Η κοινοπραξία «ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM» παρέδωσε ένα πολύ μεγάλο έργο, το οποίο αναβαθμίζει τις υποδομές της Αττικής και διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών.
Τέθηκε πλέον στη διάθεση του επιβατικού κοινού η επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας προς τον Πειραιά, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Και εγγύηση για την άψογη ολοκλήρωση αυτής της σημαντικής υποδομής στη χώρα μας υπήρξε η συμμετοχή του Ομίλου «ΑΒΑΞ», ως επικεφαλής της κοινοπραξίας που ανέλαβε το έργο.
Οι τρεις νέοι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» θα συμβάλλουν στην άμβλυνση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζει καθημερινά η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, καθώς θα συνδεθούν με το κέντρο της Αθήνας και θα εξυπηρετούν ημερησίως 132.000 πολίτες.
Οι νέοι σταθμοί έχουν κατασκευαστεί σε κεντρικά σημεία των περιοχών που εξυπηρετεί το νέο τμήμα της Γραμμής 3, το μήκος του οποίου είναι περίπου 7,2 χλμ. Σε όλο αυτό το μήκος παρουσιάστηκε μία σειρά διαφορετικών προκλήσεων, η αντιμετώπιση των οποίων επιτεύχθηκε χάρη στην ικανότητα των μηχανικών της ΑΒΑΞ να εισάγουν σημαντικές καινοτομίες, εξασφαλίζοντας την τεχνική αρτιότητα των έργων και εμπλουτίζοντας το μακρύ κατάλογο των επιτευγμάτων του Ομίλου.
Με την ανταπόκριση μεταξύ των Γραμμών 1 και 3 του μετρό, καθώς και με τη διασύνδεσή τους με τον προαστιακό και το τραμ, ο Πειραιάς αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά και αποκτά έναν κόμβο που επιτρέπει τη μετεπιβίβαση σε όλα τα μέσα μεταφοράς.
Σταθμός «Πειραιάς»
Ο σταθμός «Πειραιάς» της Γραμμής 3 βρίσκεται στην Ακτή Καλλιμασιώτη και αποτελεί κατασκευαστικό επίτευγμα.
Αν και βρίσκεται στη στεριά, κατασκευάστηκε κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, και για το λόγο αυτό έπρεπε να αποτραπεί η εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του. Μάλιστα, ο σταθμός χρειάστηκε να μετακινηθεί κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος.
Πρόσθετα προβλήματα για το σταθμό «Πειραιάς» –τα οποία επιλύθηκαν έπειτα από πέντε χρόνια συστηματικής μελέτης– ήταν η διέλευση του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ και η γειτνίαση με το διατηρητέο κτίριο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών – Πειραιώς (ΗΣΑΠ), το οποίο κατασκευάστηκε τη διετία 1928 – 1929 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες.
Η επιτυχής αντιμετώπιση όλων των παραπάνω προκλήσεων καθιστά το έργο σημαντική παρακαταθήκη όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για τους Έλληνες μηχανικούς εν γένει.
Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς – Κηφισιά) και θα συντελέσει στο να γίνει το σημείο αυτό ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός σταθμός της Αττικής, εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε δύο σταθμούς μετρό, στον προαστιακό, σε λεωφορεία και τρόλεϊ, καθώς και στο τραμ.
Σταθμός «Δημοτικό Θέατρο»
Ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο» αποτελεί το νέο τερματικό σταθμό της Γραμμής 3. Βρίσκεται απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης, και θα συνδέεται με το τραμ και έναν σημαντικό αριθμό γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Παράλληλα με τις εργασίες για το συγκεκριμένο σταθμό, πραγματοποιήθηκαν στα σκάμματα αρχαιολογικές έρευνες που έφεραν στο φως τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος. Τα σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα έχουν βρει τη θέση τους σε μόνιμη θεματική έκθεση εντός του σταθμού, τον οποίο κοσμούν παρέχοντάς του και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι τα μαρμάρινα στοιχεία της ιστορικής πλατείας του Δημοτικού Θεάτρου αποκολλήθηκαν, αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν σε απόλυτο εναρμονισμό με νέα υλικά, δίνοντας στην πλατεία τη σημερινή της μορφή.
Σταθμός «Μανιάτικα»
Τα Μανιάτικα αποτελούν ιστορική γειτονιά στα βόρεια του Πειραιά ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη, η οποία αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά από το νέο σταθμό του μετρό, καθώς επιτυγχάνεται διευκόλυνση των μετακινήσεων και κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.
Ο σταθμός «Μανιάτικα», τον εξωτερικό χώρο του οποίου κοσμεί το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι και είναι ένας από τους δύο σταθμούς –μαζί με αυτόν επί της Κατεχάκη– που έχει μια είσοδο / έξοδο για το κοινό.
Η κατασκευή του συγκεκριμένου ήταν ιδιαίτερα απαιτητική, καθώς το υπέδαφος ήταν βραχώδες και χρειάστηκε πολύ προσεκτική διαχείριση κατά τη διάνοιξη του ορύγματος.
Αντιμετώπιση προβλημάτων
Ο Όμιλος «ΑΒΑΞ» ολοκλήρωσε με συνέπεια το έργο της επέκτασης σε ένα διάστημα περίπου δύο χρόνων, ξεπερνώντας προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εύρυθμη πορεία των εργασιών και το τελικό χρονοδιάγραμμα, και διατηρώντας την επιχειρησιακή του κατάσταση στο απαιτούμενο επίπεδο.
Εμπόδια που αρχικά φάνηκαν ανυπέρβλητα, όπως η πανδημία, η αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής, η δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών, καθώς και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αν και επέκτειναν το χρονικό πλαίσιο των εργασιών, εντέλει αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία, συντονισμό και εναρμόνιση με τους κανονισμούς που έθετε η κυβέρνηση και, φυσικά, τηρήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.
Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ εξασφάλισε την επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση που έκανε κατά την τελετή εγκαινίων ο Πρωθυπουργός της χώρας, ο οποίος είπε για την ανάδοχο κοινοπραξία: «Κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα, προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».
Η σημασία του έργου
Με πυλώνες την ανθεκτικότητα, την ανάπτυξη και τη συνέπεια, και έχοντας στόχο την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ολοκλήρωσε ακόμα ένα σημαντικό project, διευκολύνοντας τη συγκοινωνιακή καθημερινότητα των πολιτών της πρωτεύουσας και των περιχώρων.
Με την επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό θα διέρχονται λιγότερα οχήματα από το κέντρο του Πειραιά και θα περιοριστεί το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής. Και στοίχημα της νέας αυτής επέκτασης είναι να λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε ο πολίτης να επιλέγει το μετρό τη μετακίνησή του από και προς το επίνειο της πρωτεύουσας.
Η Γραμμή 4 του μετρό
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ συνεχίζει να πρωτοπορεί στα έργα σταθερής τροχιάς, αφού κατασκευάζει και τη νέα Γραμμή 4 του μετρό.
Με την ίδια επιχειρησιακή ομάδα και με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, ο Όμιλος ΑΒΑΞ δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης και εργάζεται για την εμπρόθεσμη και ποιοτική εκτέλεση των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών.