστούν τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη;

– Ο στόχος και η προσπάθειά μας είναι να συνεχιστούν τα έργα, τηρώντας ασφαλώς όλες τις οδηγίες των ειδικών για την ασφάλεια όλων. Άλλωστε, ιδίως σε αυτό το δεύτερο κύμα της πανδημίας, υπάρχει επάρκεια των αναγκαίων μέσων προστασίας των εργαζομένων.

Λόγω και της φύσης των δημοσίων έργων, που εκτελούνται κυρίως σε εξωτερικούς χώρους, υπάρχουν οι συνθήκες για την κατά το δυνατό ομαλή λειτουργία των περισσότερων εργοταξίων της χώρας. Αυτό μειώνει δραστικά τις οικονομικές επιπτώσεις που θα επέφερε στο εργατοτεχνικό δυναμικό και στις εργοληπτικές επιχειρήσεις της χώρας μια οριζόντια αναστολή της λειτουργίας τους.

– Ποια είναι τα επόμενα βήματα που θα μπορούσαν να επαναδραστηριοποιήσουν τον κλάδο των υποδομών και να επιφέρουν άμεσα οικονομικά αποτελέσματα;

– Βασική προτεραιότητα που έχουμε σε αυτή τη δύσκολη περίοδο ως Υπουργείο Υποδομών είναι να αποτελέσει ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας την ατμομηχανή της οικονομίας, δημιουργώντας ένα ισχυρό κύμα ανάκαμψης και βοηθώντας τη χώρα να επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Άλλωστε, με αυτόν τον κλάδο εμπλέκονται –είτε άμεσα είτε έμμεσα– περισσότερα από 100 επαγγέλματα, και έχει αυτός έναν από τους υψηλότερους πολλαπλασιαστές για την οικονομία. Γι’ αυτό και έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων σε όλη τη χώρα, συνολικής αξίας άνω των 13 εκ. ευρώ.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου, προχωρήσαμε στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου υλοποίησης των δημοσίων συμβάσεων έργων, με στόχο να προχωράνε πλέον τα έργα πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη διαφάνεια.

Επίσης, αξιολογώντας τις πραγματικές ανάγκες της χώρας, εργαστήκαμε εντατικά και μεθοδικά για την επιλογή ώριμων έργων που μπορούν να συμπεριληφθούν και να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία συνολικά για τη χώρα μας.

Τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν τα επόμενα χρόνια στη χώρα είναι σημαντικά, και αποτελούν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για συνολικό restart του κλάδου. Στο Υπουργείο Υποδομών εργαστήκαμε συστηματικά από την πρώτη στιγμή, ώστε να παρουσιάσουμε ένα μεγάλο κατάλογο έργων εντός της κυβέρνησης. Μένει να διασαφηνιστεί το τελικό ποσό που θα κατευθυνθεί προς τον κλάδο των υποδομών, προκειμένου να καταλήξουμε στην τελική μας πρόταση.

Τέλος, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει σε ένα ακόμα σύγχρονο χρηματοδοτικό εργαλείο που προκρίνεται από το Υπουργείο μας, τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Το μοντέλο αυτό ταιριάζει απόλυτα με την ευρύτερη λογική και νοοτροπία που χαρακτηρίζει την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη· και η σημαντική αύξηση τέτοιων συμβάσεων έργων το τελευταίο διάστημα αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα, η οποία στοχεύει στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων που λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας.

–Θα θέλαμε να μας μιλήσετε για το σχέδιο των δέκα μεγάλων αντιπλημμυρικών έργων και, ειδικότερα, για το έργο του ρέματος Εσχατιάς.

– Ο σχεδιασμός μας είναι να υλοποιηθούν στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου δέκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται περίπου σε 429 εκ. ευρώ.

Οι συμβάσεις για τα τρία από αυτά, του ρέματος Ερασίνου, του ρέματος του Αγίου Γεωργίου –ή «της Γιαννούλας»– και του ρέματος Εσχατιάς στην Αττική έχουν ήδη υπογραφεί, και ξεκινάει η υλοποίησή τους. Άμεσα, μέχρι το τέλος του 2020, αναμένεται και η υπογραφή της σύμβασης για το ρέμα της Καναπίτσας στις Αχαρνές. Οι υπόλοιπες συμβάσεις αναμένεται να υπογραφούν το πρώτο τρίμηνο και στις αρχές του 2ου τριμήνου του 2021, λόγω καθυστερήσεων στην κήρυξη των απαλλοτριώσεων και στον ορισμό δικασίμου για τον προσδιορισμό της τιμής της αποζημίωσης.

Για τη χρηματοδότηση των έργων αυτών, εκτός από τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ –που είναι περίπου 83 εκ.– υπογράφηκαν δύο δανειακές συμβάσεις με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης για τη χώρα μας.

Ειδικότερα για το ρέμα της Εσχατιάς, με το τρίτο και τελευταίο ανάντη τμήμα του έργου ολοκληρώνεται η διευθέτηση του ρέματος από τη συμβολή του στον Κηφισό μέχρι τη λεωφόρο Πάρνηθος στις Αχαρνές. Σκοπός του είναι η αντιπλημμυρική προστασία κατοικημένων περιοχών των Δήμων Αχαρνών – Θρακομακεδόνων, Φυλής και Αγίων Αναργύρων – Καματερού. Είναι προϋπολογισμού 92,8 εκ. ευρώ και ο χρόνος υλοποίησής του είναι τρία χρόνια –συνεπώς αναμένεται η ολοκλήρωσή του τον Οκτώβριο του 2023.

– Πώς προχωράνε οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα Ακτίου – Αμβρακίας;

– Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην ανακήρυξη της εταιρείας «Μυτιληναίος Α.Ε.» ως οριστικού πλέον αναδόχου για τις εργασίες ολοκλήρωσης του συγκεκριμένου άξονα, αφού ήταν ο μόνος εργολάβος που ανανέωσε την προσφορά του μετά τη δικαστική απόφαση που έβαλε τέλος στη μακροχρόνια στασιμότητα του έργου. Πλέον, μετά και το «πράσινο φως» που πήραμε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την υπογραφή της σύμβασης.

Το έργο «Υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης περιοχής του Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου» έχει προϋπολογισμό 150.000.000 ευρώ και είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης (Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α.).

– Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα όσον αφορά το μετρό Θεσσαλονίκης; Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο και πού οφείλονται οι χρόνιες καθυστερήσεις από την έναρξη του έργου έως σήμερα;

– Οι πολίτες μετά από τόσα χρόνια –βλέποντας μάλιστα και την προηγούμενη κυβέρνηση να φτάνει στο σημείο να εγκαινιάσει… μουσαμάδες– είχαν καταλήξει να αντιμετωπίζουν το μετρό Θεσσαλονίκης σαν έναν αστικό μύθο, μια απάτη…

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του έργου εντοπιζόταν –ως γνωστόν– στο σταθμό «Βενιζέλου». Από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε, εξετάσαμε τις εναλλακτικές τεχνικές λύσεις και καταλήξαμε στη μόνη που εξασφαλίζει αυτό που θέλει η πόλη, δηλαδή και μετρό και αρχαία, και μάλιστα με ασφάλεια, στο συντομότερο δυνατό χρόνο και με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Αναφέρομαι φυσικά στην απόσπαση και στην επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου, κάτι που έγινε στο μετρό της Αθήνας αλλά και σε άλλα σημεία του μετρό της Θεσσαλονίκης–και επί ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Ευτυχώς, όπως γνωρίζετε, καταφέραμε να πείσουμε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) να εγκρίνει την απόσπαση και επανατοποθέτηση. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες και προχωρούν εντατικά –παρά τις προσπάθειες επαγγελματιών δικομανών και μονίμως διαμαρτυρόμενων– ώστε το 2023 οι Θεσσαλονικείς να έχουν μετρό.

Παράλληλα, προχωράμε τις διαδικασίες για το φορέα λειτουργίας του μετρό. Μετά από την απαραίτητη διαγωνιστική διαδικασία θα σχεδιαστεί η λειτουργία –κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων– ενός μετρό χωρίς οδηγούς· κάτι που η προηγούμενη κυβέρνηση –που κατά τα άλλα μιλούσε για ένα δήθεν σχεδόν έτοιμο έργο– δεν είχε καν ξεκινήσει.

–Πως προχωρά η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ); Ποιο είναι το επόμενο βήμα;

– Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες γίνεται συστηματική προσπάθεια για την ωρίμανση του έργου. Πρόκειται για μια τεράστια προσπάθεια από όλους όσους εμπλέκονται, μελετητές και υπηρεσιακούς, ώστε τους επόμενους μήνες να κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία ήδη συντάσσεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, θα προχωρήσουμε άμεσα στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου.

–Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα είναι ο εναέριος αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης, γνωστός ως «Flyover Θεσσαλονίκης». Θα θέλαμε λοιπόν να μας δώσετε μια ευσύνοπτη περιγραφή για το έργο και τα οφέλη του.

– Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο-στολίδι, που όμοιός του δεν θα υπάρχει πουθενά αλλού στην Ελλάδα. Έχει προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ που ήδη εγκρίθηκε από τη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, και έχει δημοσιευθεί η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Η νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης είναι ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος 13 χιλιομέτρων που θα βελτιώσει την καθημερινή ζωή χιλιάδων πολιτών. Θα δώσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, περιλαμβάνοντας 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Εκτιμάται ότι θα υπάρχει ανάδοχος στο τέλος του 2021, ενώ η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 3-4 χρόνια. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο ο χρόνος κατασκευής και παράδοσης να αποτελεί κριτήριο για την ανάθεση του έργου.

Για να καταλάβετε πόσο καταλυτικό ρόλο θα διαδραματίσει στην καθημερινή λειτουργία της πόλης το έργο αυτό, σας λέω το εξής: Ενώ η σημερινή Περιφερειακή Οδός έχει δυνατότητα διέλευσης 5.000 οχημάτων την ώρα ανά κατεύθυνση, με την πλήρη ανακατασκευή της και τη δημιουργία του Flyover θα υπάρχει πλέον δυνατότητα για 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. Έτσι, θα εξασφαλίζει πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και –το κυριότερο– ασφαλείς μετακινήσεις.

Θα υπάρχει πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, όπως επίσης από και προς τις γειτονικές πόλεις και τους πιο κρίσιμους προορισμούς: προς τον άξονα Πάτρας – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (ΠΑΘΕ), προς την Εγνατία οδό, προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και προς τη Χαλκιδική. Και όλα αυτά, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.

–Ποιο είναι το επόμενο έργο όσον αφορά τις σιδηροδρομικές υποδομές;

– Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουμε εκπονήσει ένα σχέδιο 100 ημερών για τα σιδηροδρομικά έργα, με το οποίο μπορούμε να δημοπρατήσουμε έργα προϋπολογισμού 262 εκατομμυρίων ευρώ.

Χάρη στα έργα αυτά θα γίνουν πλήρεις, λειτουργικοί, αναβαθμισμένοι και σύμφωνοι με τις σύγχρονες απαιτήσεις συγκεκριμένοι σιδηροδρομικοί άξονες στους οποίους γίνονται εργασίες χρόνια τώρα, και πρέπει επιτέλους να ολοκληρωθούν.

Παράλληλα, όμως, προωθούμε την υλοποίηση του μεγαλύτερου πακέτου σιδηροδρομικών έργων στην ιστορία της χώρας. Μέσα στο επόμενο έτος θα ξεκινήσει πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ με τη μορφή του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ήδη, μάλιστα, το Υπουργείο και η ΕΡΓΟΣΕ ολοκληρώνουν τις απαιτούμενες πρόδρομες διαδικασίες προκειμένου να εξασφαλιστούν οι πόροι και η συναίνεση των κοινοτικών ταμείων για την υλοποίηση του σχεδίου μας.

Να σημειωθεί ότι η σιδηροδρομική σύνδεση των χωρών της Ε.Ε. θα αποτελέσει προτεραιότητα για τα έργα υποδομής που θα χρηματοδοτηθούν από τα τομεακά προγράμματα και κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.

Ελέγξτε επίσης

Ρικάρντο Βιάτζι (CECE): Σας συγχαίρω για την απόφασή σας να διοργανώσετε την Ergo.Tec

H CECE είναι η Επιτροπή για τον Ευρωπαϊκό Κατασκευαστικό Εξοπλισμό και έχει έδρα τις Βρυξέλλες. …

Τα Περιοδικά μας