Κυριακή, 19 Οκτωβρίου, 2025
ΑρχικήΈργα ΥποδομώνΑΚΤΩΡ ΑΤΕ: Έρ...

ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ: Έργα υποδομών για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου (Φάση Α’)

Τα έργα στον Φαληρικό Όρμο αναμένεται να αναβαθμίσουν ολόκληρη την περιοχή και να αποκαταστήσουν την πρόσβαση των πολιτών στο παράκτιο μέτωπο.

Έναντι του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και στην περιοχή που εκτείνεται από το ΣΕΦ μέχρι το Ολυμπιακό Γήπεδο Χειροσφαίρισης και Τάε Κβον Ντο Φαλήρου, βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα υποδομών της  πρώτης φάσης για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου. Πρόκειται για τα συγκοινωνιακά, υδραυλικά, ηλεκτρομηχανολογικά και λοιπά υποστηρικτικά έργα που είναι αναγκαία για τη δημιουργία του μεγαλύτερου παράκτιου οικολογικού πάρκου 220 στρεμμάτων, τα οποίαα έργα υλοποιούνται από την Περιφέρεια Αττικής με ανάδοχο την «Άκτωρ ΑΤΕ», που αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου «Ελλάκτωρ».

Μεταξύ των συγκοινωνιακών έργων, που αποτελούν και το κυριότερο αντικείμενο του αναδόχου, είναι η εγκάρσια μετατόπιση της λεωφόρου Ποσειδώνος και η υπογειοποίηση τμημάτων της, ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσβαση των κατοίκων στο χώρο ανάπλασης μέσω πέντε κάθετων προς τη θάλασσα αξόνων, που έχουν τις εξής ονομασίες:

  1. «Άξονας Φύσης & Επιστήμης»
  2. «Άξονας Πολιτισμού»
  3. «Άξονας Αθλητισμού»
  4. «Άξονας Δράσεων»
  5. «Άξονας Ναυταθλητισμού».

Εξίσου σημαντικό έργο είναι και οι δύο γέφυρες πουθ εξασφαλίζουν πρόσβαση στο χώρο ανάπλασης από Πειραιά και από Αθήνα μέσω Λ. Συγγρού, καθώς και η ανακατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Παλαιού Φαλήρου που εξασφαλίζει την πρόσβαση από Γλυφάδα. Οι δύο γέφυρες, μαζί με το δίκτυο των οδών που κατασκευάζεται εντός του χώρου ανάπλασης, θα παρέχουν άνετη και ασφαλή είσοδο, κυκλοφορία και έξοδο των οχημάτων που θα επισκέπτονται το χώρο ανάπλασης, καθώς και τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην περιοχή (Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Ολυμπιακό Γήπεδο Χειροσφαίρισης και Τάε Κβον Ντο, Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας κλπ.).

 

Τα συγκοινωνιακά έργα

Τα συγκοινωνιακά έργα περιλαμβάνουν συνολικά: 9 οδικές γέφυρες, 2 πεζογέφυρες, 2 τεχνικά έργα κάλυψης της λεωφόρου Ποσειδώνος με τη μέθοδο «cut & cover», 1 κάτω διάβαση για το τραμ, 2 τεχνικά έργα διέλευσης δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ) πάνω από το ανατολικό και το δυτικό υγρό κανάλι, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, 37 τοίχους αντιστήριξης και 3 ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.

Προκειμένου να μη διακόπτεται η αποστράγγιση της περιοχής, αποφασίστηκε να ανακατασκευαστεί η σιδηροδρομική γραμμή του τραμ σε χαμηλότερη θέση, σε συμβατότητα με την υφιστάμενη υψομετρία της οδού Εθνάρχου Μακαρίου. Έτσι θα διέρχεται πλέον κάτω από τη λεωφόρο Ποσειδώνος μέσω μιας νέας υπόγειας διάβασης, εγκαταλείποντας την παλαιά διάβαση και αποδίδοντας πάλι τη λεωφόρο Εθνάρχου Μακαρίου στην κυκλοφορία με όλο το αρχικό πλάτος της (2 λωρίδες ανά κατεύθυνση).

Σε όλα τα παραπάνω έργα προβλέπεται η απαιτούμενη και σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές, οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση καθώς και η ασφάλιση των οδών.

 

Τα υδραυλικά έργα

Μεταξύ των υδραυλικών έργων περιλαμβάνονται αντιπλημμυρικά έργα και έργα αποχέτευσης ομβρίων. Συγκεκριμένα, κατασκευάζεται νέος παραλιακός συλλεκτήρας που θα παραλαμβάνει τα όμβρια όλων των κεντρικών αγωγών του Μοσχάτου (τα οποία θα αποχετεύει στην κοίτη του Κηφισού), καθώς και αντίστοιχων αγωγών της Καλλιθέας (τα οποία θα αποχετεύει στο ανατολικό υγρό κανάλι πλησίον της Ναυταθλητικής Μαρίνας).

Στο σημείο εκβολής του παραλιακού συλλεκτήρα, στο ανατολικό υγρό κανάλι, κατασκευάζεται δεξαμενή για την κατακράτηση του συνόλου των αιωρούμενων και επιφανειακών ρύπων τους οποίους παρασύρει και μεταφέρει η απορροή της βροχής από τους δρόμους, προκειμένου να αποτρέπεται το ενδεχόμενο να καταλήξουν αυτοί στη θάλασσα.

Κατασκευάζονται, επίσης, δύο νέα κανάλια εκατέρωθεν της εκβολής του Ιλισού ποταμού, με σκοπό να παραλαμβάνουν τα όμβρια που προλαβαίνουν να αποχετευθούν κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων. Το δυτικό κανάλι, το οποίο εκτείνεται από την εκβολή του Ιλισού έως το υφιστάμενο υγρό κανάλι πλησίον της εκβολής του Κηφισού, και το ανατολικό κανάλι το οποίο εκτείνεται από τον Ιλισό έως το υφιστάμενο υγρό κανάλι που βρίσκεται πριν το γήπεδο του Τάε Κβον Ντο.

Τα έργα αυτά θα εξασφαλίζουν τόσο την ομαλή λειτουργία των κατασκευασμένων έργων αποχέτευσης ομβρίων (με στόχο την αντιπλημμυρική προστασία των πυκνοκατοικημένων χαμηλών περιοχών του Μοσχάτου και της Καλλιθέας), όσο και την προστασία του Φαληρικού Όρμου από τις εκροές των απορροών των ρυπογόνων παροχών των ομβρίων κατά τις συνήθεις βροχοπτώσεις.

Επίσης, μεταξύ των υδραυλικών έργων περιλαμβάνονται έργα μετατόπισης δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας (κεντρικός αγωγός φυσικού αερίου, κεντρικοί αγωγοί ύδρευσης ΕΥΔΑΠ, καλώδια μέσης και χαμηλής τάσης του ΔΕΔΔΗΕ κλπ).

Κατασκευάζεται ακόμη «κέντρο ανάκτησης νερού» στον Ελαιώνα, με σύστημα τριτοβάθμιας βιολογικής επεξεργασίας της υγρής μόνο φάσης λυμάτων από τον υφιστάμενο κεντρικό αποχετευτικό αγωγό. Το συγκεκριμένο κέντρο θα έχει ημερήσια δυναμικότητα 1.200 κ.μ. και θα παράγει νερό που θα πληροί ποσοτικά και ποιοτικά όλες τις απαιτήσεις, για άρδευση και άλλες αστικές χρήσεις (εκτός πόσης) στις περιοχές ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου και του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» .

Ακόμη, με σκοπό την ανανέωση των στάσιμων νερών και τον καθαρισμό της κοίτης του Κηφισού από φερτά υλικά, θα κατασκευαστεί ένα αντλιοστάσιο κοντά στις εκβολές του Κηφισού με εγκαταστάσεις αναρρόφησης θαλασσινού νερού, ενώ θα γίνει εγκατάσταση χαλύβδινου καταθλιπτικού αγωγού μεταφοράς του νερού από το αντλιοστάσιο προς την περιοχή κατάντη της οδού Αγίας Άννης, όπου θα γίνεται η διάθεση του νερού ανανέωσης.

Τέλος, προβλέπονται συνοδά ηλεκτρομηχανολογικά έργα των συγκοινωνιακών και υδραυλικών υποδομών (όπως φωτισμός ανοιχτών και σκεπαστών τμημάτων των οδών, διατάξεις εντοπισμού οχημάτων μεγάλου ύψους κ.ά.), καθώς και κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του τμήματος του αστικού αυτοκινητόδρομου, με συστήματα σηματοδότησης, κάμερες παρακολούθησης και διαχείρισης κυκλοφορίας καθώς και με εξοπλισμό για την ένταξη της περιοχής του έργου στο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής.

 

Σημασία έργου

Το συνολικό έργο για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου αποτελεί ένα μεγάλο έργο με υπερτοπικό χαρακτήρα που χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Αττικής, το οποίο αποκαθιστά την πρόσβαση των πολιτών στην παραλία, συνδέοντας την αστική περιοχή με το παράκτιο μέτωπο.

Οι παρεμβάσεις θωρακίζουν αντιπλημμυρικά την ευρύτερη περιοχή Μοσχάτου – Καλλιθέας, ενώ η υλοποίηση αυτού του έργου αλλάζει ριζικά το μοντέλο ανάπτυξης της περιοχής και εντάσσεται δυναμικά στον τουριστικό χάρτη της πρωτεύουσας.

Ως εκ τούτου, εκτός από τον αντιπλημμυρικό χαρακτήρα, το έργο έχει και έντονο αναπτυξιακό χαρακτήρα και αποσκοπεί στην πλήρη μετάλλαξη της εικόνας της περιοχής αλλά και της Αττικής γενικότερα.

Το έργο σήμερα βρίσκεται σε ποσοστό ολοκλήρωσης μεγαλύτερο του 90%, και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του φθινοπώρου του τρέχοντος έτους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
WordPress Ads