Παντελής Σταγάκης: Με νέες υποδομές η Ελλάδα θα γίνει πιο αποτελεσματική.

Ο κ. Παντελής Σταγάκης, ιδιοκτήτης της «Σταγάκης ΕΠΕ», μιλάει στο περιοδικό «ΕΘ» εφΆ όλης της ύλης για το μεγαλύτερο έργο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα: την κατασκευή της πιο σύγχρονης και αντιρρυπαντικής μονάδας.

Παράλληλα, αναφέρεται στα τρωτά σημεία του κατασκευαστικού κλάδου λόγω της στασιμότητας της οικονομίας και υποστηρίζει ότι το κράτος οφείλει να προωθήσει όσους επιθυμούν να προσφέρουν, είτε είναι στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα, για να μπορέσει ο κατασκευαστικός κλάδος να αποκτήσει ξανά τη δυναμική του.

– Κύριε Σταγάκη, ως γνωστόν η πρωτοφανής ύφεση που βιώνει η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια, έχει ως κύρια αρνητική συνέπεια την υψηλή μείωση της απασχόλησης. Πώς περιγράφετε την εικόνα της αγοράς σήμερα;

– Η αγορά του 2017 θα έλεγα πως μοιάζει με έναν τοίχο που τον σπρώχνεις ένα βήμα μπροστά και σε σπρώχνει δυο βήματα πίσω. Πρόκειται για ένα συνεχές και ατελείωτο αδιέξοδο για τη χώρα μας ιδιαίτερα, αφού στο εξωτερικό υπάρχουν κάποιοι τρόποι διαφυγής. Οι επενδύσεις και η ιδιωτική πρωτοβουλία κατακερματίζονται.

Το ελληνικό κράτος, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της δημιουργίας του, έδειξε πως δεν ευνοεί τη βιομηχανική ανάπτυξη. Η η κατάσταση αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, έχοντας βεβαίως επιδεινωθεί ραγδαία από την οικονομική κρίση.

Ενώ υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για δημιουργία υποδομών που θα καταστήσουν τη χώρα αποτελεσματικότερη σε όλους τους τομείς λειτουργίας της, τα έργα αναβάλλονται ή ακόμη σταματούν τελείως.

Είναι αλήθεια πως υπάρχουν φλέγοντα ζητήματα σε κάθε τομέα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν ταχύτατα. Τέτοιου είδους ζητήματα αντιμετωπίζουν όλα τα κράτη, αλλά βρίσκουν έναν τρόπο να εξισορροπήσουν τις πολεοδομικές ανάγκες τους.

– Υπάρχουν απώλειες στον κατασκευαστικό κλάδο λόγω της οικονομικής κρίσης;

– Προφανώς και υπάρχουν απώλειες, όταν μια χώρα βρίσκεται σε τόσο δύσκολη οικονομική κατάσταση. Και γνωρίζω ότι υπάρχουν σε όλους τους επαγγελματικούς τομείς όχι μόνο στα οικοδομικά μηχανήματα. Σε ό,τι αφορά όμως το δικό μας κλάδο, η διαφορά από προηγούμενες δεκαετίες είναι πολύ αισθητή.

Η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα η οποία ποτέ δεν θεωρούνταν η πιο ενεργή σε έργα υποδομής, είτε αυτά είναι δημόσια είτε ιδιωτικά. Όμως, τα λιγοστά έργα που κρατούσαν τη χώρα σε εγρήγορση έχουν μειωθεί δραματικά. Τα έργα οδοποιίας τελειώνουν, τα οικοδομικά έργα βρίσκονται στο μηδέν, και γενικότερα δεν υπάρχει δραστηριοποίηση ή επιθυμία για επενδύσεις.

Οι μόνες εργασίες που διατηρούν τον κατασκευαστικό κλάδο, μπορώ να πω πως είναι το μετρό στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, το έργο της ΔΕΗ στη Πτολεμαΐδα και κάποια ξενοδοχεία.

– Θεωρείτε ότι υφίσταται περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση;

– Εδώ που έχουμε φτάσει δύσκολα εξαντλούνται τα περιθώρια βελτίωσης, αφού μόνο προς τα πάνω θα μπορούσαμε να πάμε. Θα μπορούσαν να γίνουν πολλές επενδύσεις, να ολοκληρωθούν πολλά έργα και να γίνουν πράξεις πολλές επιθυμίες. Τυχαίνει να πιστεύω στις πράξεις και να τις εκτιμώ πολύ περισσότερο από τα λόγια· μα στην Ελλάδα του 2017 τα λόγια φαίνεται να υπερισχύουν.

Έτσι, στο σημείο αυτό πρέπει να βλέπουμε και τα πράγματα όπως πραγματικά είναι. Η βελτίωση κάποια στιγμή θα έρθει, αλλά σίγουρα δεν βρίσκεται κοντά. Εγώ τουλάχιστον δεν τη βλέπω στον ορίζοντα.

– Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του έργου που έχετε αναλάβει στην Πτολεμαΐδα για την κατασκευή της πιο σύγχρονης, αντιρρυπαντικής και μεγαλύτερης μονάδας της ΔΕΗ και ποια είναι η δραστηριότητα της εταιρείας σας;

– Το έργο στη Πτολεμαΐδα αφορά τη μονάδα «Πτολεμαΐδα V», η οποία κατασκευάζεται για λογαριασμό της ΔΕΗ από την κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΡΝΑ. Το έργο αυτό θα αποτελέσει την πιο σύγχρονη και μεγαλύτερη μονάδα της ΔΕΗ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση της ΔΕΗ, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, δυναμικότητας 660MW ηλεκτρικής ενέργειας και 140MW για την τηλεθέρμανση της πόλης της Πτολεμαΐδας.

Η νέα αυτή μονάδα αναβαθμίζει το περιβαλλοντικό επίπεδο της χώρας μας, αφού δημιουργεί ένα νέο πλάνο συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης. Το γεγονός αυτό αποτελεί πρωτοπορία μεγάλου μεγέθους σε έναν τομέα που στην Ελλάδα δεν χαρακτηρίζεται από τις αρχές της περιβαλλοντικής συνείδησης.

Τα βασικά σημεία του έργου είναι το λεβητοστάσιο (στο οποίο έχει τοποθετηθεί αναβατόριο Geda Multilift P12), το ηλεκτρολογικό κτίριο, το μηχανοστάσιο, η τουρμπίνα και ο πύργος ψύξης, μέσα στον οποίο έχει τοποθετηθεί ο οικοδομικός γερανός Liebherr 280 EC-H (με μέγιστη ανυψωτική ικανότητα 12.000 kg, και ύψος κάτωθεν γάντζου 185.90m).

Πάνω στο γερανό έχει τοποθετηθεί αναβατόριο για την πρόσβαση του χειριστή, ενώ στην εξωτερική πλευρά του πύργου ψύξεως έχει τοποθετηθεί το οικοδομικό αναβατόριο Geda PH2032 650, το οποίο έχει την ιδιαιτερότητα να λειτουργεί με κλίση ανάλογη με εκείνη του κελύφους του πύργου ψύξεως.

Υπάρχουν επίσης δύο κλιμακοστάσια, για τα οποία έχουμε τοποθετήσει τον οικοδομικό γερανό Liebherr 630 EC-H (με μέγιστη ανυψωτική ικανότητα 40.000kg και ύψος κάτωθεν γάντζου περίπου 190m), έναν γερανό Liebherr 250 EC-B (με ανυψωτική ικανότητα 12.000kg και ύψος κάτωθεν γάντζου 156m), καθώς και 2 αναβατόρια Geda Multilift P12 (με ύψος 145 μέτρα.

Το έργο αυτό αποτελεί μια τεράστια ανάσα για τη κατασκευαστική αγορά, ενώ παρέχει εργασία και σε πολύ κόσμο, που μέσα στη δυσκολία των καιρών την έχει ανάγκη. Η εταιρεία μας στη Πτολεμαΐδα ανέλαβε να τοποθετήσει και να παραδώσει σε λειτουργία όλους τους οικοδομικούς γερανούς του εργοταξίου, οι οποίοι αποτελούν διάφορα μοντέλα της κατασκευαστικής εταιρείας Liebherr.

Η ανέγερση των γερανών είναι μια ιδιαίτερη και περιπλοκή διαδικασία στο συγκεκριμένο έργο, λόγω του μεγάλου ύψους, και γίνεται σε διάφορα στάδια με τηλεσκόπηση. Είμαστε υπεύθυνοι για τη διαχείριση των γερανών, για οποιαδήποτε πιθανή μετακίνησή τους εντός του εργοταξίου, καθώς και για την εβδομαδιαία και μηνιαία συντήρησή τους, και οφείλουμε να παρέχουμε τεχνική υποστήριξη σε οποιαδήποτε ανάγκη τυχόν εμφανιστεί κατά τη διάρκεια του έργου.

– Τι έχει διαθέσει η «Σταγάκης ΕΠΕ» για την κατασκευή του έργου;

– Η εταιρεία μας έχει διαθέσει στο έργο συνολικά 15 γερανούς, από τους οποίους αξίζει να αναφερθούμε στα μοντέλα Liebherr 630 EC-H 40, Liebherr 280 EC-H 12 και Liebherr 250 EC-B 12. Επιπλέον, αναμένεται να τοποθετηθούν στο εργοτάξιο δύο ακόμη μοντέλα Liebherr 180 HC-L 8/16.

Ακόμη έχουμε διαθέσει για το συγκεκριμένο έργο 4 αναβατόρια Geda, από τα οποία τα 3 είναι Multilift P12 με ύψος 145m και το τελευταίο είναι το μοντέλο PH2032 650. Επιπρόσθετα, στο εργοτάξιο βρίσκεται μόνιμο συνεργείο της εταιρείας μας για τη συντήρηση των μηχανημάτων, την τεχνική υποστήριξη, καθώς και την παροχή της απαραίτητης βοήθειας στους εργαζομένους του εργοταξίου.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η τεχνική μας ομάδα είναι άρτια εκπαιδευμένη, έχοντας παρακολουθήσει σεμινάρια στις εγκαταστάσεις της Liebherr στο Biberach της Γερμανίας. Επίσης, οι τεχνικοί μας έχουν εκπαιδευτεί μέσω ειδικών σεμιναρίων για την ασφάλεια εντός του εργοταξίου και την ανάβαση στους οικοδομικούς γερανούς.

– Υπάρχουν δύσκολα σημεία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης;

– Υπάρχει πίεση, διότι ο πύργος ψύξεως και τα κλιμακοστάσια ανεβαίνουν συνεχώς χωρίς διακοπή, με αποτέλεσμα να προσπαθούμε να επεκτείνουμε το ύψος των αναβατορίων και των γερανών σε σύντομο χρονικό διάστημα, για να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου.

Με άλλα λόγια, όσο ανεβαίνουν οι «όροφοι» του πύργου ψύξεως και των κλιμακοστασίων, με τη ίδια ταχύτητα ή και με μεγαλύτερη πρέπει να μεγαλώνουμε το ύψος του γερανού, ώστε να μπορέσει να ανεγερθεί ο επόμενος «όροφος».

Κάτι ακόμη που μας απασχόλησε ήταν το γενικότερο ύψος και ο τρόπος με τον οποίο οι γερανοί θα παρέμεναν το ίδιο αποτελεσματικοί, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον γερανό του πύργου ψύξεως.

Για το σημείο αυτό αναπτύχθηκε μια πρωτότυπη τεχνική, βάσει της οποίας ο γερανός δένεται σε συρματόσχοινα στο έδαφος για να μπορέσει να κρατηθεί σε αυτό το ύψος. Μπορεί να υπάρχουν δύσκολα σημεία, αλλά είμαστε σε θέση να αναφέρουμε πως με τη συνεχή ενημέρωση από το εργοστάσιο κατασκευής των γερανών και την τεχνογνωσία της ομάδας μας αντιμετωπίσαμε όποιες προκλήσεις εμφανίστηκαν.

– Εφαρμόζονται καινοτομίες που θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης; Μπορείτε να μας τις περιγράψετε;

– Αντικείμενο μελέτης υπήρξε ήδη από τη Liebherr η τεχνική στήριξης του γερανού στο έδαφος και στον πύργο ψύξης που προαναφέρθηκε. Ο γερανός που βρίσκεται εντός του πύργου ψύξεως πρέπει να αυξάνεται σε ύψος παράλληλα με τον ίδιο τον πύργο. Καθώς όμως η στήριξη του γερανού σε πολύ μεγάλο ύψος είναι δύσκολη σε άλλες περιπτώσεις, ο γερανός στηρίζεται σε τοίχους που βρίσκονται κοντά του.

Στον πύργο ψύξεως όμως είναι αδύνατο να γίνει αυτό, αφού το κέλυφος του πύργου βρίσκεται περίπου 50 μέτρα μακριά από το γερανό. Για αυτό το λόγο εκτείνονται από τον γερανό συρματόσχοινα που τον στηρίζουν στο έδαφος. Όσο αυξάνουμε το ύψος του γερανού, βάζουμε επιπλέον συρματόσχοινα, και συγκεκριμένα δύο από κάθε πλευρά. Αυτή η τεχνική προήλθε ύστερα από μελέτη της Liebherr σχετικά με τις δυσκολίες στήριξης του γερανού.

Επίσης έγινε μελέτη και για την τοποθέτηση αναβατορίου Geda 2PK για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς του χειριστή στην καμπίνα του γερανού. Η τοποθέτηση του αναβατορίου ήταν αρκετά περίπλοκη, καθώς λόγω του ύψους θα έπρεπε να συμπεριληφθεί το επιπλέον βάρος του.

Καθήκον μας ήταν να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή τοποθέτησή του, ώστε να αποφευχθεί η μεγαλύτερη ανεμοπίεση, την οποία κανονικά θα δεχόταν λόγω του ύψους.

– Πριν από μερικά χρόνια, κ. Σταγάκη, ο κατασκευαστικός κλάδος θεωρούνταν πρωτοπόρος και πρωταγωνιστής στους δείκτες ανάπτυξης της χώρας. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει σήμερα για να ανακάμψει;

– Ο κατασκευαστικός κλάδος είχε μεγάλη επίδραση στην ανάπτυξη της χώρας, και μπορεί να αποκτήσει ξανά τη δυναμική του. Ωστόσο δεν θεωρώ πως μπορεί να γίνει σύντομα κινητήρια δύναμη της οικονομίας της Ελλάδας, κυρίως λόγω της παραμέλησης που είχε τα τελευταία χρόνια και της επιφυλακτικότητας των επιχειρηματιών να ανοιχτούν οικονομικά –και όχι αδικαιολόγητα.

Πιστεύω πως υπάρχει τρόπος να ανακάμψει ο κατασκευαστικός κλάδος, και αυτός είναι η υποστήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Οι ορίζοντες που ανοίγονται και οι επιλογές που μπορούν να υπάρξουν και στην ελληνική αγορά είναι πάρα πολλές, εάν επιλέξουμε να δράσουμε με κριτήρια την παγκόσμια ανάπτυξη της τεχνολογίας και της οικολογίας, που έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Θα εξοικονομήσουμε φυσικούς πόρους προστατεύοντας το περιβάλλον και προσφέροντας παράλληλα την απαραίτητη ανάπτυξη στη χώρα μας.

Το κράτος οφείλει να υποστηρίξει όσους επιθυμούν να προσφέρουν, είτε είναι στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα. Η ιδιωτική πρωτοβουλία, οι επενδύσεις και κυρίως η ανάδειξη και υποστήριξη των νέων που έχουν όρεξη για δουλειά και δημιουργία, θα δημιουργήσει καινούριους ρυθμούς ανάπτυξης, όχι μόνο στον κατασκευαστικό κλάδο άλλα και σε κάθε άλλο κλάδο. Όλα γίνονται με σκληρή δουλειά και απαιτούν ισχυρή θέληση.