Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη σημερινή εποχή

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είπε «ποτέ δεν προλαβαίνω να σκεφτώ το μέλλον, γιατί έρχεται πολύ γρήγορα» και η φράση αυτή είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός τρέχει με φρενήρεις ρυθμούς και αλλάζει τα πάντα στο πλαίσιο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Οι επιχειρήσεις γίνονται ψηφιακές για να παραμείνουν ζωντανές και να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Είναι γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων απασχολεί ολοένα και περισσότερο τον επιχειρηματικό κόσμο σε παγκόσμιο επίπεδο, διότι οι δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες αποτελούν ταυτόχρονα και ευκαιρίες ανάπτυξης των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.

*Άρθρο του Δημήτριου Λακασά

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περιλαμβάνει όλες τις μεταβολές που υιοθετεί μια επιχείρηση για να αξιοποιήσει τα οφέλη που της παρέχουν οι υφιστάμενες και οι νέες μορφές τεχνολογίας, το διαδίκτυο και τα ψηφιακά μέσα. Πρόκειται για μια αέναη διαδικασία που προσφέρει νέες δυνατότητες, αλλά προϋποθέτει δεξιότητες, υποδομές και εκπαίδευση. Με την κατάλληλη ψηφιακή στρατηγική οι επιχειρήσεις μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση των πωλήσεων, τον σχεδιασμό των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, αλλά και να αναπτύξουν την εξωστρέφειά τους. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να υπάρχει ένας επιτυχημένος συνδυασμός ψηφιακών εργαλείων που θα οδηγήσει στη δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων.

Οι επιχειρήσεις που θα αγνοήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις ή που δεν θα τις αντιληφθούν, θα «προσβληθούν» από το σύνδρομο της «μυωπίας του μάρκετινγκ» και θα βρεθούν εκτός παιχνιδιού, όπως συνέβη στο παρελθόν με παγκόσμιους επιχειρηματικούς όπως η Kodak. Σχεδόν για έναν αιώνα η αμερικανική Kodak ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής στον κλάδο της φωτογραφίας μαζί με την ιαπωνική Fujifilm. Ο κλάδος της φωτογραφίας όμως άλλαξε άρδην και, παρά τις εισηγήσεις εκ μέρους μεσαίων και κατώτερων στελεχών, οι ιθύνοντες της Kodak οι οποίοι «προσβλήθηκαν» από το σύνδρομο της «μυωπίας του μάρκετινγκ» θεώρησαν ότι η παραδοσιακή μορφή με την εκτύπωση φωτογραφιών και το υφιστάμενο μοντέλο δεν θα επηρεαζόταν, επιλέγοντας να επαναπαυτούν στις δόξες του παρελθόντος και στην αυξημένη ρευστότητα, η οποία ωστόσο αποδείχτηκε προσωρινή. Η Kodak εμφάνισε τα πρώτα της οικονομικά προβλήματα τη δεκαετία του ‘90 και το 2012 κήρυξε πτώχευση.

Αντίθετα, οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν όλες αυτές τις τεχνολογικές δυνατότητες, θα είναι οι επιχειρήσεις του μέλλοντος. Οι επιχειρήσεις του μέλλοντος δεν θα είναι μόνο η Facebook και η Google, αλλά κάθε επιχείρηση που αντιλαμβάνεται τις δυνατότητες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και τις αξιοποιεί κατάλληλα. Τεχνολογίες όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (internet of things), η υπολογιστική νέφους (cloud computing) και οι τεχνικές προηγμένης ανάλυσης (advanced analytics) αποτελούν απαραίτητα εργαλεία στη διάθεση των επιχειρήσεων και όσες δεν τις αξιοποιούν, κινδυνεύουν από αφανισμό. Όλοι μας -λίγο ή πολύ- κατά την περίοδο εξάπλωσης του κορωνοϊού, αντιληφθήκαμε και βιώσαμε τις αλλαγές που φέρνει η τηλεργασία και η εξ αποστάσεως επικοινωνία και το μόνο σίγουρο είναι ότι πρόκειται για μία τάση που θα γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς μας από εδώ και πέρα. Η επιχειρηματικότητα δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια.

Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία έχοντας ως στόχο την εξάλειψη των ανισοτήτων και τη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον ανεπτυγμένο, στον εν αναπτύξει και στον υπανάπτυκτο κόσμο. Να αυξήσουμε το προσδόκιμο ζωής, να βελτιώσουμε την παγκόσμια υγεία ανά τον κόσμο, να επιδιώξουμε βελτίωση της ποιότητας ζωής σε όλους, καλύτερες συνθήκες για τους ηλικιωμένους και για τα άτομα με αναπηρία. Η τεχνολογία πρέπει να αποτελέσει τον θεμέλιο λίθο για ένα φιλικότερο περιβάλλον προς τη φύση μέσα από καλύτερη διαχείριση των πόρων, αφού θα έχουμε δώσει έμφαση στη μείωση των ρύπων CO2, στην επέκταση και γενίκευση της ανακύκλωσης, στον τερματισμό της μόλυνσης του νερού και του αέρα. Κάθε νοικοκυριό, οργανισμός, επιχείρηση, πόλη, περιφέρεια, κράτος, οφείλει να συμπεριφέρεται ευεργετικά προς το περιβάλλον. Η σωτηρία και η βιωσιμότητά του μας αφορά όλους. Η τεχνολογική εξέλιξη πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική, να συνεισφέρει στην ανθρώπινη επικοινωνία, να εξασφαλίζει την εξοικονόμηση περισσότερου ελεύθερου χρόνου, πάντα με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου.

*O Κ. Δημήτριος Λακασάς είναι Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Olympia Electronics και συγγραφέας του Βιβλίου ‘’Ανθρωπος 4.0 ‘’  εκδ. Κλειδάριθμος.

Ελέγξτε επίσης

Γιώργος Πατούλης: «Υπάρχουν ώριμα έργα που αναμένεται να συμβασιοποιηθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο»

Με το βλέμμα στραμμένο στην επανεκκίνηση της χώρας ο περιφερειάρχης Αττικής κ. Πατούλης, σε συνέντευξη …

Τα Περιοδικά μας