Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΒασίλης Μπαρδ...

Βασίλης Μπαρδάκης: «Ο προσεισμικός έλεγχος αναμένεται να απασχολήσει χιλιάδες πολιτικούς μηχανικούς»

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος μιλάει στο περιοδικό «ΕΘ» για τον προσεισμικό έλεγχο στα δημόσια κτίρια, για το εθνικό μητρώο υποδομών και για την ενσωμάτωση του Building Information Modelling (BIM) στα τεχνικά έργα.

Με απόφαση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που δημοσιεύτηκε στις 18-12-2023, εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος όλων των δημόσιων κτιρίων, ο οποίος διενεργείται και με τη συμβολή του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Μπαρδάκης μάς ενημερώνει για την εξέλιξη του προγράμματος, ενώ παράλληλα αναφέρεται και σε άλλα θέματα που απασχολούν τον κατασκευαστικό κλάδο.

–  Ο προσεισμικός έλεγχος των δημόσιων κτιρίων είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα τους πολιτικούς μηχανικούς και γενικότερα όλους τους εμπλεκόμενους στον κατασκευαστικό κλάδο. Πώς εξελίσσεται και σε τι αποσκοπεί ο έλεγχος;

– Το Τεχνικό Επιμελητήριο, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) και με τη συμμετοχή του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος, έχει αναλάβει το πολύ σημαντικό έργο του υποχρεωτικού προσεισμικού ελέγχου σχολείων, νοσοκομείων, πυροσβεστικών σταθμών και αστυνομικών τμημάτων.

Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η καταχώρηση των κτιρίων και η εγγραφή των ελεγκτών μηχανικών, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι αυτοψίες και οι βαθμολογήσεις. Ο έλεγχος θα διενεργείται από δύο πολιτικούς μηχανικούς, και τα στοιχεία που θα συλλέγονται θα καταγράφονται σε συγκεκριμένη εφαρμογή εγκατεστημένη σε τάμπλετ, λάπτοπ ή κινητό.

Μέσω της διαδικασίας του πρωτοβάθμιου ελέγχου θα ταξινομηθούν τα κτήρια με βάση την επικινδυνότητά τους, και θα δοθεί προτεραιότητα σε αυτά που χρειάζονται περαιτέρω έλεγχο –δευτεροβάθμιου ή τριτοβάθμιου– ή άμεσα μέτρα.

– Πώς θα χαρακτηρίζατε το έργο ως προς το βαθμό δυσκολίας του;

– Το έργο δικαίως χαρακτηρίζεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) «φιλόδοξο» και «πρωτοφανές», γιατί αφορά δεκάδες χιλιάδες κτίρια και για την υλοποίησή του θα κινητοποιηθούν χιλιάδες πολιτικοί μηχανικοί. Δεν έχει προηγούμενο τόσο εκτεταμένος έλεγχος σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Η διαδικασία είναι παρόμοια με αυτήν για την έκδοση Δελτίου Δομικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου (ΔΕ.ΔΟ.Τ.Α.), και το ΤΕΕ εξασφάλισε κανονικές αμοιβές υπηρεσιών μηχανικού από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ωστόσο, μεγαλύτερη σημασία έχει η συμβολή μας στην αντισεισμική προστασία για την ασφάλεια των συμπολιτών μας και στη συντήρηση του δομικού μας πλούτου.

– Ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί τον κλάδο των κατασκευών είναι η κατάσταση των εγχώριων γεφυρών, πολλές από τις οποίες δεν έχουν συντηρηθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Πού βρισκόμαστε σήμερα; Έχει αλλάξει κάτι;

– Για τις εύτρωτες γέφυρες, ισχύουν όσα είχαμε αναδείξει μέσω του οργανισμού έρευνας και ανάλυσης «διαΝΕΟσις» το 2019. Στο μεσοδιάστημα το ΤΕΕ έχει δημιουργήσει το σχετικό πληροφοριακό σύστημα και το Εθνικό Μητρώο Υποδομών.

Μέσω αυτού του συστήματος θα καταγραφούν τα χαρακτηριστικά κάθε κατασκευής καθώς και πότε έχουν διενεργηθεί εργασίες συντήρησης.

Το σύστημα είναι έτοιμο να υποδεχθεί πολλαπλά δεδομένα, από τα βασικά στοιχεία τεκμηρίωσης έως τις σύγχρονες μετρήσεις ενοργάνωσης (monitoring), ώστε όπου απαιτείται να καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο οι παραμορφώσεις ή άλλες κρίσιμες παράμετροι των υποδομών.

– Πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η εθνική στρατηγική και ο οδικός χάρτης για την μοντελοποίηση πληροφοριών κτιρίων (Building Information Modelling [ΒΙΜ]). Με τι ρυθμό ενσωματώνεται η σχετική τεχνολογία στη χώρα μας;

– Η τεχνολογία BIM, η οποία εισέρχεται σιγά – σιγά και στην ελληνική πρακτική, συνδυάζεται με την παρακολούθηση (monitoring) των έργων και οδηγεί στα ψηφιακά δίδυμα (digital twins), που αποτελούν την επόμενη μεγάλη πρόκληση. Σε αυτό το πνεύμα κινούνται και τα έργα των «έξυπνων γεφυρών». Άλλωστε η Ε.Ε. έχει ήδη χαράξει αυτή τη στρατηγική, οπότε οι χώρες της Ευρώπης, η μια μετά την άλλη, καθιστούν υποχρεωτική τη χρήση ΒΙΜ στα δημόσια έργα τους και προωθούν σθεναρά αυτό το εργαλείο σε όλο τον κλάδο των κατασκευών.

– Βρισκόμαστε σε μια εποχή με πολλαπλές προκλήσεις και συνεχείς μεταρρυθμίσεις. Παρ’ όλα αυτά παρατηρείται μια ανάκαμψη του κλάδου, με πολλά έργα υποδομών να βρίσκονται σε εξέλιξη. Ποια είναι η άποψή σας για το μέλλον του κλάδου;

– Ο κλάδος μας κινείται παράλληλα με τις επενδύσεις –μικρές και μεγάλες– και την ανάπτυξη της χώρας. Βάσει αυτών, εκτιμούμε ότι τα επόμενα χρόνια, όπως και τώρα, θα υπάρχει αρκετή δουλειά σε όλες τις δραστηριότητες μηχανικών και για όλους τους εμπλεκόμενους στον κατασκευαστικό κλάδο.

– Τι δράσεις έχει προγραμματίσει και τι στόχους έχει θέσει για το 2024 ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος;

– Ο Σύλλογος συνεχίζει να αναδεικνύει τα θέματα της ασφάλειας των υποδομών έναντι σεισμού, πλημμύρας και άλλων ακραίων φαινομένων, όπως άλλωστε επιβάλλει και ο ρόλος των πολιτικών μηχανικών.

Τεκμηριώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα και υποστηρίζει όλες τις επαγγελματικές μας δραστηριότητες, υπερασπίζεται το υψηλό επίπεδο των σπουδών του διπλωματούχου πολιτικού μηχανικού και ενισχύει κάθε προσπάθεια για διαβάθμιση της τεχνικής ευθύνης.

Συνεργάζεται με διεθνείς φορείς, όπως είναι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολιτικών Μηχανικών (European Council of Civil Engineers [ECCE]) και η Αμερικανική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών (American Society of Civil Engineers [ASCE]), εκσυγχρονίζει τη λειτουργία του, και μέσα στο 2024 θα μετεγκατασταθεί στα νέα γραφεία του στην Πολυτεχνειούπολη.

Βέβαια, υποστηρίζουμε όλες τις σχετικές διοργανώσεις και, όπως πάντα, αναμένουμε την εκθεσιακή και συνεδριακή πρωτοβουλία της «Τεχνοεκδοτική / Τ-Press» για τα μηχανήματα έργων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads