Του ΗΛΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ
Τα «Εργοταξιακά Θέματα» επιθεωρούν τα έργα που εκτελούνται από την
J & P ΑΒΑΞ επί της Λεωφόρου Κηφισίας για την κατασκευή συγκροτήματος καταστηάτων, γραφείων, χώρων αναψυχής και υπόγειου πάρκινγκ 5 ορόφων. Δύο διακριτοί όγκοι τεσσάρων και τριών ορόφων συνθέτουν την ανεγειρόμενη ανωδομή.
Η χρήση στεγανολεκάνης με μεμβράνη PVC για την ευχερή αποστράγγιση των νερών από τέσσερα φρεάτια άντλησης και το στήσιμο του εργοταξίου σε περιορισμένο οικοδομικό χώρο είναι μερικά από τα στοιχεία που καθιστούν ιδιαίτερη την ανέγερση του συγκροτήματος κτιρίων στην περιοχή του Νέου Ψυχικού. Πρόκειται για το οικόπεδο με επιφάνεια 2.211,57 τετραγωνικά μέτρα που οριοθετείται εντός ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Νέου Ψυχικού, με πρόσωπο επί των οδών Ολυμπιονικών, Λυκούργου και Λεωφόρου Δ. Βασιλείου.
Στους πέντε υπόγειους χώρους του συγκροτήματος, διαμορφώνονται συνολικά 160 θέσεις στάθμευσης. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή εμπορικών καταστημάτων, γραφείων και χώρων αναψυχής. Τα «Εργοταξιακά Θέματα» διείσδυσαν στο εργοτάξιο του χώρου και δημοσιεύουν στοιχεία από τις καινοτομίες που θα ξανακάνουν το παλιό οικόπεδο στην Λεωφόρο Κηφισίας αρχιτεκτονικό «κόσμημα» της πρωτεύουσας.
Περιγραφή του έργου
Στο οικόπεδο υπήρχε διώροφο κτίριο το οποίο κατεδαφίστηκε. Το προς ανέγερση κτίριο θα αποτελείται από δύο διακριroύς όγκους:
1. Tον κύριο τετραώροφο όγκο με επιφάνεια κάλυψης 755.50 τετραγωνικά μέτρα, που θα στεγάζει καταστήματα στις τρεις πρώτες στάθμες και σε τμήμα του πρώτου υπογείου καθώς και γραφεία στο τέταρτο όροφο.
2. Τον μικρότερο τριώροφο όγκο με επιφάνεια κάλυψης 128,92 τετραγωνικά μέτρα που θα στεγάζει ισόγειο χώρο με εσωτερικούς εξώστες και πατάρια.
Στο πρώτο από τα πέντε υπόγεια κατασκευάζονται κάτω από τον κύριο όγκο χώροι καταστημάτων (εντός συντελεστή δόμησης), βοηθητικοί χώροι, αποθήκες και χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων. Κάτω από το μικρό κτίριο θα στεγαστούν τα αντίστοιχα βοηθητικά κτίρια του εστιατορίου. Τα υπόλοιπα τέσσερα υπόγεια καταλαμβάνουν όλο το οικόπεδο πλην των προκηπίων και στεγάζουν χώρους στάθμευσης.
Το κτίριο θα στεγάσει τις παρακάτω χρήσεις
1. Καταστήματα: στις στάθμες του πρώτου υπογείου, στο ισόγειο, στον πρώτο και δεύτερο όροφο του κύριου όγκου του κτιρίου.
2. Γραφεία στον τρίτο όροφο του κύριου όγκου του κτιρίου
3. Χώρο αναψυχής στο ισόγειο, στα πατάρια και στο πρώτο υπόγειο του μικρότερου τριώροφου κτιρίου.
4. Χώρους στάθμευσης στο δεύτερο, στο τρίτο, στο τέταρτο και στο πέμπτο υπόγειο.
Η ανωδομή και το πρώτο υπόγειο θα παραδοθούν προς εκμετάλλευση ως κέφυλος χωρίς τους εσωτερικούς τοίχους διαμερισμάτωσης, δάπεδα και ψευδοροφές. Το δεύτερο, τρίτο τέταρτο και πέμπτο υπόγειο καθώς και οι κοινόχρηστοι χώροι θα περατωθούν προς λειτουργία του κτιρίου. Τα προκήπια, και προς τους τρεις δρόμους, έχουν πλάτος πέντε μέτρα. Οι πραγματοποιούμενες θέσεις στάθμευσης για το δεύτερο υπόγειο είναι 30, για το τρίτο 42, για το τέταρτο 42 και για το πέμπτο 46. Συνολικά οι θέσεις στάθμευσης των αυτοκινήτων ανέρχονται σε 160.
Aντιστήριξη- Εκσκαφές – Επιχώσεις
Σύμφωνα με την γεωτεχνική μελέτη, πραγματοποιήθηκε γενική εκσκαφή για την οποία κατασκευάστηκε προσωρινό διάφραγμα αντιστήριξης « ανοιχτού τύπου » (τείχος Βερολίνου).Ο πολιτικός μηχανικός του έργου, κ. Θέμης Σπανοθύμιος επισημαίνει στα «Ε.Θ» ότι το κομμάτι της εκσκαφής αποτέλεσε ένα από τα πιο δύσκολα σημεία του έργου, καθώς ο χώρος του οικοπέδου ήταν πολύ περιορισμένος. Η γενική εκσκαφή έγινε κατά φάσεις, αφού προηγουμένως πραγματοποιούνταν κάθε φορά η κατασκευή και τάνυση των αγκυρίων της κάθε φάσης.
Μετά την ολοκλήρωση της κάθε φάσης της εκσκαφής, έγινε άντληση των υπογείων νερών με την βοήθεια τεσσάρων τουλάχιστον ειδικών φρεατίων άντλησης. Η ολοκλήρωση της εκσκαφής πραγματοποιήθηκε στην στάθμη –16.80. Μετά την ολοκλήρωση της γενικής εκσκαφής έγινε επίχωση με διαβαθμισμένο θραυστικό υλικό πάχους 30 εκατοστών στην οποία είχε προβλεφθεί δίκτυο διάτρητων σωλήνων για την ευχερή αποστράγγιση των νερών .
SeparatorBetweenMainTexts Περιγραφή αντιστήριξης
Στην νότια πλευρά δημιουργήθηκε διάφραγμα αντιστήριξης αποτελούμενο από μεταλλικούς πασάλους διατομής 280 ανά 1.80 μέτρα αγκυρούμενων με έξι σειρές προεντεταμένων αγκυρίων. Προηγήθηκαν διατρήματα Φ800, τοποθέτηση μεταλλικών πασάλων, σκυροδέτηση τους με σκυρόδεμα C 16/20 κάτω από την τελική στάθμη εκσκαφής και αμμόδεμα πάνω από αυτήν. Μεταξύ των πασάλων χρησιμοποιήθηκε μανδύας οπλισμένου εκτοξευμένου σκυροδέματος πάχους 10 εκατοστών με οπλισμό ένα ή δύο πλέγματα κατά περίπτωση. Στις υπόλοιπες πλευρές, το διάφραγμα αντιστήριξης αποτελείται από πασσάλους οπλισμένου σκυροδέματος διαμέτρου 0.6 μέτρων, τοποθετούμενων ανά δύο μέτρα μεταξύ τους, οι οποίοι αγκυρώνονται με έξι σειρές προεντεταμένων αγκυρίων. Μεταξύ των πασσάλων τοποθετήθηκε κατάλληλα οπλισμένος μανδύας εκτοξευόμενου σκυροδέματος πάχους 10 εκατοστών.
Σύμφωνα με τον κ. Σπανοθύμιο, για τον υπολογισμό των μανδυών έτοιμου σκυροδέματος μεταξύ των πασσάλων ελήφθη ποσοστό των ωθήσεων εδάφους (-50%), καθώς λόγω της δημιουργίας θόλου μεταξύ των πασσάλων, η μάζα εδάφους που πιέζει τον μανδύα είναι περιορισμένη. Η εκσκαφή πραγματοποιήθηκε κατά φάσεις, ενώ παράλληλα κατασκευαζόταν η αντίστοιχη κάθε φορά σειρά προεντεταμένων αγκυρίων, και διαστραυονόταν μεταξύ των πασσάλων μανδύας έτοιμου σκυροδέματος, πάχους –10 εκατοστών, πριν την έναρξη της επόμενης κάθε φορά φάσης εκσκαφής.
Σε όλα τα διαφράγματα αντιστήριξης κατασκευάστηκε στην στέψη τους δοκός σύζευξης από οπλισμένο σκυρόδεμα και πίσω από τους μανδύες Ε.Σ. τοποθετήθηκε αποστραγγιστική μεμβράνη (αυγουλίερα). Κατά την διάρκεια της αντιστήριξης προβλέφθηκαν τρύπες Φ75, που εξασφαλίστηκαν με διάτρητους σωλήνες για την αποστράγγιση των υδάτων. Η κατασκευή των πασσάλων υλοποιήθηκε σύμφωνα με τον κανονισμό DΙΝ 4014 και τον κανονισμό τεχνολογίας σκυροδέματος. Η κατασκευή και οι έλεγχοι των προεντεταμένων αγκυρίων πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τα σχέδια και τον κανονισμό DΙΝ 4125. Στις θέσεις όπου κοντά στην αντιστήριξη υπάρχουν κατασκευές ευαίσθητες από ενδεχόμενες μετακινήσεις αυτής, γινόταν συνεχώς παρακολούθηση με κατάλληλους «μάρτυρες» της παραμόρφωσης της αντιστήριξης κατά τη διαδικασία των εκσκαφών.
Η κατασκευή αντιστήριξης υπολογίσθηκε και διαστασιολογήθηκε μέσω των προγραμμάτων Larix-2G και Fagus της Cubus Hellas ΕΠΕ και βάσει των κανονισμών DΙΝ4125 και DΙΝ 1054. Τα χαρακτηριστικά του αντιστηριζόμενου εδάφους ελήφθησαν από την Γεωτεχνική Μελέτη που εκπονήθηκε για το συγκεκριμένο οικόπεδο. Για τον υπολογισμό των ωθήσεων γαιών ελήφθησαν υπ´ όψη τα εξής.
1. Συμμετοχή ωθήσεων ηρεμίας, σε ποσοστό 20 % και 30 % στις θέσεις όπου ανάντη της εκσκαφής βρίσκονται υπάρχουσες κατασκευές.
2. Τα μεγέθη διαστασιολόγησης των αγκυρίων και των πασάλων ελήφθησαν από ξεχωριστή επίλυση για το κάθε στάδιο εκσκαφής, για την οποία ελήφθη τραπεζοειδές ανακατανεμημένο διάγραμμα ωθήσεων.
3. Ανηγμένη σεισμική επιτάχυνση a=0,50xah = 0,08
4. Συντελεστής σεισμικής συμπεριφοράς σύμφωνα με ΕΑΚ2003
5. Ωφέλιμο φορτίο στην επιφάνεια του αντιστηριζόμενου εδάφους: 10Kn/m2 εκτός ειδικών περιοχών όπου λειτουργούσαν οικοδομικά μηχανήματα για τις οποίες πραγματοποιείται επιπρόσθετος έλεγχος κατά την φάση κατασκευής του έργου.
6. Όλα τα αγκύρια πακτώνονται στο στρώμα.
Περιγραφή φέροντος οργανισμού
Το κτίριο είναι τετραώροφο με πέντε υπόγεια. Η φέρουσα κατασκευή εiναι συμβατική από οπλισμένο σκυρόδεμα και αποτελείται από ολόσωμες τετραέρειστες πλάκες εδραζόμενες σε συμβατικά δοκάρια που μαζί με υποστυλώματα και τα τoιχεiα αποτελούν δύσκαμπτο χωρικό πλαίσιο με ικανοποιητική πλαστιμότητα. Τα δάπεδα των υπογείων (20 έως 50 ) αποτελούνται από ολόσωμη πλάκα απ´ ευθείας εδραζόμενη στα υποστυλώματα και στα τοιχεία χωρίς την μεσολάβηση δοκών. Η υπόγεια κατασκευή είναι ενιαία χωρίς αρμούς διαστολής ενώ η ανωδομή χωρίζεται σε δύο τμήματα ανεξάρτητα μεταξύ τους. Το μικρότερο από τα δύο τμήματα ανωδομής είναι ένα κτίριο με μικτή φέρουσα κατασκευή και αποτελείται από μία μεταλλική φέρουσα κατασκευή στον δεύτερο όροφο και μία συμβατική κατασκευή από οπλισμένο σκυρόδεμα στο ισόγειο και στον πρώτο όροφο.
Για τη θεμελίωση του έργου προβλέφθηκε πλάκα πάχους 11 εκατοστών. Στους οριζόντιους αρμούς κατασκευής μεταξύ περιμετρικού τοιχείου ή τοιχείων δεξαμενών και πλάκας θεμελίωσης, έγινε πρόβλεψη στεγανωτικής ταινίας PVC πλάτους 240 χιλιοστών στο μέσο του πάχους των τοιχείων.
Σε όλη την υπόγεια κατασκευή έχει προβλεφθεί στεγανωτικό μάζας τύπου Prostocrete Ν. Λόγω της ύπαρξης υπογείων νερών με σχετικά υψηλό ορίζοντα προβλέφθηκε στεγανολεκάνη με μεμβράνη PVC προστατευόμενη εκατέρωθεν με γαιούφασμα. Στην εξωτερική επιφάνεια των περιμετρικών τοιχείων υπάρχει αποστραγγιστική μεμβράνη τύπου Defond . Κάτω από την πλάκα θεμελίωσης υπάρχει πρόβλεψη για στρώση από διαβαθμισμέvo θραυστό υλικό πάχους 30 εκατοστών με δίκτυο διάτρητων σωλήνων για την ευχερή αποστράγγιση των νερών από τέσσερα φρεάτια άντλησης αποτελούμενα από διάτρητο τσιμεντοσωλήνα τυλιγμένο με γαιούφασμα και περβεβλημέvo με χαλίκια.
Υλικά
• Σκυρόδεμα πασάλων, μανδύα Ε.Σ και κεφαλόδεσμων : C20/25
• Χάλυβας οπλισμού πασάλων, μανδύα και κεφαλόδεσμων : S500s
• Χάλυβας μεταλλικής κατασκευής αντιστήριξης : Fe 360
• Χάλυβας προεντεταμένων αγκυρίων : S1600/1800
• Σκυρόδεμα ανωδομής και πρώτου υπογείου : C20/25
• Σκυρόδεμα δευτέρου, τρίτου, τέταρτου, πέμπτου υπογείου και θεμελίωσης : C25/30
• Χάλυβας σκυροδέματος : S500s
• Χάλυβας μεταλλικής φέρουσας κατασκευής : Fe360
• Περικόχλια, Ροδέλες : DIN6915, DIN6916
• Κοχλίες σύνδεσης (Γενικά) : 10.9 DIN6914
• Κοχλίες Αγκύρωσης κυρίων υποστυλωμάτων : 8.8
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Έργο : Συγκρότημα τετραώροφου κτιρίου καταστημάτων, γραφείων και τριώροφου κτιρίου με κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και πενταόροφου υπογείου με χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων
Εργοδότης: ΑΡΗΝΗ ΑΕ. Τεχνική Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ακίνητης Περιουσίας
Ανάδοχος : J & P ΑΒΑΞ
Εργοταξιάρχης: Βαγγέλης Κουμαράς
Επιβλέπων : Κίων Μελετητική Α.Ε
Αρχιτεκτονική μελέτη: Οικονομίδης- Δούμπας & Συνεργάτες Ε.Π.Ε
Στατική μελέτη : Φορεύς Μελετητική- Γ. Λάμπρου & ΣΙΑ Ε.Ε
Η/Μ Μελέτες: Γιάννης Παπαγρηγοράκης
Κυκλοφοριακή Μελέτη – Μελέτη Σταθμού Αυτοκινήτων με πλυντήριο: Πλυντήριο Διέννης ΑΤ.Ε
Προϋπολογισμός : 7.000.000 €