Το ελληνικό μάρμαρο και αλουμίνιο συνεισφέρουν σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας, ενώ αποτελούν δύο υλικά για τα οποία αναπτύσσεται έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.
Της κ. Πασχαλίας Τοπάλη*
Το ελληνικό μάρμαρο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ελληνική ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά. Εκτός όμως από τη μακραίωνη εξόρυξη μαρμάρου, η Ελλάδα έχει ιδιαίτερα μεγάλο μεταλλευτικό παρελθόν και δείχνει να έχει μεγάλες προοπτικές για το παρόν και το μέλλον.
Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν 265 λατομεία μαρμάρου και φυσικών λίθων, 159 λατομεία δομικών ορυκτών (αδρανών υλικών), 67 λατομεία βιομηχανικών ορυκτών, 52 ορυχεία (εκτός λιγνιτωρυχείων) και 15 ορυχεία λιγνίτη (για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας). Σύμφωνα και με στατιστικά στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί, το ελληνικό μάρμαρο και αλουμίνιο πρωτοστατούν στις ελληνικές εξαγωγές.
Παρά την αποβιομηχάνιση των τελευταίων δεκαετιών, η βιομηχανία αλουμινίου είναι ο τρίτος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας, με αξία εξαγωγών 2,148 δισ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 33% περίπου σε σχέση με το 2020. Παράλληλα, η Ελλάδα κατέχει την 7η θέση μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών πρωτόχυτου αλουμινίου στην Ευρώπη.
O εκσυγχρονισμός των γραμμών παραγωγής, η ψηφιακή μετάβαση ακόμη και των πιο μικρών επιχειρήσεων του κλάδου (αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στη χώρα μας γύρω στις 3.000 επιχειρήσεις όλων των μεγεθών) αλλά και η πίεση από τον διεθνή ανταγωνισμό έχουν αντίκτυπο στις υπηρεσίες και στα προϊόντα που προσφέρονται. Έτσι, ο κλάδος έχει ιδιαίτερα ποιοτικά προϊόντα, αποτελώντας τον πιο εξωστρεφή κλάδο, αφού περίπου το 88% της παραγωγής εξάγεται στις διεθνείς αγορές. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι τα ελληνικά πιστοποιημένα τελικά προϊόντα αλουμινίου διακινούνται σε πάνω από 50 χώρες του κόσμου.
Από την άλλη, υπάρχει ο ανεξάντλητος ελληνικός θησαυρός: το μάρμαρο. Όπου μάρμαρο, βλέπε Ελλάδα. Στην παγκόσμια κατάταξη των εξαγωγών μαρμάρου διεθνώς, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 4η θέση, ενώ βρίσκεται στη 2η θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Περίπου το 80% του ελληνικού μαρμάρου εξάγεται σε 120 χώρες, με κύριους προορισμούς την Κίνα, τις ΗΠΑ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, το Μεξικό, την Αλγερία, την Τουρκία, την Ιταλία και την Ινδία. Η συνεισφορά, λοιπόν, του κλάδου του ελληνικού μαρμάρου στην ελληνική οικονομία δεν μπορεί να παραβλεφθεί.
Το ελληνικό μάρμαρο είναι συνώνυμο της υψηλής ποιότητας και αντοχής και χρησιμοποιείται είτε σε αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες είτε σε ογκώδεις υποδομές και τεχνικά έργα. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου χρήστη και έχει πολύ μεγάλο κύκλο ζωής, και χάρη και στην ανταγωνιστική τιμή του, η ζήτησή του αναμένεται να εκτοξευθεί στα ύψη.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα ελληνικά δομικά υλικά, και ειδικά το μάρμαρο και το αλουμίνιο, έχουν τα εχέγγυα να διαδοθούν ακόμη περισσότερο στη διεθνή αγορά, ενώ μπορούν σε βάθος χρόνου να φτάσουν ακόμη και στην κορυφή της παγκόσμιας ζήτησης.
Αυτό που μένει λοιπόν είναι να στηρίξουμε ως πολιτεία και επιχειρηματικός κόσμος την εξωστρέφεια της βιομηχανίας των δομικών υλικών, με σκοπό την αύξηση της προστιθέμενης αξίας τους, τη βελτίωση της αναγνωρισιμότητάς τους διεθνώς και την ενίσχυση των εξαγωγών.
*Η κ. Πασχαλία Τοπάλη είναι διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας «Mavili Exports».