Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025

«Εν αρχή ην»… ο εκσκαφέας

Η κατασκευή υβριδικών μηχανημάτων, η χαμηλή στάθμη θορύβου της λειτουργίας του οχήματος και οι βελτιώσεις στην κατανάλωση καυσίμου συνιστούν μερικές από τις σύγχρονες τάσεις στην αγορά των εκσκαφέων σε παγκόσμιο επίπεδο. Μικροί, μεγάλοι, ακόμα και μίνι, ελαστικοφόροι και ερπυστριοφόροι, οι εκσκαφείς αποτελούν την πλέον κατάλληλη λύση σε εφαρμογές εργοταξίων, λατομείων, χωματουργικές εργασίες μεγάλου όγκου και στρώσιμο σωλήνων. Σε όλες τις εξελίξεις που αφορούν στους εκσκαφείς είναι αφιερωμένο το τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού «Εργοταξιακά Θέματα». Περιλαμβάνει πλούσια αρθρογραφία για το σχετικό θέμα καθώς και τις εταιρίες που ανταποκρίθηκαν.

Ο γοργός ρυθμός με τον οποίο έχει αναπτυχθεί ο τομέας των κατασκευών στην Ευρώπη και η εφαρμογή νέων κανονισμών περί εκπομπών κινητήρων τα προηγούμενα χρόνια έχει ενισχύσει τις πωλήσεις εκσκαφέων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Off Highway Research, πολύ μεγάλη ζήτηση παρατηρείται στο Ηνωμένο Βασίλειο (τη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη με 22%), τη Γαλλία και τη Γερμανία ενώ στην Πορτογαλία οι εργολάβοι απαιτούν πιο πολλούς εκσκαφείς για εργασίες εκτός της χώρας όπως για παράδειγμα στην Αφρική.

Η πρόσφατη νομοθεσία περί εκπομπών κινητήρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ισχύει από το 2007 και η αύξηση της ζήτησης για εκσκαφείς σε ολόκληρη την Ευρώπη έχει οδηγήσει σε πολλά νέα μηχανήματα στην διεθνή αγορά. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν πλέον οι κατασκευαστές είναι να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις παραγγελίες τους, ικανοποιώντας ταυτόχρονα τις σύνθετες απαιτήσεις των πελατών τους.

Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Ένωση εκδίδει οδηγίες προς τα κράτη-μέλη της για τον σχεδιασμό και την παραγωγή εκσκαφέων με γνώμονα την φιλικότητα προς το περιβάλλον. Η νομοθεσία περί εκπομπών Tier 3/Stage IIIA για τους κινητήρες από 130 έως 560 kW που τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2006 και Tier 3 για τους κινητήρες από 75 έως 130 kW και 19 έως 37 kW που εφαρμόζεται από τον Ιανουάριο του 2007 έδωσε την ευκαιρία να λανσαριστούν στην αγορά πολλά νέα οικολογικά μοντέλα. Το επόμενο βήμα είναι η νομοθεσία για Tier 4/Stage IIIB για διάφορες ομάδες ισχύος που τίθεται σε ισχύ μεταξύ του 2011 και του 2014 και που δίνει την ευκαιρία στους κατασκευαστές να δημιουργήσουν νέα μοντέλα εκσκαφέων, κινούμενα ακόμα και από ηλιακή ενέργεια.

Χαμηλότερος θόρυβος

Ο εκσκαφέας 13 τόνων Komatsu PC138US-8 με υπερβραχεία ουρά ανήκει στη σειρά προηγμένων εκσκαφέων -8 της εταιρίας. Ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, υψηλής πίεσης κινητήρα common rail, ο οποίος είναι συμβατός με τους κανονισμούς περί εκπομπών Stage IIIA της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι έχουν τεθεί σε ισχύ για αυτή την κατηγορία μηχανημάτων από τον Ιανουάριο του 2008. Επιπρόσθετα ο κινητήρας παράγει πολύ λίγο θόρυβο και μαζί με ένα μοναδικό σχεδιασμό χαμηλού θορύβου, ο PC139US-8 τηρεί τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί θορύβου με δυναμικό θόρυβο μόλις 100 dB (A).

Υβριδική καινοτομία

Από την 1η Ιουνίου 2008, ξεκίνησε να διατίθεται αρχικά μόνο στην Ιαπωνική αγορά από την Komatsu Ltd ο πρώτος παγκοσμίως υβριδικός εργοταξιακός εκσκαφέας που βγήκε σε παραγωγή. Ο εκσκαφέας ονομάζεται PC200-8 Hybrid και αντλεί ισχύ από το Υβριδικό Σύστημα της Komatsu (Hybrid System), το οποίο χρησιμοποιεί ένα νέο ηλεκτροκινητήρα για την περιστροφή της ανωδομής, μία γεννήτρια, ένα συσσωρευτή-αποταμιευτή (capacitor) και ένα πετρελαιοκινητήρα. Το υβριδικό μοντέλο καταναλώνει περίπου 25% λιγότερο καύσιμο από έναν στάνταρ υδραυλικό εκσκαφέα PC200-8.

Συγκριτικά με τον στάνταρ PC200-8, ο υβριδικός εκσκαφέας επιτυγχάνει μείωση κατανάλωσης καυσίμου κατά μέσο όρο 25%. Επιπλέον, σε δοκιμές λειτουργίας από πελάτες, επιβεβαιώθηκε μέγιστη μείωση κατά 41%, σε ένα εργοτάξιο όπου η ανωδομή του μηχανήματος περιστρέφεται πιο συχνά. Οι Ε175Β και Ε195Β της New Holland χρησιμοποιούν τέσσερις κυλίνδρους ντιζελοκινητήρες 4,5 λίτρων απευθείας ψεκασμού με υπερσυμπιεστή και ενδιάμεση ψύξη. Τα μηχανήματα χρησιμοποιούν κινητήρες σύμφωνους με Stage IIIA, οποίοι μπορούν να λειτουργούν με καύσιμα τα οποία περιέχουν μέχρι και 20% βιοντίζελ.

Σύγχρονες τάσεις

Οι νέες εξελίξεις στην κατασκευή των εκσκαφέων σε διεθνές επίπεδο αφορούν τον σχεδιασμό μηχανημάτων που συνδυάζουν υψηλό βαθμό εργονομίας, λειτουργικότητα, καινοτομία, αξιοπιστία και ασφάλεια του χρήστη. Ο εσωτερικός χώρος εργασίας είναι μεγάλος χάρις την εργονομική διάταξη των οργάνων προσφέροντας ταχύτητα, άνεση χειρισμού όλων των λειτουργιών και άριστη ορατότητα. Η κινητήρια μονάδα συνδυάζεται με ευφυές υδραυλικό σύστημα που δίδει προτεραιότητα στην μπούμα, τον βραχίονα και την περιστροφή. Στον χώρο της καμπίνας, ο χειριστής μπορεί να επιλέξει την υδραυλική παροχή και πίεση που απαιτείται, αυξάνοντας έτσι την απόδοση του μηχανήματος.

Με τους μίκρο-εκσκαφείς Ε08 & Ε10, η Βοbcat προσπάθησε να καλύψει την ανάγκη για δυνατότητα εργασίας σε εξαιρετικά στενούς χώρους, με μέγιστη απόδοση καθώς είναι ιδανικά για χρήση μέσα σε οικοδομές και σε εργασίες σε κήπους. Η Caterpillar παρουσιάζει από φέτος την νέα σειρά D στoυς μικρούς εκσκαφείς επτά και οκτώ τόνων. Τα νέα 308D CR κατασκευάσθηκαν για να εργασθούν σε περιοχές που ο χώρος είναι περιορισμένος αλλά απαιτείται βάρος λειτουργίας 8.5 τόνων. Η απόδοση τους είναι παρόμοια με των εκσκαφέων με κανονική ανωδομή, και με επιπρόσθετα αντίβαρα η σταθερότητα γίνεται ακόμα καλύτερη.

Με τους εκσκαφείς της νέας σειράς 308D CR, μπορούν να πραγματοποιηθούν εργασίες αυλακώσεων κοντά σε τοίχους φράχτες ή άλλα εμπόδια ελαχιστοποιώντας τις πιθανότητες για ζημιές. Επίσης παρέχουν την δυνατότητα σκαψιμάτων παράλληλα με τις ερπύστριες του μηχανήματος έχοντας και την επιλογή κανονικής η μακριάς μπούμας για διαφορετικές εφαρμογές. Στα πλεονεκτήματα τους περιλαμβάνονται εργονομική καμπίνα με πιλοτικά χειριστήρια τύπου joystick και σύστημα ψύξης. Παράλληλα υπάρχει η επιλογή μεταλλικών, ελαστικών και μεταλλικών ερπυστριών με ελαστικά πέλματα και δύο πλάτη λεπίδας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads