Συνέντευξη – Ο κ. Ιωάννης Τσαπάρας, πρόεδρος από την ίδρυση, του Πανελλαδικού Συλλόγου Ιδιοκτητών Αυτοκινούμενων Τηλεσκοπικών Γερανών, επισημαίνει μέσω της συνέντευξης του στα «Ε.Θ.» πως το μέλλον του κλάδου φαντάζει δυσοίωνο, εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού και της οικονομικής συγκυρίας.
Συνέντευξη: Πάνος Κατσαχνιάς
Φωτογραφίες: Πάνος Κατσαχνιάς
Το πρόβλημα της εύρυθμης κυκλοφορίας στις λεωφόρους των μεγάλων πόλεων, οι ανεξόφλητες δουλειές που με την σειρά τους δημιουργούν οικονομική δυσπραγία στους ιδιοκτήτες και τέλος ο αθέμιτος ανταγωνισμός από την χρήση των «παπαγάλων» σε εργασίες που απαιτούνται ειδικευμένα μηχανήματα και επαγγελματίες χειριστές, είναι τα σημαντικότερα ζητήματα αυτή την στιγμή του συγκεκριμένου κλάδου.
Ποιο είναι το προφίλ και οι δραστηριότητες του Συλλόγου στον οποίο είστε πρόεδρος;
Στις 24 Οκτωβρίου του 2007 ιδρύθηκε ο Πανελλαδικός Σύλλογος Ιδιοκτητών Αυτοκινούμενων Τηλεσκοπικών Γερανών, ο οποίος έχει την έδρα του επί των οδών Βεροίας και Αγίου Όρους στον Βοτανικό, στον 4ο όροφο. Το τονίζω αυτό γιατί πολλοί επαγγελματίες, κυρίως από μικρές πόλεις, δεν γνωρίζουν την ύπαρξη του Συλλόγου. Αν και αριθμούμε πάνω από 70 μέλη, υπάρχουν ακόμα πολλοί που θα μπορούσαν να εγγραφούν. Γιατί σκοπός του Συλλόγου είναι να συμβάλει με την δράση και την συμμετοχή των μελών του, στην διασφάλιση των νομίμων συμφερόντων και διεκδικήσεων τους. Να προστατέψει τους έλληνες ιδιοκτήτες μηχανημάτων έργου και συγκεκριμένα των αυτοκινούμενων λαστιχοφόρων τηλεσκοπικών γερανών, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό καθώς και την καταστρατήγηση των νόμιμων δικαιωμάτων για την άσκηση της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας. Πολύ σημαντικό επίσης είναι η προάσπιση των οικονομικών συμφερόντων, ιδίως στις μέρες μας και την αντιμετώπιση των εν γένει προβλημάτων του κλάδου.
Ποια είναι τα προβλήματα που καλείστε να αντιμετωπίσετε για τα μέλη σας;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα μας είναι η απαγόρευση της κυκλοφορίας των γερανών σε κεντρικές αρτηρίες και αυτοκινητοδρόμους. Όπως ορίζει η διάταξη του άρθρου 20 παρ. 5 του ισχύοντα ΚΟΚ: «για τα μοτοποδήλατα, τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργων, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ /ώρα».
Έτσι λοιπόν, οι γερανοί που χειριζόμαστε υποχρεούνται από τον νόμο να μην υπερβαίνουν το όριο αυτό. Όμως οι αυτοκινούμενοι τηλεσκοπικοί γερανοί πλέον, κατασκευάζονται έτσι ώστε να είναι ικανοί να αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 90 χλμ /ώρα, όπως δηλώνεται από τους ίδιους τους κατασκευαστές. Μ’ αυτόν τον τρόπο δεν μπορούμε να εισέλθουμε σε αυτοκινητοδρόμους και λεωφόρους ταχείας κυκλοφορίας, λόγω της διάταξης του άρθρου 29 παρ. 1 του ΚΟΚ όπου απαγορεύει την κίνηση οχημάτων τα οποία δεν είναι ικανά να αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χλμ /ώρα.
Σημαντικό πρόβλημα επίσης αποτελεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός από επαγγελματίες άλλων κλάδων που σφετερίζονται τα επαγγελματικά μας δικαιώματα. Πολλές εταιρείες κάτοχοι φορτηγών ΙΧ με ενσωματωμένους γερανούς τύπου «παπαγαλάκι», δεν εκτελούν μόνο την μεταφορά και εναπόθεση ως οφείλουν, αλλά προβαίνουν και σε ανύψωση των υλικών/φορτίων.
Η Πολιτεία δεν βοηθάει ώστε να δοθεί ένα τέλος σε αυτή την παράνομη και μη φορολογήσιμη ενέργεια κι έτσι να προστατέψει τον κλάδο μας. Γιατί ορίζεται ρητά απ[ό τον νόμο ότι ο γερανός (ικρίωμα/«παπαγαλάκι») ο οποίος είναι ενσωματωμένος σε φορτηγό, είναι για να εξυπηρετεί την φόρτωση και εκφόρτωση του οχήματος και όχι στην πραγματοποίηση ανυψωτικών εργασιών. Σ΄αυτά βέβαια, προστίθενται και δευτερεύοντα προβλήματα όπως το πετρέλαιο κίνησης, ζητήματα φορολόγησης, πιστοποίησης προσωπικού κτλ.
SeparatorBetweenMainTexts Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργεί η παρούσα οικονομική κατάσταση;
Η επίλυση των προβλημάτων που προαναφέρθηκαν θα είναι σημαντικός παράγοντας οικονομικής ενίσχυσης των μελών του Συλλόγου μας. Η παρούσα οικονομική κατάσταση που επικρατεί, ενισχύει την αποφασιστικότητα μας στις προσπάθειες που κάνουμε για την επίλυση των προβλημάτων μας, ώστε ο κλάδος μας να είναι βιώσιμος. Φανταστείτε έναν επαγγελματία που δεν μπορεί να κινηθεί σε λεωφόρους και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Για το μείζον αυτό πρόβλημα είχαμε πρόσφατα μια συνάντηση με τον Διευθυντή της Τροχαίας όπως και με τους αρμόδιους του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, ώστε να μπορέσουμε να βρούμε κοινό δίαυλο συνεννόησης. Στο εγγύς μέλλον θα καταθέσουμε στους αρμόδιους φορείς πλήρη φάκελο με συγκεκριμένες προτάσεις ώστε να γίνει τροπολογία της ισχύουσας νομοθεσίας. Παράλληλα θα επιδιώξουμε με συγκεκριμένες δράσεις και δικλίδες ασφαλείας να αντιμετωπίσουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Επίσης γνωρίζουμε πολύ καλά την οικονομική κατάσταση της χώρας, όμως αυτό δεν θα σταθεί εμπόδιο στο να διεκδικήσουμε καλύτερη τιμή επαγγελματικού καυσίμου καθώς και καλύτερη αντιμετώπιση σε θέματα φορολογίας.
Πως κρίνετε να εξελίσσεται μελλοντικά στην εγχώρια αλλά και στην διεθνή αγορά ο κλάδος των γερανών; Τι αλλαγές πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν;
Ο κλάδος μας είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ανάπτυξη συνολικά της χώρας. Σήμερα συγκρίνοντας με το παρελθόν, οι εργασίες του κλάδου μας σημειώνουν πτώση γύρω στο 70%. Εάν η χώρα δεν παρουσιάσει μια σχετική τουλάχιστον ανάπτυξη, τότε ο κλάδος μας θα εξαφανιστεί. Όσον αφορά την διεθνή αγορά, όλοι γνωρίζουν ότι χώρες όπως η Κίνα, η Γερμανία, όπως και σε πολλές άλλες, ο κλάδος μας σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη.
Αν και θα μπορούσα να σας απαριθμήσω πολλές αλλαγές προς όφελος του κλάδου μας, στην παρούσα χρονική στιγμή δεν θα το κάνω, αλλά θα ευχηθώ η χώρα μας να παρουσιάσει γρήγορα σημάδια ανάπτυξης, ώστε μέσω αυτής να αποκομίσουμε και εμείς τα οφέλη που μας αντιστοιχούν.
SeparatorBetweenMainTextsΗ εξειδίκευση σε εξοπλισμό και εκπαίδευση για τον κλάδο σας, πιστεύετε ότι μπορεί να βοηθήσει την συγκεκριμένη περίοδο, σε σχέση με τον ανταγωνισμό;
Σίγουρα βοηθάει και θα έλεγα ότι κρίνεται απαραίτητη. Είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό θέμα για το οποίο παλεύει ο Σύλλογός μας. Γιατί η εκπαίδευση είναι μια μέσο-μακροπρόθεσμη επένδυση. Που χρειάζεται δηλαδή και χρόνο και χρήμα. Κι αυτό είναι μέχρι στιγμής κάτι που το επωμιζόμαστε εμείς ως επαγγελματίες κι όχι πάντα με το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Γιατί προσλαμβάνεις κάποιον για μαθητευόμενο, του πληρώνεις κανονικά τα βαρέα και ανθυγιεινά, προσπαθείς να τον μάθεις, γιατί δεν είμαστε κι όλοι δάσκαλοι, και μετά από δύο χρόνια σου φεύγει για να πάει να εργαστεί αλλού. Κι αν έχεις περισσότερα μηχανήματα να δουλέψεις, δεν μπορείς να είσαι εκεί γι’ αυτόν και συνέχεια. Γι’ αυτό και προσπαθούμε είτε στα πλαίσια του ΟΑΕΔ, είτε κάποιας άλλης επαγγελματικής σχολής, να γίνεται από αυτές η κατάρτιση των μελλοντικών επαγγελματιών χειριστών. Στα πλαίσια αυτής μας της προσπάθειας αρχίζουμε να ερχόμαστε σε επαφή και με άλλες χώρες, κυρίως ευρωπαϊκές, προκειμένου να καταρτίσουμε μια εμπεριστατωμένη και πλήρη πρόταση και για την χώρα μας. Στην Σουηδία για παράδειγμα ο βοηθός προέρχεται από σχολή, επιδοτείται από το κράτος και υπογράφει σύμβαση με τον εργοδότη του για τουλάχιστον 5 χρόνια.
Ποια είναι η κατάσταση ως προς τις χρηματοδοτήσεις για ανανέωση εξοπλισμού στον κλάδο σας;
Οι τράπεζες όπως είναι γνωστό είναι φειδωλές στην παροχή χρήματος. Το ευτύχημα είναι πως το 40% των μηχανημάτων που κυκλοφορούν σήμερα, είναι τουλάχιστον πενταετίας, με σύγχρονο εξοπλισμό και άρα δεν χρήζουν άμεσης αλλαγής. Όμως θα πρέπει κι εδώ το κράτος να επέμβει, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για δανειοδότηση μέσω προγραμμάτων. Ώστε παραδείγματος χάριν, με καλύτερους όρους επιτοκίων, να εξασφαλίσουμε ότι ο μέσος όρος ηλικίας των μηχανημάτων μας δεν θα ξεπερνά την δεκαετία.
ΕΝΘΕΤΟ: ΤΟ ΔΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Πρόεδρος: Ιωάννης Τσαπάρας
Αντιπρόεδρος: Πασχάλης Τσιαλτσούδης
Γραμματέας: Ιωάννης Διονυσόπουλος
Ταμίας: Ευστάθιος Σπίνος
Μέλος: Κωνσταντίνος Συμεωνίδης