Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
Πρόσωπα
 Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Πάρης Μπίλλιας: Αναγκαία τα μεγάλα έργα και η αναβάθμιση υποδομών σε Θεσ/νίκη & Μακεδονία
 



Αναβάθμιση στη ζωή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Β. Ελλάδας θα προσφέρει μια σειρά μεγάλων έργων που άλλα βρίσκονται σε εξέλιξη, άλλα έχουν δρομολογηθεί και άλλα παραμένουν ακόμη στα χαρτιά. Ο πρόεδρος του περιφερειακού τμήματος του ΤΕΕ κεντρικής Μακεδονίας Πάρης Μπίλλιας, μιλά στα «Ε.Θ.» αναλυτικά για όλα και κάνει τις τοποθετήσεις του τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και ως εκπρόσωπος του ΤΕΕ.

1.
Οι εργασίες για την κατασκευή του μετρό στη Θεσσαλονίκη, καλά κρατούν. Διαρκώς ακούμε και για νέες ημερομηνίες ολοκλήρωσης του έργου, όμως ο χρόνος περνά και ακόμη οι Θεσσαλονικείς δεν έχουν τη χαρά της μετακίνησης με το μετρό. Ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή;

Οι εργολαβίες για το μετρό είναι δύο. Η πρώτη αφορά τη βασική γραμμή και εκεί υπάρχουν αρκετά θέματα. Το σημαντικότερο απ΄αυτά αφορά το σταθμό της Βενιζέλου. Απ΄όσο γνωρίζουμε ακόμη δεν έχει εγκριθεί η μελέτη από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ούτε είναι ξεκάθαρο το ύψος του προϋπολογισμού του έργου και πως θα υλοποιηθεί κάτι που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα. Η λύση που προκρίνει η Αττικό Μετρό για τμηματική παράδοση του έργου σε δύο φάσεις δεν είναι ικανοποιητική. Συγκεκριμένα η Αττικό Μετρό προγραμματίζει την λειτουργία του Μετρό από το σταθμό της Νέα Ελβετία έως το σταθμό Συντριβάνι το Νοέμβριο του 2020, και την πλήρη λειτουργία δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στο σταθμό Βενιζέλου. Το παραπάνω σενάριο είναι κατά την δική μου εκτίμηση αισιόδοξο τόσο για το χρόνο λειτουργίας της πρώτης φάσης και απροσδιόριστη χρονικά η λειτουργία της δεύτερης φάσης. Εμείς ως περιφερειακό τμήμα ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε ζητήσει να εξεταστεί η λύση της προσωρινής παράκαμψης του σταθμού Βενιζέλου και να προχωρήσει η ολοκλήρωση της γραμμής σ΄όλη την υπόλοιπη διαδρομή. Σ΄ό,τι αφορά την εργολαβία της επέκτασης προς Καλαμαριάς, εκεί δεν υπάρχουν προβλήματα και όλα εξελίσσονται ομαλά. Όσο αφορά το θέμα των δυτικών επεκτάσεων, οι πρόδρομες εργασίες τους πρόκειται να ξεκινήσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα σύμφωνα με εξαγγελίες της Αττικό Μετρό. Εμείς θεωρούμε λανθασμένη αυτή την κίνηση, αφού το ορθό θα ήταν πρώτα να ολοκληρωθεί η μελέτη, να συνταχθεί ο προϋπολογισμός, να βρεθεί η πηγή χρηματοδότησης και αφού εξασφαλιστούν όλα τα προηγούμενα, να προχωρήσουν οι πρόδρομες εργασίες. Αν δεν υιοθετήσουν την πρότασή μας υπάρχει κίνδυνος να στηθούν εργοτάξια σε περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και να καταστραφούν επιχειρήσεις όπως είχε συμβεί και στην κεντρική γραμμή. Το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας κάνει παρεμβάσεις στους σχεδιασμούς της Αττικό μετρό, που άλλες εισακούονται άλλες πάλι όχι. Δυστυχώς μέχρι τώρα έχουμε δικαιωθεί σε όλα και γι΄αυτό θεωρούμε σκόπιμο να μας λαμβάνουν Όσο αφορά το κόστος της κατασκευής του μετρό έχει ξεφύγει από τον προϋπολογισμό. Ειδικά για το σταθμό της Βενιζέλου σύμφωνα με τις δικές μας εκτιμήσεις θα ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ , το διπλάσιο δηλαδή απ΄αυτό που είχε υπολογίσει η εταιρεία. Η εκτίναξη του κόστους οφείλεται στη λανθασμένη διαχείριση των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή. Εμείς είχαμε προτείνει ως ενδεδειγμένη λύση τόσο για λόγους περιορισμού του κόστους, όσο και για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος την προσωρινή απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Δυστυχώς οι αρμόδιοι επέλεξαν άλλη μέθοδο κατασκευής με αποτέλεσμα να προκύψουν αυτά τα προβλήματα. 2.
Για την ευκολότερη μετακίνηση των επιβατών στη Θεσσαλονίκη σχεδιάζεται εκτός από τη δημιουργία του μετρό και η δημιουργία θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Θεωρείτε επιτυχημένη αυτή την επιλογή;

Η θαλάσσια συγκοινωνία που σχεδιάζεται στη Θεσσαλονίκη δεν έχει κάτι να προσφέρει ως μέσο μαζικής μεταφοράς. Είναι προβληματική η χωροθέτηση των στάσεων και δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν ώριμες και επικαιροποιημένες μελέτες βιωσιμότητας γι΄αυτό το εγχείρημα. Άλλωστε σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Εγνατίας Οδού μιλάμε για περίπου 14.οοο μετακινήσεις την ημέρα, μέσω της θαλάσσιας οδού, όταν το σύνολο των μετακινήσεων στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης ξεπερνά τα δύο εκατομμύρια επιβάτες. Η ένστασή μου είναι ότι δε μπορούμε να δαπανήσουμε 15 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να είμαστε σίγουροι ότι θα υπάρξει ανάδοχος ο οποίος θα αναλάβει το μεταφορικό έργο. Υπάρχει ο κίνδυνος κατά την άποψή μου να γίνουν οι υποδομές και να μην υπάρχει πάροχος ο οποίος θα αναλάβει το μεταφορικό έργο και γι΄αυτό έχω προτείνει το έργο να γίνει με την μέθοδο ΣΔΙΤ δηλαδή την σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Αυτή τη στιγμή σύμφωνα με την Εγνατία Οδό που έχει την ευθύνη του έργου, έχουν ολοκληρωθεί οι αδειοδοτήσεις για την κατασκευή των λιμενικών υποδομών και από δω και πέρα αναμένεται η εξασφάλιση της χρηματοδότησης, η δημοπράτηση και στη συνέχεια η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον πάροχο που θα αναλάβει το μεταφορικό έργο. Άμεσα δεν μπορούμε να κάνουμε εκτίμηση για το χρόνο λειτουργίας της θαλάσσιας συγκοινωνίας. Θα μπορούμε να το κάνουμε μετά από ένα, ενάμιση χρόνο. 3.
Πιστεύετε ότι το μετρό θα είναι αρκετό ως μεταφορικό μέσο για τη μετακίνηση των επιβατών της Θεσσαλονίκης ή απαιτείται και κάποιο άλλο μέσο που θα λειτουργήσει επικουρικά;

Θα μπορούσαμε αντί της θαλάσσιας συγκοινωνίας να αποκτήσουμε αξιόπιστη αστική συγκοινωνία. Τον τελευταίο χρόνο μετά τη μεταβίβαση του έργου της αστικής συγκοινωνίας από τους ιδιώτες στο δημόσιο η κατάσταση έχει γίνει δυσμενέστερη. Υπό προϋποθέσεις τα λεωφορεία μπορούν να διεκπεραιώσουν ένα μεγάλο κομμάτι του μεταφορικού έργου, αρκεί να αναλάβει ένας σοβαρός οργανισμός την ευθύνη τους. Όταν πλέον λειτουργήσει και το μετρό μπορούμε να εξετάσουμε αν υπάρχει η αναγκαιότητα ή μη για την κατασκευή μίας ή και δύο γραμμών τραμ, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά στο μετρό. 4.
Η κυκλοφορία των οχημάτων στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης αυξάνεται με τα χρόνια δημιουργώντας πρόβλημα στην κίνηση των οχημάτων. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για την αναβάθμισή της;

Στο παρελθόν είχαν γίνει διάφορες μελέτες και ανάλογα με την περίοδο που εκπονούνταν διαμορφώνονταν και τα κόστη. Την περίοδο της ευμάρειας ήταν αυξημένα, στην περίοδο της ύφεσης περιορισμένα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δούμε σοβαρά το θέμα της αναβάθμισης της περιφερειακής γιατί είναι ένας δρόμος που μελετήθηκε στη δεκαετία του εβδομήντα και τώρα έχει ξεπεράσει κατά πολύ την κυκλοφοριακή φέρουσα ικανότητά του. Και μπορεί ένα μεγάλο διάστημα κατά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης να είχε μειωθεί η κίνηση, τώρα όμως έχει αρχίσει και πάλι να αυξάνεται, φτάνοντας στα επίπεδα του 2008, άρα πρέπει να βρεθούν οι απαραίτητοι οικονομικοί πόροι και να ξεκινήσουν σύντομα έργα. Η περιφερειακή οδός συνδέει το αεροδρόμιο με την Κεντρική Μακεδονία. Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου αυξάνει κάθε χρόνο κατά 10-15%. Νομίζω ότι φέτος θα ξεπεράσει τα έξι εκατομμύρια επιβάτες και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα επιβεβαιωθεί ένα παλιότερο master plan που είχε εκπονηθεί πριν από είκοσι χρόνια και προέβλεπε ότι το 2008, δέκα χρόνια πριν, το αεροδρόμιο θα είχε κίνηση οκτώ εκατομμυρίων επιβατών. Μπροστά σ΄αυτή την προοπτική είχαν ξεκινήσει έργα για την αναβάθμιση του αεροδρομίου προκειμένου να μπορεί να δεχτεί τον αυξημένο αριθμό επιβατών. Τα έργα είναι σε φάση υλοποίησης ή ολοκλήρωσης. Γίνεται επέκταση στο διάδρομο απογείωσης μέσα στη θάλασσα που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018 αλλά και επέκταση του αεροσταθμού, που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια. Επομένως είναι απαραίτητο να αναβαθμιστεί και η περιφερειακή οδός η οποία θα πρέπει να μπορεί να υποδεχτεί την αυξημένη επιβατική κίνηση του αεροδρομίου Μακεδονία. 5.
Σε λίγο έρχεται ο χειμώνας. Σε ποια φάση βρίσκεται το γενικό ρυθμιστικό σχέδιο για την αντιπλημμυρική προστασία; Έχει προχωρήσει ή όχι; Θα δούμε και πάλι πλημμυρικά φαινόμενα στην πόλη;

Υπάρχουν μελέτες οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί και δεν έχουν βρεθεί οι οικονομικοί πόροι προκειμένου να ξεκινήσουν οι κατασκευές των έργων. Αυτά εκτιμώνται γύρω στα πενήντα εκατομμύρια ευρώ. Τώρα γίνεται ο διαγωνισμός που αφορά στην επικαιροποίηση του master plan των αντιπλημμυρικών έργων, αλλά μέχρι να βρεθούν τα χρήματα θα καθυστερήσουν σημαντικά τα αντιπλημμυρικά. Εν τω μεταξύ πρέπει να γίνονται συχνά οι καθαρισμοί των ρεμάτων και των φρεατίων αποχέτευσης για να αποφύγουμε όσο γίνεται τα πλημμυρικά προβλήματα, ενώ είναι απαραίτητο να κατασκευαστούν τα έργα τα οποία έχουν μελετητική ωριμότητα και αναφέρομαι ιδιαίτερα στην περιοχή του Δεντροποτάμου. Υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη ύψους σαράντα περίπου εκατομμυρίων ευρώ που πρέπει να χρηματοδοτηθεί για να ξεκινήσει η υλοποίησή της. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πότε θα ολοκληρωθεί η υλοποίηση του γενικού ρυθμιστικού σχέδιο για την αντιπλημμυρική προστασία. Σημαντικός παράγοντας είναι η χρηματοδότηση η οποία αναμένουμε να προέλθει από ευρωπαϊκούς πόρους και κυρίως από το ΕΣΠΑ. Το ΤΕΕ κεντρικής Μακεδονίας βέβαια έχει προτείνει να χρησιμοποιηθούν χρήματα από το πράσινο ταμείο στο οποίο συγκεντρώνονται χρήματα από τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων και σύμφωνα με απόφαση του ΣτΕ προβλέπεται να δαπανηθούν σε περιβαλλοντικά έργα. Αυτή τη στιγμή στον κουμπαρά του πράσινου ταμείου υπάρχουν δύο δις ευρώ και μετά την ολοκλήρωση της τακτοποίησης των αυθαιρέτων αναμένεται να ξεπεράσουν τα τέσσερα δις, ένα τμήμα από αυτά τα χρήματα πρέπει να διοχετευθεί σε δράσεις αντιπλημμυρικής προστασίας. 6.
Μιας και αναφερθήκατε στα αυθαίρετα ποια είναι η εικόνα στην κεντρική Μακεδονία; Είναι εκτεταμένο το φαινόμενο των αυθαιρέτων χωρίς οικοδομική άδεια;

Το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης υπάρχει. Πρόκειται κυρίως για παραθεριστικές κατοικίες στη Χαλκιδική. Υπάρχουν περιοχές όπως στη Νέα Καλλικράτεια ή στην Βουρβουρού στο Δήμο Σιθωνίας που είναι γεμάτο από αυθαίρετα. Για να επουλωθούν οι πληγές που έχει δημιουργήσει η αυθαίρετη δόμηση πρέπει να προχωρήσουν άμεσα οι πολεοδομικές μελέτες οι οποίες ξεκίνησαν την δεκαετία του 1980 και έχουν μείνει στα συρτάρια των δήμων και των υπουργείων. Εμείς στο ΤΕΕ/ΤΚΜ έχουμε προτείνει μια σειρά από παρεμβάσεις για την πολεοδομική και χωροταξική μεταρρύθμιση με στόχο την μείωση του χρόνου υλοποίησης των σχεδίων. 7.
Μιας και μιλάμε για θέματα που σχετίζονται με το περιβάλλον τι γίνεται με τι διαχείριση των στερεών αποβλήτων μετά τις αλλαγές που έφερε η θέσπιση του νέου νόμου για την ανακύκλωση;

Ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Απορριμμάτων σε συνεργασία με τους δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί τον εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ. Οι δήμοι προσπαθούν να προσαρμοστούν και έχουν ξεκινήσει ήδη κάποιες δράσεις και κάποια έργα που θα βοηθήσουν στην υλοποίηση αυτού του προγράμματος. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι μελέτες που απαιτούνται για τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων και οι μελέτες χωροθέτησης και υλοποίησης πράσινων σημείων. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπως και η υπόλοιπη Ελλάδα είναι πίσω στον τομέα της ανακύκλωσης, αλλά γίνεται προσπάθεια για να πιάσουμε τον εθνικό στόχο που προβλέπεται από το νόμο. 8.
Στην περιοχή σας βρίσκονται και τα μεταλλεία χρυσού, μια επένδυση που έχει περάσει από πολλά κύματα λόγω των προβλημάτων που δημιουργούνται από τις αντιδράσεις κατοίκων αλλά και φορέων. Το περιφερειακό ΤΕΕ ποια θέση έχει στο ζήτημα αυτό;

Οι μέχρι τώρα προσφυγές της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» στο ΣτΕ τη δικαιώνουν. Η Πολιτεία θα πρέπει να επικεντρωθεί στην επίβλεψη για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που έχουν επιβληθεί. Το ΤΕΕ είχε αρχικά εκφράσει τις αντιρρήσεις του για το έργο, όμως αφού η Ελληνική πολιτεία προχώρησε στη σύμβαση με την «Ελληνικός Χρυσός» για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων και το ΣτΕ δικαιώνει την «Ελληνικός Χρυσός» στις προσφυγές που κατατίθενται, θεωρώ ότι δεν μπορούμε να βάζουμε εμπόδια. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης είναι σημαντικό να γίνονται επενδύσεις και να είμαστε φιλικοί στην επιχειρηματικότητα. 9.
Πριν από ένα χρόνο η Θεσσαλονίκη είχε μείνει για μια εβδομάδα χωρίς υδροδότηση. Τα προβλήματα του δικτύου που οδήγησαν σ΄αυτή την κατάσταση λύθηκαν ή εξακολουθούν να υφίστανται;

Προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται. Χρειάζεται να γίνουν έργα και για την επέκταση του δικτύου ύδρευσης και για την αναβάθμισή του. Σ΄αυτή τη φάση άλλα έργα έχουν ξεκινήσει, άλλα είναι υπό μελέτη και άλλα σε αναζήτηση χρηματοδότησης. 10.
Με την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε ποιο σημείο βρίσκεστε;

Το δίκτυο φυσικού αερίου επεκτείνεται στην κεντρική Μακεδονία με ραγδαίους ρυθμούς. Σε ένα δύο χρόνια θα έχουν αποκτήσει φυσικό αέριο σχεδόν όλες οι περιοχές στα μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειάς μας. 11.
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί σημαντικό διαμεταφορικό κόμβο. Από το λιμάνι του διακινείται σημαντικός αριθμός εμπορευμάτων από την Ανατολή προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Έχουν γίνει έργα για την διευκόλυνση της λειτουργίας των εταιρειών logistics; Τι γίνεται με τη χωροθέτηση επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής αλυσίδας;

Είμαστε πίσω σ΄αυτό. Αλλά η αναβάθμιση του λιμανιού θα βοηθήσει στη δημιουργία και αρκετών κέντρων logistics στην περιοχή. Για την εγκατάσταση των εταιρειών logistics προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο στο στρατόπεδο Γκόνου και θα υπάρξουν και άλλες περιοχές που είναι κοντά στο λιμάνι που θα φιλοξενήσουν τέτοιες επιχειρήσεις. 12.
Όσο αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές; Έχουν προχωρήσει τα έργα υποδομής έτσι ώστε σύντομα να αποκτήσει η χώρα μας το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο που απαιτείται;

Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές έχουμε ακόμη αρκετή δουλειά μπροστά μας. Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης Αθήνας Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε εκκρεμότητα , όπως επίσης και η σιδηροδρομική Εγνατία και κυρίως το ανατολικό τμήμα της από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη που υπάρχει οικονομική και τεχνική εφικτότητα κατά την άποψη μου. Αναγκαία είναι επίσης η επιτάχυνση της αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη, όπου υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποδομών. Αν θέλουμε να αποκτήσουμε σιδηροδρομικό δίκτυο ευρωπαϊκού επιπέδου έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, απαιτείται ρεαλιστικός σχεδιασμός, πηγές χρηματοδότησης και ιεράρχηση των προτεραιοτήτων.
 
 Πρόσωπα
«Απαξιώνεται ο κλάδος των χειριστών και με ευθύνη της Ομοσπονδίας»
Κωνσταντίνος Μακέδος: «Το Τ.Μ.Ε.Δ.Ε. εξασφάλισε την απρόσκοπτη εγγυοδοσία και πιστοδοσία των μηχανικών»
Παντελής Σταγάκης: Με νέες υποδομές η Ελλάδα θα γίνει πιο αποτελεσματική.
Ο «πατριωτισμός» των εκπροσώπων του κλάδου, μόνη εγγύηση για την ισχύ του
«Η επανεκκίνηση των έργων δεν είναι επικοινωνιακό τρύκ»
Επέκταση Μετρό προς Πειραιά
Προϋπόθεση για την ανάπτυξη η συνολική επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου
Όχι στην απαξίωση του ΙΓΜΕ
Ανταγωνισμός ναι, αλλά με διαφανείς διαδικασίες
Από την Λ. Πανεπιστημίου κι ακόμα παραπέρα
Αξιόπιστες υποδομές, για αξιόπιστη λειτουργία
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες  | Facebook