Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ μιλάει για τα έργα υποδομών που υλοποιούνται αυτή την περίοδο στην ευρύτερη περιοχή της Αλεξανδρούπολης, ενώ αναφέρεται και σε μελλοντικά έργα που δρομολογούνται.
Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης, ο κ. Χατζημιχαήλ τόνισε την σπουδαιότητα της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου του Έβρου, μίλησε για την αφίξεις σιδηροδρομικών συρμών από την Ρουμανία ενώ ανέλυσε και το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής της περιφερειακής οδού που θα συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία.
– Θα θέλαμε, κ. Χατζημιχαήλ, να μας μιλήσετε για τα έργα που υλοποιούνται στο λιμένα Αλεξανδρούπολης αλλά και στην ευρύτερη περιοχή.
– Ο λιμένας Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε μια φάση παραχώρησης του πλειοψηφικού μεριδίου των μετοχών, η οποία εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του συγκεκριμένου χρόνου, καθώς τον Οκτώβριο είναι η ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Αντιλαμβάνεστε ότι στα πλαίσια αυτά ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης, σε στενή συνεργασία με το μέτοχο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) αλλά και με την ίδια την κυβέρνηση, επιδιώκει να βελτιώσει τόσο τις υποδομές του ίδιου του λιμένα όσο και τις υποδομές πρόσβασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στα πλαίσια αυτά, εκτός από τη βελτίωση των λειτουργιών και των οικονομικών αποτελεσμάτων τη φετινή χρονιά, βρισκόμαστε στην αρχή μιας ιδιαίτερα σημαντικής εξέλιξης αναφορικά με την οδική πρόσβαση του λιμένα μέσω της Εγνατίας: Τον Ιούνιο ο Υπουργός Υποδομών δημοσιοποίησε τη διακήρυξη διαγωνισμού για τον διασυνδετήριο άξονα του νέου εμπορικού λιμένα με την Εγνατία.
Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο κλειστού τύπου, 3,6 χιλιομέτρων και διπλής κατεύθυνσης ανά λωρίδα, με βοηθητικούς δρόμους και με όλες τις υποστηρικτικές υποδομές που απαιτούνται, όπως για το φωτισμό και για τα όμβρια ύδατα. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος έχει δύο γέφυρες, προκειμένου η μία να έχει πρόσβαση στο λιμάνι και η δεύτερη να περάσει πάνω από τον σιδηρόδρομο (τύπου flyover).
Κατά πάσα πιθανότητα θα υλοποιηθεί και ένα δεύτερο έργο για τη συνέχιση του αυτοκινητόδρομου εντός του λιμένα για περίπου 1 χιλιόμετρο. Τον Ιούνιο βρισκόταν στις εγκαταστάσεις του λιμένα ένα κλιμάκιο της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων προκειμένου να συζητηθούν οι τεχνικές και τελευταίες λεπτομέρειες του κυρίως έργου, αλλά και το πώς θα προχωρήσουμε στο συγκεκριμένο υποέργο. Αυτό αποτελεί ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη για εμάς, καθότι ο όγκος των φορτίων που διακινούνται αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
– Από τη στιγμή που προγραμματίζονται επιπλέον έργα, θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο αρχικός προϋπολογισμός…
– Ήδη στο πρώτο μισό του χρόνου ο Οργανισμός βρίσκεται τρεις φορές πάνω από αυτά τα οποία είχε προϋπολογίσει, κι αυτό οφείλεται στη διακίνηση μεγάλου όγκου εμπορευμάτων, από οχήματα και κοντέινερ μέχρι σιτηρά και τμήματα ανεμογεννητριών.
Όσον αφορά τις υποδομές, το έργο του αιώνα που ουσιαστικά θα καθορίσει όχι μόνο το λιμάνι και την ίδια την Αλεξανδρούπολη, αλλά ολόκληρο το Νομό Έβρου, είναι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Πέρυσι στις 23 Ιουλίου, ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης πραγματοποίησε για πρώτη φορά συνδυασμένη μεταφορά πλοίου – τρένου, καθώς έχουμε την τύχη να έχουμε σιδηροδρομικό terminal εντός του νέου εμπορικού λιμένα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, και μάλιστα στο νότιο τμήμα του.
Τα φορτία, τα κοντέινερ και τα μεγάλα αμερικανικά οχήματα είχαν τελικό προορισμό την Κωνστάντζα της Ρουμανίας, χρησιμοποιώντας ουσιαστικά το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου του Νομού Έβρου. Από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, με αλλαγή μηχανής, χρησιμοποιήσαμε το ηλεκτροδοτούμενο δίκτυο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, και φτάσαμε στον προορισμό μας σε περίπου δύο μέρες.
Φέτος έχουμε μεγαλύτερη χρήση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, καθότι για τα δεδομένα της χώρας το δίκτυο είναι σχετικά καινούργιο. Υπήρξαν παρεμβάσεις κατά τη διάρκεια της κατασκευής του κάθετου οδικού άξονα Ορμενίου – Αλεξανδρούπολης, και προκειμένου να ευθυγραμμιστεί το σιδηροδρομικό με το οδικό τμήμα, είχαμε ανακατασκευή και του σιδηροδρομικού σε συγκεκριμένα σημεία. Αυτό σημαίνει ότι με τις επισκευές και τις ανακατασκευές είναι σχετικά καινούργιο το δίκτυο για χρήση ντιζελομηχανών.
Στις 3 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η υποδοχή οχτώ σιδηροδρομικών συρμών από τη Ρουμανία με το βαρύτερο φορτίο που έχει δεχθεί ποτέ το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου. Το επόμενο διάστημα, με την άφιξη ενός αμερικανικού μεταγωγικού πλοίου, θα έχουμε νέα φορτία και θα αποστείλουμε έξι σιδηροδρομικούς συρμούς από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στη Ρουμανία αλλά και στην Βουλγαρία.
Εμείς καταδείξαμε την αδήριτη ανάγκη βελτίωσης και αναβάθμισης των υποδομών του σιδηροδρομικού, καθότι ουσιαστικά μας δίνεται η δυνατότητα –και ως λιμάνι και ως χώρα πλέον– να μεταφέρουμε ιδιαίτερα και μεγάλου όγκου φορτία. Μάλιστα μπορούμε να μεταφέρουμε αυτά τα φορτία με ασφάλεια αλλά και με ταχύτητα, διότι η διαδρομή Αλεξανδρούπολης – Κωνστάντζας είναι δύο μέρες. Το σημαντικό είναι ότι τα φορτία μεταφέρονται πολύ φθηνά, στο 1 / 5 του κόστους από ό,τι εάν διέρχονταν από τα στενά του Βοσπόρου.
Αν όλα αυτά γίνονται με το υφιστάμενο δίκτυο, αντιλαμβάνεται κανείς τι θα γινόταν με ένα ηλεκτροκίνητο! Για αυτό το λόγο ο Υπουργός Υποδομών δεσμεύτηκε για την ενίσχυση και την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου σε διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή, κάτι που θα προσδώσει ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στον λιμένα.
– Ποια είναι τα σχέδια για τις επιμέρους υποδομές;
– Ουσιαστικά υπάρχει μια στάση αναμονής σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των υποδομών του λιμένα. Με όλη αυτή την αύξηση του όγκου των μεταφορών, δημιουργείται ανάγκη προμήθειας γερανογεφυρών. Αλλά επειδή είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, μέχρι να προκύψει ο νέος μεγάλος επενδυτής στα τέλη του χρόνου, δεν μπορεί ο λιμένας αυτή τν στιγμή να προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις. Υπάρχει ένας διοικητικός προγραμματισμός όσο αφορά την επέκταση της λεκάνης του λιμένα, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν ακόμη μεγαλύτερα πλοία. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας επιθυμούμε να παραδώσουμε ένα λιμάνι καθαρό χωρίς τα «βαρίδια» του παρελθόντος, και για αυτό δόθηκε στην κυβέρνηση η δυνατότητα να προχωρήσει στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Προχωρήσαμε σε απαλλοτρίωση μιας πολύ μεγάλης ιδιωτικής έκτασης 195 στρεμμάτων στο βορειοανατολικό τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμένα, προκειμένου να εξασφαλιστεί ένας χώρος που αφενός θα υποστηρίξει το νέο συνδετήριο άξονα που πρόκειται να κατασκευάσει το Υπουργείο Υποδομών και αφετέρου θα μπορεί να διατεθεί για μια έκθεση· ένας μεγάλος χώρος που θα μπορέσει να αξιοποιηθεί αναλόγως με τα σχέδια του τελικού επενδυτή.
– Πρόσφατα εγκρίθηκαν οι μελέτες για την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού μέσω της οποίας θα συνδεθεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία. Μπορείτε να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα του συγκεκριμένου έργου;
– Την επίβλεψη της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού έχει η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων. Εμείς έχουμε συνεργαστεί σε δύο έργα λιμενικών υποδομών στη Σαμοθράκη, τασ οποία παραδώσαμε πολύ νωρίτερα από τον προκαθορισμένο χρόνο. Εκτιμούμε ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο θα μπορέσει να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και ότι μέχρι το Γενάρη του 2022 θα έχει προκύψει ο ανάδοχος, προκειμένου να ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο.
– Θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας;
– Ο κατασκευαστικός τομέας έχει μια εντυπωσιακά ανοδική πορεία τους τελευταίους μήνες στη χώρα μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για ένα έργο υποδομής το οποίο θα διευκολύνει όχι μόνο το λιμάνι αλλά και τους δημότες της Αλεξανδρούπολης. Λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 36 εκατομμυρίων, είναι προφανές ότι θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στον λιμένα και ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Για την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθούν περίπου δύο χρόνια, ενώ τα οφέλη από την ολοκλήρωσή του θα αφορούν τόσο την πόλη, η οποία έχει κυκλοφοριακό πρόβλημα και η οποία θα παρακάμπτεται στο ανατολικό τμήμα, όσο και το λιμάνι, από το οποίο θα γίνεται μεταφορά ογκωδών φορτίων με ταχύτητα και ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας.
Τους τελευταίες δύο μήνες έχουμε συνεχή άφιξη φορτηγών οχημάτων δημόσιας χρήσης από όλη σχεδόν την Ευρώπη, τα οποία μεταφέρουν container και οχήματα παράλληλα με το σιδηρόδρομο. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πως αυτή η δραστηριότητα μπορεί να επιβαρύνει σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας τον κυκλοφοριακό φόρτο της Αλεξανδρούπολης.
– Υπάρχουν άλλα έργα τα οποία ετοιμάζονται να προκηρυχθούν σύντομα;
– Τόσο ο λιμένας όσο και το σύνολο της περιοχής μετασχηματίζονται με γοργούς ρυθμούς σε εμπορικό και ενεργειακό κόμβο, κάτι που σημαίνει ότι η επόμενη μέρα θα βρει τον λιμένα αρκετά ενισχυμένο και με μια προνομιακή θέση· άρα η ανάγκη βελτίωσης των υποδομών είναι αδήριτη.
Ο λιμένας έχει να διαδραματίσει και σημαντικό ενεργειακό ρόλο στην περιοχή, και αναφέρομαι στη δημιουργία του πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη.
Ο λιμένας θα υποστηρίξει την κατασκευή της πλατφόρμας και του αγωγού σύνδεσης με τους υπόλοιπους αγωγούς, έργα που θα ολοκληρωθούν σε δύο χρόνια από την ημέρα λήψης της επενδυτικής απόφασης. Οπότε υπάρχει «πεδίο δόξης λαμπρόν» σε ό,τι αφορά το μέλλον του λιμένα!