Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου, 2025

Ιόνια Οδός

Η «Ιόνια Οδός» αποτελεί το συνδετήριο άξονα με αρχή το τέλος της γέφυρας «Χαρ. Τρικούπης» στο Αντίρριο, έως τον ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία Οδό στην περιοχή των Ιωαννίνων.

Επιμέλεια: Πάνος Κατσαχνιάς
Φωτογραφίες: Νέα Οδός

Η Νέα Οδός (κοινοπραξία των εταιριών ACS Group, FERROVIAL και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είναι η εταιρία που έχει αναλάβει τη μελέτη, το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση του έργου Παραχώρησης «Ιόνια Οδός». Ο δρόμος αυτός (προϋπολογισμού 1,118 δις ευρώ περίπου) έχει τεράστια σημασία, τόσο κοινωνική, όσο και αναπτυξιακή, αφού συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως τα Ιωάννινα, την ʼρτα και το Αγρίνιο. Πρόκειται για ένα έργο που έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση σε όλους τους νομούς της ευρύτερης περιοχής.
Το συνολικό μήκος του άξονα της Ιόνιας Οδού είναι περίπου 212 χιλιόμετρα με 196 χλμ. νέου αυτοκινητοδρόμου, ενώ περιλαμβάνει και τις παρακάμψεις Αγρινίου και ʼρτας.
Η κατασκευή του έργου θα ολοκληρωθεί τέλη Δεκεμβρίου του 2015 με μόνη εξαίρεση την ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Κλόκοβας, η οποία θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2016. Το υπουργείο ενέκρινε την τροποποίηση του σχεδιασμού του έργου, που αφορά στην παράκαμψη της εθνικής οδού στην Κλόκοβα (αντί της διαπλάτυνσής της) με δίδυμες σήραγγες 2,9 χλμ. Η κατασκευή των σηράγγων αποφασίστηκε μετά την απόφαση 4628/13 του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία ακυρώθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου για το επίμαχο τμήμα, κατόπιν αίτησης του Ναυτικού Ομίλου Μεσολογγίου (για τις επιπτώσεις που το έργο θα είχε στο τοπίο).
Οι δύο σήραγγες θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του έργου κατά 100 εκατ. ευρώ, ποσό που έχει προβλεφθεί στο χρηματοδοτικό κενό της Νέας Οδού κατά τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων. Η εκκίνηση των εργασιών για την διάνοιξη της Κλόκοβας με διπλή σήραγγα, θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι. Στην παρούσα φάση, η συνολική πρόοδος των εργασιών ξεπερνά το 33%.
Τα εργοτάξια σε λειτουργία είναι ανά τμήμα τα εξής:
-0 χλμ.- 76,7 χλμ.: Εργοτάξιο Εύηνου
-76,6 χλμ. – 145,7 χλμ.: Εργοτάξιο Ανισοπέδου Κόμβου Αμβρακίας και εργοτάξια στην περιοχή Γέφυρας Μενιδίου και στην περιοχή Συκουλα. Στο 96χλμ, περιοχή Τούμπανο, βρίσκεται και λατομείο/συγκρότημα παραγωγής ασφαλτικών και σκυροδέματος.
-145,7 χλμ.– 170 χλμ: Εργοτάξιο Φιλιππιάδας
-170 χλμ.- 190 χλμ.: Εργοτάξιο Επισκοπικού
Στα εργοτάξια της Ιόνιας οδού απασχολούνται 1.600 άτομα, ενώ ο αριθμός αυτός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται έως τέλος του έτους. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται είναι ιδιόκτητα, αλλά και μισθωμένα από την τοπική αγορά.
Τα οφέλη στην τοπική οικονομία είναι πολλαπλά, ενώ με την ολοκλήρωσή της η Ιόνια Οδός θα προσφέρει σε όλους τους οδηγούς ασφάλεια, άνεση, ποιοτικές υπηρεσίες και μειωμένη κατά μία ώρα διάρκεια διαδρομής στο ταξίδι Αντίρριο – Ιωάννινα. Πρόκειται για ένα έργο που έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση σε όλους τους νομούς της ευρύτερης περιοχής εξυπηρετώντας/ συνδέοντας επαρκέστερα 3 λιμάνια (Πάτρα – Αστακός – Ηγουμενίτσα), 3 Αεροδρόμια (ʼραξος, Ακτιο, Γιάννενα) και βελτιώνοντας σε άνεση και ταχύτητα την πρόσβαση γνωστών Τουριστικών και Αρχαιολογικών περιοχών μεγάλης σημασίας κατά μήκος της διαδρομής.
Συνοπτικά η Ιόνια Οδός, περιλαμβάνει:

• 24 γέφυρες συνολικού μήκους μονού κλάδου περίπου 7.0 χλμ.,
• 4 σήραγγες συνολικού μήκους μονού κλάδου περίπου 11,200 μ.
• Πάνω από 77 κάτω διαβάσεις συνολικού μήκους περίπου 2,5 χλμ. και
• 24 άνω διαβάσεις συνολικού μήκους 1,4 χλμ. και
• 392 οχετοί διαφόρων τύπων και διατομών συνολικού μήκους πάνω από 17,0 χλμ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads