Συνέντευξη: Γιώργος Κουκουρνέσης – Βασίλης Δαμιανός/Διευθυντές πωλήσεων του Ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη
Ο Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη κατέχει ηγετική θέση στην αγορά των μηχανημάτων έργου, εκπροσωπώντας δύο κορυφαίους οίκους σε παγκόσμιο επίπεδο, την Komatsu και τη Volvo Trucks.
Το περιοδικό «Εργοταξιακά Θέματα» επικοινώνησε με τους διευθυντές πωλήσεων του Ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη κ. Γιώργο Κουκουρνέση και Βασίλη Δαμιανό, οι οποίοι εκπροσωπούν αντίστοιχα τους οίκους Komatsu και Volvo Trucks. Οι δύο επικεφαλής των πωλήσεων μιλούν για τα νέα μηχανήματα που λανσάρουν στην αγορά οι δύο οίκοι, καθώς και για τα προηγμένα συστήματα που έχουν ενσωματωθεί σε αυτά. Στέκονται στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ομίλου και εκθέτουν τα μελλοντικά σχέδιά τους.
Γιώργος Κουκουρνέσης
– Κύριε Κουκουρνέση, ο Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη εκπροσωπεί έναν απ’ τους κορυφαίους οίκους στα μηχανήματα έργων, την Komatsu. Πότε ξεκίνησε η συνεργασία σας με την ιαπωνική εταιρεία και ποιο είναι το μυστικό της επιτυχημένης συνεργασίας που έχετε χτίσει;
– Η συνεργασία της εταιρείας μας με τον ιαπωνικό οίκο Komatsu χρονολογείται από το 1965. Αυτό καθιστά την εταιρεία μας τον εισαγωγέα με την πιο μακρόχρονη συνεργασία με την Komatsu πανευρωπαϊκά, για πάνω από 55 χρόνια.
Πιστεύω ακράδαντα ότι το μυστικό της επιτυχημένης αυτής συνεργασίας οφείλεται στο γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό οι βασικές αξίες των δύο εταιρειών ταυτίζονται απόλυτα και αφορούν την υπευθυνότητα απέναντι στον πελάτη και την προσήλωση στην ικανοποίηση των αναγκών του. Σε αυτό βέβαια μας βοηθά και η ίδια η Komatsu, καθώς ο θεμέλιος λίθος της φιλοσοφίας της είναι η «δέσμευση στην ποιότητα και στην αξιοπιστία».
– Τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζουν τα αυτόνομα μηχανήματα έργων. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα δικά σας μηχανήματα;
– Όντως, τα τελευταία χρόνια βλέπουμε το όλο και αυξανόμενο ενδιαφέρον της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας αγοράς για «αυτόνομα» μηχανήματα έργων. Οι λόγοι είναι προφανείς και έχουν να κάνουν με τη βελτιστοποίηση της παραγωγικότητας αλλά και με την ολοένα αυξανόμενη δυσκολία εξεύρεσης έμπειρων χειριστών.
Θα πρέπει όμως να διαχωρίσουμε τα «αυτόνομα» μηχανήματα σε δύο κατηγορίες: Υπάρχουν τα αυτόνομα μηχανήματα χωρίς χειριστή αλλά και τα μηχανήματα με συστήματα που υποβοηθούν το χειριστή στις εργασίες που πρέπει να εκτελέσει.
Όσον αφορά την πρώτη κατηγορία, η Komatsu διαθέτει αυτόνομα μηχανήματα χωρίς χειριστή από το 1990, κυρίως φορτηγά «dumper» που εργάζονται σε μεγάλα ορυχεία και φέρουν το επονομαζόμενο «Autonomous Haulage System».
Εδώ και 23 χρόνια, τέτοια μηχανήματα της Komatsu εργάζονται σε ορυχεία της Αυστραλίας και της Χιλής. Σταδιακά έχουν διατεθεί και σε άλλες χώρες μηχανήματα χωρίς χειριστή, καθώς όλες οι λειτουργίες των μηχανημάτων καθορίζονται από ασύρματα συστήματα και αισθητήρες, οι οποίοι τοποθετούνται τόσο στα μηχανήματα όσο και στο χώρο εργασίας. Η όλη διαδικασία εποπτεύεται από ένα control room, ενώ υπάρχει δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης εάν και εφόσον χρειαστεί.
Το αυτόνομο όχημα, λοιπόν, κάθε άλλο παρά πειραματικό είναι για την Komatsu. Έχει ήδη μεταφέρει εκατομμύρια τόνους υλικών, αδιάκοπα, με απόλυτη ασφάλεια και με τη μέγιστη παραγωγικότητα, και η τελευταία εξέλιξη του σχετικού συστήματος ονομάζεται «Komatsu Front Runner».
Η δεύτερη κατηγορία αυτόνομων οχημάτων αφορά μηχανήματα εφοδιασμένα με κεραίες GNSS, stroke sensors και monitors που όχι απλώς «καθοδηγούν» τον χειριστή στην εργασία που πρέπει να εκτελέσει όπως τα παραδοσιακά συστήματα που υπάρχουν στην αγορά εδώ και δεκαετίες (machine guidance) αλλά στην ουσία εκτελούν μέρος της εργασίας χωρίς την παρέμβαση του χειριστή (machine control).
Η Komatsu ήδη από το 2014 έχει παρουσιάσει αρκετά μοντέλα προωθητών (dozers) και εκσκαφέων (excavators) που περιλαμβάνουν από το εργοστάσιο κατασκευής τους το απαραίτητο hardware και software για να εκτελούν αυτόνομα πλήθος εργασιών.
Για παράδειγμα, ένας τέτοιος προωθητής μπορεί να εκτελέσει μια ισοπέδωση με βάση τα δεδομένα που έχουν εισαχθεί (επίπεδο επιφάνειας, επιθυμητή κλίση κλπ.) και με τα ελάχιστα δυνατά «περάσματα»· πολλές φορές μπορεί να εκτελέσει την ισοπέδωση με τα μισά «περάσματα» από όσα θα έκανε ένας συμβατικός προωθητής, καθώς τον πλήρη έλεγχο και τη λειτουργία της λεπίδας αναλαμβάνει το σύστημα, χωρίς παρέμβαση του χειριστή.
Ομοίως, ένας αντίστοιχος εκσκαφέας μπορεί να εκτελέσει εργασίες –π.χ. δημιουργία πρανούς με συγκεκριμένη κλίση– με απόλυτη ακρίβεια και στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, πάλι χωρίς παρέμβαση του χειριστή.
Το πλεονέκτημα των μηχανημάτων της Komatsu έγκειται στο γεγονός ότι τα συστήματα αυτά ήταν τα πρώτα, και με την εξέλιξή τους «in house» στα ιαπωνικά εργοστάσια βρίσκονται σήμερα αρκετά βήματα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Ήδη, αρκετές χιλιάδες έξυπνα μηχανήματα δουλεύουν σε όλη την Ευρώπη με μεγάλη επιτυχία.
Επιπλέον η Komatsu γνωρίζει ότι δεν αρκεί απλώς η εμπορική παρουσίαση τέτοιων συστημάτων στα μηχανήματα, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και η αντίστοιχη τεχνική υποστήριξη. Για το λόγο αυτό έχει δημιουργήσει μια εξειδικευμένη ομάδα τεχνικής υποστήριξης των «έξυπνων» μηχανημάτων της, κι έτσι εξασφαλίζεται πλήρως η επένδυση των πελατών μας στη νέα αυτή τεχνολογία.
– Ποια άλλες καινοτόμες τεχνολογίες πάνω σε μηχανήματα έργων έχει ήδη παρουσιάσει ή πρέπει να περιμένουμε στο μέλλον από την Komatsu;
– Η πρωτοπορία και η καινοτομία είναι μέρος του DNA της Komatsu. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υβριδική τεχνολογία στους εκσκαφείς (hybrid excavators) η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε από την Komatsu το 2001 και ήδη βρίσκεται στην 3η γενιά εξέλιξής της. Αρκετές χιλιάδες υβριδικοί εκσκαφείς εργάζονται ήδη σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας ασυναγώνιστη οικονομία καυσίμου στους ιδιοκτήτες τους με μειωμένες εκπομπές ρύπων στον πλανήτη μας.
Ένας ακόμα τομέας στον οποίο η Komatsu καινοτομεί τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη είναι αυτός των λεγόμενων «έξυπνων» κατασκευών (smart construction). To Smart Construction είναι ένα σύνολο υπηρεσιών σε συγκεκριμένα μεγάλα project, στα οποία οι αντιπρόσωποι της Komatsu προσφέρουν ολοκληρωμένη διαχείριση έργου.
Με χρήση των αυτόνομων έξυπνων μηχανημάτων, πλαισιωμένων με ένα σύνολο άλλων υπηρεσιών (που περιλαμβάνει απεικόνιση, μετρήσεις και έλεγχο της εξέλιξης του έργου, ακριβείς εργασίες εκσκαφών και μεταφοράς υλικών και χρήση drone για την τροφοδοσία του συστήματος με τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο), η διαχείριση μεγάλων έργων γίνεται πια πολύ πιο εύκολα και αποδοτικά, ενώ αν πραγματοποιούνταν από συμβατικά μηχανήματα θα απαιτούνταν πολύς χρόνος και πλήθος προσωπικού.
Ως αποτέλεσμα, τα οφέλη για τον πελάτη είναι εντυπωσιακά, τόσο στον τομέα της διαχείρισης όσο και στον απαιτούμενο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου.
– Πρόσφατα παραδώσατε σε γνωστή εταιρεία στη Μήλο έναν προωθητή γαιών και έναν ελαστικοφόρο φορτωτή, ενώ βοηθήσατε μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης τους χειριστές των μηχανημάτων. Θα θέλατε να μας δώσετε μερικές πληροφορίες σχετικά με το σεμινάριο εκμάθησης αυτών των μηχανημάτων;
– Πράγματι, αμέσως μετά την παράδοση του προωθητή 73 τόνων Komatsu D375A-8 και του φορτωτή 36 τόνων Komatsu WA500-8, πραγματοποιήθηκε στο χώρο εργασίας των μηχανημάτων στο ορυχείο της Μήλου θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στους χειριστές τους, στην οποία συμμετείχαν και ειδικοί εκπαιδευτές του εργοστασίου της Komatsu που ήρθαν στην Ελλάδα για το σκοπό αυτό.
Η Komatsu και ο Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση των χειριστών, καθώς αυτή βοηθάει στη μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας των μηχανημάτων και στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου, κάτι που είναι άμεσα μετρήσιμο και το ζητούμενο για τους πελάτες μας.
Επίσης, ιδιαίτερη σημασία δίνει η εκπαίδευση και στον τομέα της ασφάλειας κατά τη χρήση των μηχανημάτων, θέμα απόλυτης προτεραιότητας για την Komatsu.
Να τονίσω εδώ ότι παρόμοιου τύπου εκπαιδεύσεις πραγματοποιούνται συστηματικά από μέρους μας, τουλάχιστον τα τελευταία 20 χρόνια, και τα θετικά αποτελέσματα είναι άμεσα αναγνωρίσιμα από τους πελάτες μας.
– Τα τελευταία χρόνια ο κατασκευαστικός κλάδος δείχνει να βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης, με αρκετά έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη. Σε ποια έργα υποδομών χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή τα μηχανήματα της εταιρείας σας;
– Πράγματι, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου, κάτι που έχει αντίκτυπο στις πωλήσεις των μηχανημάτων που είναι διαρκώς αυξανόμενες. Τα μηχανήματά μας είναι παρόντα σε όλα σχεδόν τα μεγάλα έργα της χώρας μας, τα οποία υλοποιούνται από μεγάλες τεχνικές εταιρείες-πελάτες μας.
– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και τι στόχους έχετε θέσει ενόψει του 2023;
– Στόχος μας για το 2023 είναι να συνεχίσουμε την επιτυχημένη μας εμπορική πορεία και να διατηρήσουμε το μεγάλο ποσοστό μεριδίου αγοράς που κατέχουμε τα τελευταία έτη, το οποίο μας έχει καθιερώσει ως έναν από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους προμηθευτές της ελληνικής αγοράς μηχανημάτων.
Ταυτόχρονα σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε και στην ελληνική αγορά κάποιες από τις καινοτόμες τεχνολογίες της Komatsu, όπως είναι π.χ. τα υβριδικά μηχανήματα, ώστε να προσφέρουμε στους πελάτες μας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που χρειάζονται για τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας και της κερδοφορίας των εργασιών τους.
Βασίλης Δαμιανός
– Κύριε Δαμιανέ, ο Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη εκπροσωπεί έναν οίκο παγκόσμιας φήμης στα μηχανήματα έργων. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την επιτυχημένη πορεία που έχετε χαράξει μαζί με τη Volvo;
– Ο Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη ιδρύθηκε το 1922 και ήδη από το 1950 η Volvo ανέθεσε στην εταιρεία μας την αποκλειστική εισαγωγή και διανομή των προϊόντων της. Σε αυτά τα 73 έτη συνεργασίας είναι κοινός μας στόχος να βελτιώνουμε όχι μόνο τα προϊόντα μας αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πελάτες μας. Καθημερινά προσπαθούμε να καλύψουμε τις ανάγκες των συνεργατών μας στο μέγιστο δυνατό βαθμό, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη και κερδοφορία των δικών τους επιχειρήσεων.
– Πρόσφατα η εταιρεία Volvo παρουσίασε το νέο εκσκαφέα EC550E. Τι πρέπει να γνωρίζει ο χειριστής για το νέο λατομικό μηχάνημα; Τι δυνατότητες προσφέρει και ποια είναι τα πλεονεκτήματά του;
– O νέος εκσκαφέας EC550EL διαθέτει μέγιστο λειτουργικό βάρος 58 τόνους. Παρέχει όμως τα επίπεδα ανθεκτικότητας και απόδοσης που αναμένονται συνήθως από ένα μηχάνημα 60 τόνων, καθιστώντας το ιδανική επιλογή για εκσκαφές βαρέος τύπου, μαζικές εκσκαφές και προετοιμασία μεγάλων χώρων.
Προσφέρει εξαιρετική άνεση στο χειριστή, ηλεκτροϋδραυλικά νέας γενιάς, αύξηση της παραγωγικότητας κατά 20% και βελτίωση της αποδοτικότητας καυσίμου κατά 25%. Θα ήθελα επίσης να τονίσω ότι τα διαστήματα service έχουν αυξηθεί, προσφέροντας εξαιρετικά επίπεδα διαθεσιμότητας και συγχρόνως μειώνοντας σημαντικά το ήδη άκρως ανταγωνιστικό κόστος συντήρησης των μηχανημάτων έργου της Volvo.
– Τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος η ηλεκτροκίνηση. Μπορούν τα ηλεκτροκίνητα μηχανήματα να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις ενός εργοταξίου; Ποια είναι η γνώμη σας;
– Είναι γεγονός ότι η ηλεκτροκίνηση έγινε μέρος της καθημερινότητάς μας με πολύ γρηγορότερους ρυθμούς από ό,τι αναμέναμε. Η Volvo, όπως είναι φυσικό, δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από κάθε νέα τεχνολογία.
Ήδη, στο προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο –και συγκεκριμένα στη σειρά Compact– διαθέτουμε ηλεκτρικούς εκσκαφείς και ηλεκτρικούς φορτωτές, οι οποίοι είναι ιδανικοί κυρίως σε αστικό περιβάλλον, όπου απαιτούνται μηδενικές εκπομπές ρύπων και χαμηλή στάθμη θορύβου για τη βελτίωση του βιοτικού μας επιπέδου.
Ωστόσο, διαθέτουμε και υβριδικά μηχανήματα έργου, ικανά να ανταπεξέλθουν σε πιο απαιτητικές εφαρμογές.
– Σε ποια έργα υποδομών που πραγματοποιούνται στη χώρα μας, συμμετέχουν τα μηχανήματα έργων της εταιρείας σας;
– Χωρίς να σας φανεί υπερβολικό, η απάντηση είναι «σε όλα!». Χρησιμοποιούνται σε εμβληματικά έργα για τη χώρα μας, όπως είναι η ανάπλαση του Ελληνικού στα νότια προάστια της Αθήνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, καθώς και το νέο οδικό τμήμα της Ολυμπίας Οδού.
Επίσης, είναι σημαντικό να αναφέρουμε την έντονη παρουσία των μηχανημάτων μας στην εξορυκτική δραστηριότητα μαρμάρου στη βόρεια Ελλάδα.
– Η περασμένη χρονιά ήταν ορόσημο για την εταιρεία σας, καθώς συμπληρώσατε 100 χρόνια λειτουργίας. Ποια είναι τα συναισθήματά σας και ποια είναι τα σχέδια του ομίλου για τη νέα χρονιά;
– Το βασικό συναίσθημα είναι η υπερηφάνεια που εργάζομαι σε μια ελληνική εταιρεία με ιστορία 100 ετών, η οποία εταιρεία διοικείται ακόμη από την ιδρυτική οικογένεια.
Τα μελλοντικά σχέδια του ομίλου είναι –όπως πάντα– να συνεχίσουμε να έχουμε υγιή ανάπτυξη και να συνεισφέρουμε μέσω των προϊόντων και των υπηρεσιών μας στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
– Ποια είναι τα νέα προϊόντα που αναμένεται να παρουσιάσετε στην αγορά το 2023;
– Ήδη είμαστε από τις πρώτες εταιρείες στην Ευρώπη που διαθέτουμε ετοιμοπαράδοτο στις εγκαταστάσεις μας τον νέο εκσκαφέα EC550EL. Εντός των επόμενων μηνών αναμένουμε τον επίσης νέο εκσκαφέα EC350EL, καθώς και την αναβαθμισμένη γενιά μεγάλων φορτωτών L350H.