Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
 Πρόσωπα
Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65: Ένα από τα πιο σημαντικά εθνικά έργα για την ανάπτυξη της περιφέρειας
 



Ο Ε65 θα αλλάξει ριζικά τις οδικές μεταφορές, τον τουρισμό, αλλά και τις γεωργικές περιοχές της Στερεάς Ελλάδας και της Δυτικής Θεσσαλίας, κάνοντας το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία να διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά.

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 κατασκευάζεται εξολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την ανατολική με την δυτική Ελλάδα, από τον ημικόμβο με τον άξονα Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Ειδομένης (Π.Α.Θ.Ε.) στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου (Α.Κ.) Θερμοπυλών, έως τον ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία οδό μετά την Οξύνειαστο Κηπουρειό Γρεβενών.

Συγκεκριμένα, με σχεδιασμό βασισμένο σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, διαθέτοντας το αναγκαίο πλάτος ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ο Ε65 θα διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, το θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων, για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία οδό στο Κηπουρειό Γρεβενώνστο εθνικό δρυμό της Πίνδου.

Το έργο των 231 247 χλμ. συνολικά έχει αναλάβει η εταιρεία «Κεντρική Οδός», η οποία είναι υπεύθυνη για τη μελέτη, το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση του Ε65.

Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες έδωσε λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα οδικής ασφάλειας του «πετάλου» του Μαλιακού. Έτσι, από δω και στο εξής όλοι οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιούν έναν σύγχρονο και υψηλών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομο με δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτατης Ανάγκης (ΛΕΑ), τρεις σήραγγες διπλού κλάδου, πέντε κοιλαδογέφυρες και υποδοµή υψηλών προδιαγραφών.

Τεχνικά χαρακτηριστικά της υποδομής

Στα σημαντικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου συγκαταλέγονται:

* 15 Κόμβοι.

* 6 Σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών.

* 3 Σταθμοί Πυροσβεστικής και Τροχαίας.

* 7 σήραγγες διπλού κλάδου (με συνολικό μήκος 18,3 χλμ.).

* 146 γέφυρες με άνω και κάτω διαβάσεις.

* 88 διαβάσεις πανίδας.

Η κατασκευή του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδος:

* Συνεισφέρει στην περιφερειακή ανάπτυξη και οικονομική συνοχή.

* Ολοκληρώνει το σύστημα μεταφορών σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

* Βελτιώνει τις κυκλοφοριακές ταχύτητες, τις συνθήκες ασφαλείας και περιορίζει τα ατυχήματα.

* Συνδέει τους λιμένες Ηγουμενίτσας και Βόλου, και την κεντρική Ελλάδα με τα διευρωπαϊκά δίκτυα.

* Εξασφαλίζει εξυπηρέτηση υψηλού επιπέδου.

Συνολικός απολογισμός έργου

Στα προαναφερθέντα εργοτάξια, στο τέλος Μαΐου απασχολούνταν περισσότερα από 534 άτομα, ενώ ο συνολικός αριθμός των μηχανημάτων και των φορτηγών που χρησιμοποιούνταν (ιδιόκτητα, κατασκευαστικής κοινοπραξίας αλλά και μισθωμένα από την τοπική αγορά) ανερχόταν σε 400.

Παραλειπόμενα του έργου

Με πολλές καθυστερήσεις, αγκυλώσεις και αργούς βηματισμούς προχωρά η υλοποίηση του «αναβαλλόμενου» τμήματος του Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα.

Η κατασκευή του έργου τμήματος αυτού, συνολικού μήκους 32 χλμ., ξεκίνησε από το 2008 και διακόπηκε το 2010, λόγω της οικονομικής κρίσης και της απροθυμίας ξένων και ελληνικών τραπεζών να συνεχίσουν να δανειοδοτούν το έργο 2013και κατασκευάστηκε τμήμα μήκους 32,5 χλμ. αλλά το έργο διεκόπη λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το περιοδικό «ΕΘ», κάνοντας εκτενές ρεπορτάζ, σας μεταφέρει όλες τις εξελίξεις του έργου, αλλά και σημαντικές δηλώσεις των προέδρων των ΤΕΕ της Αν. Στερεάς Ελλάδας και του Περιφερειακού Τμήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας.

Παρόλο που ο αυτοκινητόδρομος Ε65 χαρακτηρίζεται ως «τυφλός», εξαιτίας της έλλειψης διασύνδεσης με άλλο αυτοκινητόδρομο, είναι ύψιστης σημασίας καθώς θα συνδέσει τρία σημαντικά αστικά κέντρα μεταξύ τους: τον Δομοκό, την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα.

Και η πραγματική αξία του Ε65 διαφαίνεται στη λειτουργία του νότιου τμήματος (Λαμία - Ξυνιάδα), όταν ο δρόμος θα συνδεθεί με τον Π.Α.Θ.Ε και κυρίως με την Αθήνα, καθώς θα υπάρξει μεγάλη μείωση της απόστασης των πόλεων της Δυτικής Θεσσαλίας από την Αθήνα κατά επιπλέον 1 ώρα.

Σημειώνεται ότι ο σύγχρονος δρόμος που θα συνδέει την περιοχή από τον ανισόπεδο κόμβο με ΠΑΘΕ στο ύψος των Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία οδό στο ύψος των Γρεβενών (με συνολικό μήκος 190 χλμ.) εντάσσεται στο ίδιο έργο σύμβασης παραχώρησης με το τμήμα του Π.Α.Θ.Ε., από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες (συνολικό μήκος 57 χλμ.), που αφορά τη διαχείριση και τη συντήρηση του τμήματος αυτού.

Ο αρχικός προϋπολογισμός κατασκευής του αυτοκινητόδρομου ήταν 1,350 δισ. ευρώ και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου ήταν 66 μήνες. Αν δεν υπήρχαν προβλήματα χρηματοδότησης, απαλλοτριώσεων, αρχαιολογίας και λοιπών ζητημάτων, το έργο θα είχε ολοκληρωθεί το Σεπτέμβριο του 2013.

Με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013 (ν. 4219/13) αποφασίστηκε τελικά η έναρξη κατασκευής μόνο του μεσαίου τμήματος (Ξυνιάδας - Τρικάλων, μήκους 78,6 χλμ.), ενώ τα άλλα δύο τμήματα, το νότιο μεταξύ Λαμίας - Ξυνιάδας (μήκους 32,2 χλμ.) και το βόρειο μεταξύ Τρικάλων - Εγνατίας, χαρακτηρίστηκαν από την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης «αναβαλλόμενα» και θα ξεκινούσαν όταν θα υπήρχαν πόροι από το Δημόσιο.

Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας μας είπε σχετικά τα εξής:

«Περίπου πριν ένα μήνα είχαμε επισκεφτεί το εργοτάξιο της κατασκευάστριας εταιρείας όπου διαπιστώσαμε ότι κομμάτι από το 502ο χιλιόμετρο μέχρι και τα Τρίκαλα είναι σε βαθμό ετοιμότητας σχεδόν 100% και νομίζω ότι είναι έτοιμο να παραδοθεί.

»Εντούτοις, όσον αφορά το κομμάτι από το 302ο έως το 502ο, από την Ξυνιάδα έως περίπου τις Σοφάδες, ο βαθμός ετοιμότητας είναι υψηλός 90-95%. Από κει και πέρα υπάρχει ένα πρόβλημα στις απαλλοτριώσεις που αφορά την Ξυνιάδα και την αρτηρία σύνδεσης από την περιοχή του Δομοκού προς τον Ε65. Όσον αφορά το κομμάτι από ΠΑΘΕ έως Ξυνιάδα, από το 0 έως το 32,5, σε αυτό ακριβώς το σημείο δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος αλλά συνεχείς αναβολές.

»Στην αρχή, μας είχαν πει όλοι οι βουλευτές ότι το έργο θα ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2016. Φτάσαμε όμως στο Μάρτιο του 2017, πέρασε και το καλοκαίρι, και το έργο οδεύει για το τέλος του ’17 με αρχές του 2018, κάτι που αποτελεί πολύ κακή εξέλιξη για την περιοχή, για τους μηχανικούς αλλά και για τον τόπο μας.

»Θεωρούμε λοιπόν ότι πρέπει άμεσα να ξεκινήσει το έργο, ιδίως το κομμάτι από το 0 έως το 14ο χιλιόμετρο, που είναι σε αρκετά υψηλό βαθμό ετοιμότητας.

Συγκεκριμένα, σ’ αυτό το σημείο έχουν γίνει κάποια τεχνικά έργα οδοστρωσίας και αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι, καθώς λειτουργεί και ως παρακαμπτήρια αρτηρία της Λαμίας που αποσυμφορεί την κυκλοφορία και ενώνει πιο γρήγορα την Αθήνα με το Καρπενήσι και τη δυτική Φθιώτιδα.

»Αυτή η κατάσταση που συμβαίνει εκεί είναι αδικαιολόγητη. Σίγουρα υπάρχουν χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που οφείλονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά θεωρούμε ότι το έργο θα μπορούσε να γίνει και με πιο γρήγορους ρυθμούς, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.

»Η καθυστέρηση αφορά το νότιο τμήμα, που είναι το βασικότερο για τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Νομίζω ότι πρέπει να ξεκινήσει άμεσα, και επιμένω ότι η καθυστέρησή του είναι δείγμα έλλειψης ευθύνης της κυβέρνησης. Σύντομα θα μας επισκεφτεί και ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπρίτζης, ο οποίος θα ερωτηθεί για αυτό και περιμένουμε να ακούσουμε τι θα μας πει».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τμήματος Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας κ. Νικόλαος Παπαγεωργίου μας είπε τα παρακάτω:

«Πρόσφατα επισκεφθήκαμε το εργοτάξιο της εταιρείας και ενημερωθήκαμε για την έως τώρα πορεία του έργου. Το μεσαίο κομμάτι είναι έτοιμο κατά 95%, αλλά τα άλλα δύο τμήματα του έργου (νότιο και βόρειο) θα καθυστερήσουν αρκετά.

»Συγκεκριμένα, τόσο το νότιο όσο και το βόρειο κομμάτι θέλουν περίπου 3 έτη το καθένα ως χρόνο κατασκευής. Σήμερα δρομολογείται –αν και με μεγάλες καθυστερήσεις– η έναρξη των εργασιών του νότιου τμήματος. Η καθυστέρηση έχει να κάνει με την ένταξη του έργου σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, και αυτό οφείλεται στην αναποτελεσματικότητα της κυβέρνησης και στην έλλειψη ορθών ενεργειών. Επιπλέον, την κατασκευή του έργου δυσχεραίνουν ορισμένα προβλήματα απαλλοτριώσεων.

»Για το βόρειο τμήμα τα πράγματα είναι χειρότερα, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί σε επίπεδο αδειοδότησης η νέα χάραξη της σύνδεσης του Ε65 με την Εγνατία οδό, η οποία αδειοδότηση είναι προαπαιτούμενο για την εξεύρεση χρηματοδότησης.

»Δυστυχώς το βόρειο τμήμα, το οποίο αποτελεί την έξοδο των Περιφερειακών Ενοτήτων Τρικάλων και Καρδίτσας προς την Εγνατία οδό θα καθυστερήσει αρκετά χρόνια ακόμη, όπως θα καθυστερήσει και η αντίστοιχη ανάπτυξη των περιοχών που γειτνιάζουν με αυτό».

Οδική ασφάλεια και συντήρηση

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικότερα εθνικά έργα, καθώς θα συνδέει τους λιμένες Ηγουμενίτσας και Βόλου, καθώς και την κεντρική Ελλάδα με τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Επίσης ολοκληρώνει το σύστημα μεταφορών σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, στοχεύοντας στην ασφάλεια και άνεση των χρηστών και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων.

Για τη διατήρηση της ασφάλειας του αυτοκινητόδρομου θα υπάρχει έλεγχος και παρακολούθηση της κυκλοφορίας, καθώς και διαχείριση έκτακτων περιστατικών μέσω των ειδικών Κέντρων Διαχείρισης Κυκλοφορίας αλλά και των 24ωρων Περιπόλων Οδικής Ασφάλειας. Θα γίνονται ακόμη καθημερινές επιθεωρήσεις, επισκευαστικές εργασίες καθώς και εργασίες συντήρησης όσον αφορά το στόλο των οχημάτων της εταιρείας και τις εγκαταστάσεις της.

Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό, η εταιρεία εφαρμόζει ένα ευρύ πρόγραμμα προληπτικής και βελτιωτικής συντήρησης, το οποίο θα περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα τις εργασίες αποκατάστασης φθορών οδοστρώματος, τη συντήρηση νησίδων πρασίνου και όλων των τεχνικών στοιχείων, τον καθαρισμό του αυτοκινητοδρόμου, καθώς και το σύνολο των συντηρήσεων σε ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, σε εξοπλισμό ασφάλειας και προστασίας,σε συστήματα άρδευσης και πυρόσβεσης κ.ά.

Το πρόγραμμα βελτιωτικής συντήρησης περιλαμβάνει τις αντικαταστάσεις οδοστρωμάτων, τις βαριές επεμβάσεις σε τεχνικά έργα και κτιριακές εγκαταστάσεις και το σύνολο των επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό όλων των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Για τη χειμερινή περίοδο, λόγω των δυσμενών καιρικών φαινομένων και των απότομων εναλλαγών της θερμοκρασίας, και προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, το τμήμα συντήρησης εφαρμόζει ένα ειδικό πρόγραμμα που προβλέπει:

* Εφαρμογή μεθόδων πρόληψης δυσχερειών πριν την εκδήλωση φαινομένων χιονόπτωσης.

* Προμήθεια 1.000 τόνων αλατιού και διαρκή ανεφοδιασμό κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου.

* Συντήρηση 10 εκχιονιστικών μηχανημάτων.

* Καθαρισμό φρεατίων και αποστραγγιστικών υποδομών.

* Διαμόρφωση χώρων σταθμών ανεφοδιασμού άλατος.

* Βελτίωση της αντανακλαστικότητας της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης.

* Διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας με τους εμπλεκόμενους φορείς.

Επιπλέον υπηρεσίες

Η εταιρεία «Κεντρική Οδός» θα προσφέρει επιπλέον στους χρήστες του αυτοκινητόδρομου και μια σειρά από υπηρεσίες μέσω του αριθμού έκτακτης ανάγκης 1075 και μέσω τηλεφωνικών θαλάμων με την ένδειξη SOS καθ’ όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου.

Θα παρέχει ακόμα τηλεφωνική εξυπηρέτηση πελατών, Σταθμούς εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α) 24ωρης λειτουργίας και δωρεάν οδική βοήθεια σε ακινητοποιημένα οχήματα, με στόχο την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών.

Διόδια

Σταθμοί διοδίων στο Μαλιακό υπάρχουν στη Μαυρομαντίλα και στην Αγία Τριάδα, ενώ στον κυρίως άξονα του Ε65 πρόκειται να λειτουργήσουν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων, δύο εντός του τμήματος που κατασκευάζεται και πρόκειται να δοθεί στην κυκλοφορία (σε Σοφάδες και Τρίκαλα), ενώ καθώς και άλλοι δύο πρόκειται να λειτουργήσουν στα δύο αναβαλλόμενα τμήματα: ο ένας στο νότιο (στο ύψος του Λιανοκλαδίου) και ο άλλος στο βόρειο (στο ύψος της Οξύνειας). Οι τιμές των διοδίων θα διαμορφώνονται ανά κατηγορία οχήματος.
 
 Κατασκευές
Πειραιάς: Κατασκευή Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ
Γέφυρα Τσακώνας: Έξυπνη διαχείριση σύνθετου προβλήματος
Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι
Νέος αυτοκινητόδρομος στα Τέμπη
Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – FIX
Κατασκευή αγωγών και διυλιστηρίου
Κατασκευή του φράγματος Αποσελέμη
Επόμενη στάση: Πειραιάς
Ένα τεράστιας έκτασης έργο για το μέλλον
Το νέο κτίριο «βιτρίνα» των μηχανικών του ΤΣΜΕΔΕ
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες