«ʼνοιξε» τις πύλες του ο μεγαλύτερος ουρανοξύστης στον κόσμο, ο Burj Dubai. Το ύψος του φτάνει τα 824.55 μέτρα και αποτελείται από 162 ορόφους. Ο ουρανοξύστης έχει σχήμα βελόνας και είναι κατασκευασμένος από ατσάλι και γυαλί.
Του ΗΛΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ
H κατασκευή του μεγαλύτερου ουρανοξύστη παγκοσμίως, του Burj Dubai αποτελεί ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό δημιούργημα που θέτει νέα όρια στο σχεδιασμό και την κατασκευή των κτιρίων. Το ύψος του φτάνει τα 824.55 μέτρα και αποτελείται από 162 ορόφους. H κατασκευή του, η οποία αποτελείται από οπλισμένο σκυρόδεμα, ξεκίνησε στις 21 Σεπτεμβρίου 2004 και κόστισε 800,000,000.00 δολάρια. Κατασκευάστηκε από τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στη Μέση Ανατολή, Emaar Properties και σχεδιάστηκε από την αμερικανική εταιρεία Skidmore, Owings & Merrill. Tο Burj Dubai σπάει το προηγούμενο ρεκόρ, που ήταν τα 508 μέτρα του πύργου Taipei 101 στην Ταϊβάν. Το Burj Dubai είναι διπλάσιο από το Empire State Building, είναι ορατό από 95 χιλιόμετρα μακριά και είναι καλυμμένο με 26.000 τζάμια.
Η κατασκευή του ήταν μια πρωτοφανής τεχνική και κατασκευαστική πρόκληση, όχι μόνο λόγω του ύψους του, αλλά και επειδή το Ντουμπάι βρίσκεται πάνω σε γεωλογικά «ευαίσθητη»περιοχή και μαστίζεται από δυνατούς ανέμους.
Για την ολοκλήρωση της κατασκευής του χρησιμοποιήθηκαν 330.000 κυβικά μέτρα τσιμέντο και 31.400 τόνοι ατσάλι. Η σύνθεση του σκυροδέματος ήταν υψίστης σημασίας καθώς ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να δημιουργηθεί σκυρόδεμα που να αντέχει τα υψηλά φορτία (χιλιάδες τόνοι) του κτιρίου καθώς και τις υψηλές θερμοκρασίες της περιοχής του Περσικού που φτάνουν τους 50ο C. Για το λόγο αυτό η σκυρόδεση γίνόταν τη νύχτα με την προσθήκη πάγου στο μίγμα, ώστε να αποφευχθεί η γρήγορη πήξη του σκυροδέματος και η δημιουργία ρωγμών που αποτελούσαν μεγάλο κίνδυνο για την ολοκλήρωση της κατασκευής.
Με το διαμορφωμένο σχέδιο των ορόφων του σε σχήμα Υ, ο πύργος τριών στοιχείων ωθείται προς τα πάνω από μια πυραμίδα-βάση, με οπισθοδρομήσεις που εμφανίζονται σε κάθε στοιχείο σε μια ανοδική σπειροειδής μορφή.Με τους 162 ορόφους του, από τους οποίους οι 155 κατασκευάστηκαν με εργασίες σκυροδετήσης, ο πύργος λεπταίνει κωνικά προς την κορυφή για να διαμορφώσει το σπειροειδές τελείωμα του. Καθώς οι πρώτοι 39 όροφοι πρόκειται να φιλοξενήσουν ένα ξενοδοχείο 6-αστερων, οι επόμενοι 69 όροφοι, πάνω από το ξενοδοχείο, προορίζονται για υπερπολυτελή διαμερίσματα που θα δώσουν στέγη σε 3.000 άτομα. Ακόμα πιο ψηλά, οι επόμενοι 45 όροφοι θα γεμίσουν από γραφεία ενώ στον 124ο όροφο θα υπάρχει κατάστρωμα παρατήρησης για τους επισκέπτες. Παγκοσμίους φήμης εταιρείες θα εγκατασταθούν στις σουίτες των γραφείων. Οι τελευταίοι όροφοι θα περιέχουν τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό.
Σύμφωνα με την EMAAR, τα πανάκριβα 700 διαμερίσματα πωλήθηκαν όλα οκτώ ώρες μετά τη διάθεσή τους στην αγορά. Το συνολικό εμβαδό του πύργου φτάνει τα 345.000 τετραγωνικά μέτρα.
Εκτός του ύψους του θα κατέχει και άλλο ένα ρεκόρ. Θα διαθέτει το γρηγορότερο ασανσέρ του κόσμου με ταχύτητα 18m/sec ή 65Km/h Προς το παρόν έχει κερδίσει με άνεση τον τίτλο του μεγαλύτερου εργοταξίου στον κόσμο, καθώς σε καθημερινή βάση εργάζονταν 20.000 εργάτες.
Παγκόσμιο ρεκόρ με τεχνική της DOKA
Σε σύγκριση με άλλους ουρανοξύστες, για το παγκοσμίως υψηλότερο κτίριο Burj Dubai χρησιμοποιήθηκαν πολλά καλούπια τοιχίων. Για στατικούς λόγους εφαρμόστηκε κυψελοειδής κατασκευή με πολλές υποστυλώσεις με νομείς, η οποία απαίτησε τη χρήση καλουπιών σε επιφάνεια 430.000 τ. μ. Γι’ αυτό το λόγο, η επιφάνεια τοίχων που καλουπώθηκε ήταν περίπου διπλάσια από την επιφάνεια οροφών. Το καλούπωμα της Doka με αναρριχώμενους τύπους στον πυρήνα του κτιρίου και στους ακραίους τοίχους λειτούργησε με απόλυτη ακρίβεια – κι έτσι κάθε τρεις μέρες ολοκληρωνόταν κι ένας ακόμη όροφος του κτιρίου.
Για το έργο Burj Dubai η Doka ξεκίνησε μια αποστολή διάρκειας 2,5 ετών σε ύψος άνω των 600 μέτρων. Ποτέ πριν στην ιστορία του καλουπώματος δεν εφαρμόστηκαν αναρριχόμενοι τύποι για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, για τέτοιο ύψος και υπό τόσο ακραίες συνθήκες. Η επιτυχής ολοκλήρωση των εργασιών επί τόπου παρασκευαζόμενου σκυροδέματος στον πυρήνα επέφεραν στην Doka αφενός ένα παγκόσμιο ρεκόρ, αφετέρου πολύτιμη εμπειρία σε ακραίες συνθήκες. Αλλά και η αρχιτεκτονική έθεσε υψηλότατες απαιτήσεις στο σύστημα καλουπώματος. Ο πυρήνας του Burj Dubai σε σχήμα Υ και οι ακραίοι τοίχοι στενεύουν προς τα πάνω. Στην κάτοψη παρατηρούνται συνολικά 32 αλλαγές. Ήδη στο σχεδιασμό της μηχανής καλουπώματος, η Doka έπρεπε να λάβει υπόψη της αυτές τις προσαρμογές. Μέσω σημείων διαχωρισμού στο σύστημα πλατφόρμας, μπόρεσαν να επιτευχθούν οι αλλαγές στην κάτοψη, με ελάχιστη επιρροή στο χρόνο κύκλου. Προκειμένου να γίνεται έγχυση σκυροδέματος για κάθε όροφο ανά 3 μέρες, απαιτούταν επίσης ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό και εύχρηστο σύστημα. Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας ήταν η απαιτούμενη μεγάλη διάρκεια ζωής, δεδομένου ότι η «μηχανή καλουπώματος» έπρεπε να αντέξει αρκετά χρόνια λειτουργίας. Η ανθεκτικότητα των συνιστωσών της Doka εξέπληξε ακόμα και τους ειδικούς και στις συνολικά 180 φάσεις έγχυσης χρειάστηκε να γίνει μόνο μια αλλαγή πλακών καλουπώματος. Ο διευθυντής του έργου της Samsung, κ.. Κιουνγκ-Γιουν Κιμ, εξηγεί: «Επειδή ο πυρήνας από επί τόπου παρασκευαζόμενο σκυρόδεμα προηγήθηκε των οροφών του κτιρίου, η όλη κατασκευαστική πρόοδος εξαρτιόταν από το καλούπωμα με αναρριχώμενους τύπους της Doka. Το καλούπωμα με αναρριχώμενους τύπους της Doka λειτούργησε με την ακρίβεια μιας μηχανής, κι έτσι καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το επί τόπου παρασκευαζόμενο σκυρόδεμα εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος».
SeparatorBetweenMainTexts Μέγιστη ασφάλεια
Σ’ ένα έργο τόσο μεγάλου κύρους, κεντρικό θέμα αποτέλεσε φυσικά η ασφάλεια – ειδικότερα εκεί όπου έπρεπε να εκτελεστούν εργασίες καλουπώματος στις οροφές. Προκειμένου να εγγυηθεί η ασφάλεια αυτών των εργασιών σε μεγάλο ύψος, η Doka προμήθευσε το σύστημα ασπίδων προστασίας Xclimb 60. Έτσι καταστάθηκε εφικτό να «κλειδωθούν» η οροφή που βρισκόταν υπό κατασκευή και οι τρεις οροφές κάτω απ’ αυτή. Ο μάνατζερ της Health & Safety, κ. Μοχάμεντ Μοϊζουντίν, επισημαίνει: «Κατά την διάρκεια των εργασιών στο δομικό σκελετό δεν έγινε ούτε ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα. Επειδή το Burj Dubai μοιάζει στην κάτοψη με άνθος κάκτου, διαθέτει σε σύγκριση με τους συνήθεις ουρανοξύστες διπλό αριθμό εξωτερικών γωνιών. Σ’ όλες αυτές τις γωνίες έπρεπε φυσικά να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας. Χωρίς την ασπίδα προστασίας της Doka, ο κίνδυνος για τους εργάτες που εργάζονταν για το καλούπωμα των οροφών θα ήταν τεράστιος». Ακραίες ήταν και οι κλιματικές συνθήκες στο εργοτάξιο. Το κλίμα της ερήμου, σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα, χαρακτηρίζεται από έντονες διακυμάνσεις θερμοκρασίας μεταξύ μέρας και νύχτας. Αυτές οι διακυμάνσεις οδηγούν σε ακραίες αμμοθύελλες, με ταχύτητες ανέμων άνω των 100 χιλιομέτρων την ώρα. Οι συνθήκες αυτές αύξησαν στο μέγιστο τις απαιτήσεις στον άνθρωπο και στα υλικά. Το σύστημα καλουπώματος με αναρριχώμενους τύπους της Doka σχεδιάστηκε για ταχύτητες ανέμων έως και 200 χιλιόμετρα την ώρα. Ο κ. Γιόζεφ Κούρτσμαν, Πρόεδρος του Δ. Σ. της Doka, αναφέρει: «Με το έργο αυτό, η Doka απέδειξε ότι με το κατάλληλο σύστημα καλουπώματος μπορούν να αντιμετωπιστούν με επιτυχία ακόμα και οι μεγαλύτερες προκλήσεις. Με τις γνώσεις μας και τις εμπειρίες που αποκτήσαμε με το Burj Dubai ήμαστε ο πλέον κατάλληλος συνεργάτης σε θέματα καλουπώματος, ακόμα και για τα πιο απαιτητικά έργα σ’ αυτό τον πλανήτη».
Ταυτότητα του έργου
Υπεύθυνοι για την Ανάπτυξη:EMAAR
Αρχιτέκτονες: Skidmore, Owings & Merrill
Ανάδοχοι:Κοινοπραξία Samsung, Besix και Arabtec
Διαχείριση έργου:Turner Construction
Προϋπολογισμός: 800,000,000.00 δολάρια