Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΦίκιρης Γιάνν...

Φίκιρης Γιάννης: «Να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματα των υπόγειων έργων»

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το World Tunnel Congress 2023, τον απολογισμό του οποίου μας έκανε ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου κ. Γιάννης Φίκιρης.

Το διάστημα 12-18 Μαΐου πραγματοποιήθηκε το Διεθνές Συνέδριο Σηράγγων (World Tunnel Congress [WTC]), το οποίο ανέδειξε τα πλεονεκτήματα των υπόγειων έργων και αποτέλεσε σημείο συνάντησης και επαφών για την παγκόσμια αγορά των σηράγγων.

Ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του WTC2023, αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Σηράγγων & Υπογείων Έργων «ΙΤΑ – AITES» (International Tunnelling & Underground Space Association – Association Internationale Des Tunnels et de l’ Espace Souterrain) και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Επιτροπής Σηράγγων και Υπόγειων Έργων (ΕΕΣΥΕ) κ. Γιάννης Φίκιρης μιλάει στο περιοδικό «Εργοταξιακά Θέματα» για τα οφέλη που αποκόμισε η χώρα μας από το συνέδριο, στέκεται στην ανάπτυξη και εξέλιξη της παγκόσμιας αγοράς των τούνελ και αναφέρεται σε μελλοντικές δράσεις της επιτροπής.

– Κύριε Φίκιρη, το Διεθνές Συνέδριο Σηράγγων ολοκληρώθηκε, και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Ποιος είναι ο απολογισμός του συνεδρίου και πόσο σημαντικό είναι το ότι πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας;

– To World Tunnel Congress 2023 ήταν το μεγαλύτερο διεθνές τεχνικό / επιστημονικό συνέδριο που έχει διεξαχθεί ποτέ στη χώρα μας, κι αυτό το επιβεβαιώνουν οι αριθμοί: 2.147 συμμετοχές από 69 χώρες, 422 επιστημονικά άρθρα που δημοσιεύθηκαν μετά από κρίσεις από τα 166 μέλη της επιστημονικής επιτροπής που προέρχονταν από 29 διαφορετικές χώρες, 1.221 συγγραφείς άρθρων από 55 χώρες, 173 προφορικές παρουσιάσεις άρθρων κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, 249 παρουσιάσεις με τη μορφή e-posters, 6 συνεδρίες υπό τη μορφή συζήτησης στρογγυλής τράπεζας, 1 ειδική συνεδρίαση στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου που αφορούσε υπόγεια έργα στην Ελλάδα κατά την αρχαιότητα, 5 τεχνικές επισκέψεις σε εργοτάξια υπογείων έργων στην Αθήνα, 120 εκθέτες, 44 χορηγοί, 63 φοιτητές εθελοντές, 7 βραδινές κοινωνικές εκδηλώσεις, 4 αθλητικές δραστηριότητες.

Στα παραπάνω να προσθέσουμε και ένα πολύ πετυχημένο διήμερο σεμινάριο, που συμπεριλάμβανε 16 ειδικές παρουσιάσεις 20 προσκεκλημένων ομιλητών από όλο τον κόσμο.

To συνέδριο αποτέλεσε προορισμό πανεπιστημιακών, επιστημόνων, μηχανικών, σημαντικών στελεχών μεγάλων εταιρειών παγκόσμιας εμβέλειας που δραστηριοποιούνται στα υπόγεια έργα, εκπροσώπων διεθνών οργανισμών και υπηρεσιών κ.ά.

Όλοι οι παραπάνω μπόρεσαν να αντιληφθούν τη δυναμική της οικονομίας της Ελλάδος, καθώς και να γνωρίσουν την ελληνική τεχνογνωσία και την αποκτηθείσα εμπειρία από τα πολυάριθμα –και σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ δύσκολα– υπόγεια έργα που κατασκευάστηκαν στη χώρα μας.

Στελέχη της εγχώριας βιομηχανίας υποδομών είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις σύγχρονες τάσεις / τεχνολογίες αιχμής και να γνωρίσουν στελέχη κορυφαίων εταιρειών, και άνοιξαν δίαυλοι δημιουργίας συνεργασιών.

Το WTC2023 αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία παρουσίασης των πολλαπλών πλεονεκτημάτων της υπόγειας ανάπτυξης σε περιβαλλοντικό, κοινωνικό, τεχνικό και οικονομικό επίπεδο.

– Στη συνέντευξη Τύπου αναφερθήκατε στα μεγάλα έργα υποδομών που γίνονται στη χώρα μας. Ποιος είναι ο ρόλος και η συμβολή της ΕΕΣΥΕ στην υλοποίηση αυτών των έργων;

– Η  ΕΕΣΥΕ προσπαθεί να φέρει σε επαφή κατασκευαστές, επιβλέποντες, ερευνητές και επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων που ασχολούνται με υπόγεια έργα και θέματα με τα οποία ασχολείται είναι μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Η ενημέρωση των Ελλήνων μηχανικών και τεχνικών, των δημόσιων φορέων και του κοινού για τα πλεονεκτήματα των υπογείων κατασκευών, καθώς και για το ευρύ πεδίο εφαρμογών και δυνατοτήτων που προσφέρουν.
  • Η υποστήριξη της έρευνας για τη βελτίωση μεθόδων σχεδιασμού, γεωτεχνικής διερεύνησης, μελέτης, κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των υπογείων έργων.
  • Η συγκέντρωση και διάδοση κάθε τεχνικής πληροφορίας που σχετίζεται με σήραγγες και υπόγεια έργα στην Ελλάδα.
  • Η μεταφορά πληροφόρησης στην Ελλάδα νεότερων τεχνολογικών εξελίξεων και εμπειριών από το εξωτερικό μέσω και της Διεθνούς Ενώσεως Σηράγγων και Υπογείων Έργων (ΙΤΑ) και
  • Η συνεργασία με κάθε αρμόδιο φορέα, για σύνταξη ή σχολιασμό κανονισμών, οδηγιών, προδιαγραφών κλπ.

– Τα τελευταία χρόνια η παγκόσμια αγορά των τούνελ βρίσκεται σε αύξουσα πορεία. Ποια είναι η εκτίμησή σας για την εγχώρια αγορά και ποιες είναι οι δυνατότητές της;

– Πράγματι η παγκόσμια αγορά, μετά από μία περίοδο σταθεροποίησης παρουσιάζει αύξουσα πορεία, με τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης που είχαν καταγραφεί την τριετία πριν την πανδημία. Ειδικότερα για τη χώρα μας, η πληθώρα των έργων υποδομής που βρίσκονται είτε σε φάση κατασκευής –με σημαντικότερα υπόγεια έργα το  μετρό της Θεσσαλονίκης και τις επεκτάσεις του μετρό των Αθηνών– είτε σε φάση προγραμματισμού ή μελέτης, υποδηλώνει ότι ο κλάδος θα έχει αυξημένη δραστηριότητα τα επόμενα χρόνια.

Προβλέπεται να γίνουν αρκετά και δύσκολα υπόγεια έργα στο πλαίσιο κατασκευής νέων υπεραστικών αυτοκινητόδρομων  και νέων αστικών λεωφόρων. Και τέτοια έργα είναι οι σήραγγες στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Ηλιούπολη και στη λεωφόρο Κύμης, οι επιπυθμένιες σήραγγες π.χ. της Σαλαμίνας και της ζεύξης της Λευκάδας αλλά και αρκετές άλλες σήραγγες, καθώς είναι δύσκολο το γεωφυσική διαμόρφωση της χώρας μας.

Εκείνο το οποίο δεν υπάρχει ακόμη στη χώρα μας αλλά έχει καλλιεργηθεί στο εξωτερικό είναι η κουλτούρα κατασκευής υπογείων έργων εντός των αστικών ιστών, για μεταφορά δραστηριοτήτων και χρήσεων εντός του εδάφους, μεταφορά που έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στη διάθεση περισσότερων κοινόχρηστων χώρων στην επιφάνεια.

Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα καινοτόμων και βιώσιμων πρακτικών διεθνώς, όπως είναι υπόγειες καλλιέργειες, υπόγεια data center για εκμετάλλευση της σταθερής θερμοκρασίας του εδάφους και εξοικονόμηση ενέργειας, διακίνηση προϊόντων και εμπορευμάτων μέσω δικτύων σηράγγων για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στους δρόμους και πάρα πολλά άλλα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, η κατασκευή ενός έργου στην επιφάνεια του εδάφους αδειοδοτείται εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα να χωροθετηθεί υπογείως. Ας ελπίσουμε ότι θα φτάσουμε σύντομα και εμείς σε έναν τέτοιο τρόπο εξέτασης της ανάπτυξης υποδομών, εκμεταλλευόμενοι τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρουν σε περιβαλλοντικό, κοινωνικό και τεχνικό επίπεδο τα υπόγεια έργα.

– Ποιες αναμένεται να είναι οι μελλοντικές δράσεις της Ελληνικής Επιτροπής Σηράγγων και Υπόγειων Έργων;

– Ως Επιτροπή θα υποστηρίξουμε το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γεωτεχνικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής, που διεξάγεται 4 – 6 Οκτωβρίου 2023 στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Σκοπεύουμε επίσης να οργανώσουμε στην Αθήνα εντός του 2023 το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Young Professionals Think Deep Programme”, το οποίο υποστηρίζεται από την ITACUS –δηλαδή την «Επιτροπή Υπόγειου Διαστήματος» (Committee on Underground Space [CUS]) της Διεθνούς Ένωσης Σηράγγων και Υπογείων Έργων (International Tunnelling & Underground Space Association [ΙΤΑ])– και από την ISOCARP, τη Διεθνή Ένωση Πολεοδόμων – Χωροτακτών (International Society of City and Regional Planners [ISOCARP]).

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα όπου μία ομάδα νέων επιστημόνων από διάφορες χώρες καλείται –υπό την επίβλεψη εξειδικευμένων Ελλήνων και ξένων μελετητών– να υποβάλει πρόταση αξιοποίησης μίας επιλεγμένης περιοχής με βάση τόσο τις αρχές της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας όσο και τα οφέλη που μπορεί να παρέχει στο αστικό περιβάλλον η εκμετάλλευση υπόγειων χώρων, με άμεσο αποτέλεσμα τη βελτίωση στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Οι επιστήμονες –αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και πολιτικοί μηχανικοί– που θα επιλεγούν μετά από υποβολή υποψηφιοτήτων προβλέπεται να εργαστούν επί μία εβδομάδα στην Αθήνα και εν συνεχεία θα υποβάλουν τεχνική μελέτη με συγκεκριμένες προτάσεις για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα που θα τους τεθεί, όπως είναι π.χ. το πρόβλημα της στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων στην Αθήνα.

Μέσω του προγράμματος “Young Professionals Think Deep Programme” και της συνεργασίας με τους διεθνείς οργανισμούς που αναφέρθηκαν παραπάνω, η χώρα μας θα έχει σημαντική προβολή, ως κοιτίδα ανάπτυξης περιβαλλοντικά βιώσιμων τεχνικών λύσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads