Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
Πρόσωπα
 Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Ο «πατριωτισμός» των εκπροσώπων του κλάδου, μόνη εγγύηση για την ισχύ του
 
Ο Δρ Βασίλειος Μπαρδάκης, πρόεδρος του Σ.Π.Μ.Ε.
Ο Δρ Βασίλειος Μπαρδάκης, πρόεδρος του Σ.Π.Μ.Ε.

Συναντηθήκαμε με τον Δρ Βασίλειο Μπαρδάκη, πρόσφατα επανεκλεγέντα πρόεδρο του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος, για να μας μιλήσει τόσο για την εικόνα του κλάδου σήμερα, όσο και για τη θέση των Πολιτικών Μηχανικών μέσα σε αυτήν.


Συνέντευξη: Πάνος Κατσαχνιάς


Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος (Σ.Π.Μ.Ε.) είναι ο επαγγελματικός-επιστημονικός φορέας των Ελλήνων Διπλωματούχων Πολιτικών Μηχανικών, εδρεύει στην Αθήνα, περιλαμβάνει 20 Τοπικά Τμήματα σε διάφορους Νομούς της χώρας και αριθμεί 25.000 μέλη. Είναι ιδρυτικό μέλος του European Council of Civil Engineers (E.C.C.E.) στο οποίο, διαχρονικά, οι εκπρόσωποι του έχουν επιδείξει σημαντικό και αναγνωρισμένο έργο.

Ο Δρ Βασίλειος Μπαρδάκης που επανεκλέχθηκε πρόσφατα πρόεδρος του Σ.Π.Μ.Ε. είναι μελετητής δομοστατικός και διαχειριστής της εταιρείας μελετών ΕΜΠΛΕΚΤΟΝ Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ. Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών, είναι κάτοχος ΜΔΕ Δομοστατικού του ΕΜΠ και Διδακτορικού Διπλώματος του Πανεπιστημίου Πατρών.

Πρόεδρος του ΣΠΜΕ και την περίοδο 2014-2016, έχει διατελέσει κατά το παρελθόν Ταμίας και Γενικός Γραμματέας. Είναι εκλεγμένο μέλος της κεντρικής και τοπικής (Τ.Δ.Ε.) Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε και μέλος του Ελληνικού Τμήματος Σκυροδέματος.

Γνώστης καλός, τόσο των θεμάτων που απασχολούν τον κατασκευαστικό κλάδο σήμερα, όσο και των Πολιτικών Μηχανικών που απασχολούνται σε αυτόν, προσφέρθηκε να παραχωρήσει στα «Εργοταξιακά Θέματα» την συνέντευξη που ακολουθεί.

Πως αποτιμήσατε τα αποτελέσματα των αρχαιρεσιών της 3ης Ιουλίου;


Παρά την δυσκολία της περιόδου και την μετάθεση της ημερομηνίας (από 12.06 σε 03.07), διαπιστώθηκε αύξηση της συμμετοχής τόσο σε σχέση με τις διαδικασίες του 2012, όσο και σε σύγκριση με άλλους Κλάδους Μηχανικών. Οι Συνάδελφοι εμπιστεύονται τον Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος (Σ.Π.Μ.Ε.). Επίσης, αναγνωρίστηκε το έργο της προηγούμενης διοίκησης η οποία πρώτευσε με σημαντική διαφορά, είχαμε μια μεγάλη νίκη.

Έχει συγκροτηθεί το νέο ΔΣ; Σε ποια φάση βρίσκεστε;


Ολοκληρώθηκε η επιλογή προέδρου την 12η Σεπτεμβρίου, αλλά υπολείπεται η συγκρότηση του υπόλοιπου προεδρείου (αντιπροέδρων, γενικού γραμματέα, αναπληρωτή και ταμία). Ειλικρινά, δεν αισθανόμαστε άνετα με αυτές τις καθυστερήσεις, ούτε με τους τακτικισμούς που τις προκαλούν. Βέβαια, δεν σταματήσαμε τη δουλειά. Ο Σύλλογος λειτουργεί και συνεχίζει να εκπροσωπεί τους Συναδέλφους. Οι Δυνάμεις που πιστεύουν στη Διαπραγμάτευση και τη Συναίνεση θα λύσουν και αυτό το πρόβλημα, άμεσα.

Πότε προγραμματίζεται να συμβεί αυτό;


Αρκετά νωρίτερα από το τέλος Οκτώβριου θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί η συγκρότηση.

Οι εκλογές στο ΤΕΕ σας επηρεάζουν;


Σίγουρα η προεκλογική περίοδος στο ΤΕΕ ανεβάζει τους τόνους μεταξύ των παρατάξεων. Αυτό δυσχεραίνει τη συναίνεση. Από την άλλη η θετική όψη δείχνει ότι οι Πολιτικοί Μηχανικοί συμμετέχουμε δυναμικά στο Τεχνικό Επιμελητήριο. Η δίκαιη εκπροσώπηση των Πολιτικών Μηχανικών στο Επιμελητήριό μας είναι βασική προτεραιότητα.

Ποιοι είναι οι στόχοι της νέας περιόδου;


Χάρις στην εντατική προσπάθεια της προηγούμενης περιόδου ο ΣΠΜΕ έχει τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές θέσεις για πολλά θέματα, καθώς και πολλές δράσεις που πρέπει να συνεχίσουμε. Για τις νομοθετικά ρυθμιζόμενες δραστηριότητες (τα «επαγγελματικά δικαιώματα»), την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων έργων και μελετών, την αντιμετώπιση του φαινομένου των αδικαιολόγητα υψηλών εκπτώσεων, την απλοποίηση και εξυγίανση των διαδικασιών αδειοδότησης ή νομιμοποίησης ιδιωτικών και δημοσίων έργων, την εξωστρέφεια και την αποφυγή του brain drain, κ.α. Στρατηγικός στόχος είναι ο πολλαπλασιασμός των δράσεων και η επιτυχής παρέμβαση, ώστε οι προτάσεις να αξιοποιούνται απΆ την Πολιτεία. Προς τούτο ο ΣΠΜΕ πρέπει να αυξήσει κι άλλο την απήχησή του, στην Κοινωνία και στην Πολιτεία.

Ποιες είναι αυτές οι προτάσεις;


Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρω τα εξής:

Για τα επαγγελματικά δικαιώματα ο ΣΠΜΕ πρότεινε μια ρεαλιστική, σύγχρονη και δίκαιη λύση βασισμένη σε διεθνή παραδείγματα. Η βασική δομή στηρίζεται στην κατηγοριοποίηση των Έργων. Με αυτό τον τρόπο αυξάνονται οι κοινές δραστηριότητες μεταξύ ειδικοτήτων Μηχανικών και μειώνονται οι αποκλειστικές. Επιτυγχάνεται δηλαδή λογικό «άνοιγμα».


Όσον αφορά την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων έργων και μελετών, ο ΣΠΜΕ δούλεψε για την αποφυγή της απορρύθμισης αυτού του σημαντικού Κλάδου της Οικονομίας.


Για τις αδικαιολόγητες εκπτώσεις, ο ΣΠΜΕ πρότεινε την εφαρμογή των συμπερασμάτων μιας φινλανδικής έρευνας η οποία χρησιμοποιεί στατιστική επεξεργασία στη βαθμολόγηση.


Στο κομμάτι των αδειοδοτήσεων και νομιμοποιήσεων (ιδιωτικών και δημοσίων) έργων, διεκδικούμε την απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών (ηλεκτρονικός τρόπος έκδοσης αδειών, ταυτότητα κτηρίων κ.α.), ώστε να διευκολυνθούν και οι επενδύσεις.


Επίσης, ο ΣΠΜΕ καλείται να τροποποιήσει την οικονομική του λειτουργία. Οι πόροι που επιχορηγούσαν τον Σύλλογο στο παρελθόν (πριν το 2012) είχαν εκμηδενιστεί τα τελευταία χρόνια (06/2012-05/2015). Από το 2015 αυτή η εικόνα βελτιώνεται αλλά οι «παλιές» πηγές δεν επαρκούν. Ο ΣΠΜΕ θα αντλήσει κι άλλους πόρους ακολουθώντας το παράδειγμα των αδελφών φορέων του εξωτερικού, χωρίς βέβαια να επιβαρύνει τις συνδρομές των μελών.

Θα μπορούσατε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα;


Οι πιο γνωστοί φορείς του εξωτερικού (π.χ. American Society of Civil Engineers - ASCE, Structural Engineers Association of California - SEAOC) συμμετέχουν σε επιχειρησιακά προγράμματα, σε δράσεις δια βίου μάθησης, έχουν ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, εκδίδουν συστάσεις και οδηγίες κ.α. Αυτές οι δράσεις σε αρκετές περιπτώσεις επιδοτούνται, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι βοηθούν τους Μηχανικούς, έτσι ώστε να ενσωματώνουμε τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις στην καθημερινή επαγγελματική μας πρακτική.

Η αγαστή συνεργασία με τους άλλους επαγγελματικούς φορείς, καθώς και με το Επιμελητήριό μας είναι επίσης ένας στρατηγικός στόχος. Η περίοδος 2012-2015 μας δίδαξε ότι ούτε αυτό δεν είναι δεδομένο. Ρεαλιστικά, σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την ισχύ του Κλάδου των Πολιτικών Μηχανικών και τον «πατριωτισμό» των εκπροσώπων του.

Σε τι βαθμό υπάρχουν αυτά τα δύο;


Το τελευταίο διάστημα η Συνεργασία με το ΤΕΕ είναι εξαιρετική. Ομοίως και με πολλούς ειδικότερους φορείς. Πρόσφατα ψηφίστηκε ο νέος νόμος για την ανάθεση και εκτέλεση Δημοσίων Συμβάσεων.

Πως αντιμετωπίζετε τις αλλαγές στα Δημόσια Έργα;


Ο ΣΠΜΕ συμμετείχε με κατάθεση προτάσεων στη περιορισμένη διαβούλευση που προηγήθηκε της ψήφισης του Νόμου και εξακολουθεί να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει και στην παρούσα φάση (στη διαμόρφωση δευτερογενούς δικαίου κλπ).

Κινείται σε σωστή ή λάθος κατεύθυνση και ποιες αλλαγές έχει επιφέρει;


Η βασική κατεύθυνση εκσυγχρονισμού χωρίς απορρύθμιση είναι σωστή. Σε άλλα σημεία είχαμε εκφράσει επιφυλάξεις. Τώρα, προτεραιότητα έχει η «επανεκκίνηση» των διαδικασιών προκήρυξης και εκτέλεσης. Αυτό το διάστημα έχουν «παγώσει» οι διαγωνισμοί μελετών και έργων.

Για το λόγο αυτό ο ΣΠΜΕ σχεδιάζει δράσεις (επιμορφώσεις κ.α.) για την επιτάχυνση των διαγωνισμών και των δημοπρατήσεων. Είναι γνωστό πως όταν η Πολιτεία επιλέγει τη σύνταξη νέων Νόμων -αντί για την τροποποίηση των υφισταμένων- δημιουργούνται καθυστερήσεις, αφού πρέπει να παραχθεί νέο δευτερογενές δίκαιο, βοηθήματα, software κ.α.
Σε παλαιότερες νομοθετήσεις είχαμε διαθέσιμο χρόνο για την εξοικείωση των εμπλεκομένων, την ωρίμανση των διαδικασιών, κλπ. Εν μέσω κρίσης και κατάρρευσης του Κλάδου των Κατασκευών δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις.

Αναφέρεστε σε «κατάρρευση» του κλάδου των κατασκευών. Σε τι κατάσταση βρίσκεται ο κλάδος σήμερα, τόσο σε επίπεδο οικοδομής, όσο και σε εκείνο των μεγάλων έργων;


Συρρίκνωση, ανεργία, μετανάστευση. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Για να επανεκκινηθεί ο Κλάδος απαιτείται Ανάπτυξη. Πραγματική Ανάπτυξη. Αυτό προϋποθέτει αύξηση της ανταγωνιστικότητας για την προσέλκυση επενδύσεων (μικρών και μεγάλων), καθώς και όραμα για νέα σημαντικά Έργα.

Οι Πολιτικοί Μηχανικοί μέσα σε αυτή την εικόνα σε τι κατάσταση βρίσκονται;


Είμαστε η ειδικότητα με τη μεγαλύτερη μετανάστευση. Θα θέλαμε να μεταδίδουμε αισιόδοξα μηνύματα στους συναδέλφους αλλά… όλα καθυστερούν. Τα μικρά και τα μεγάλα έργα, οι επενδύσεις…

Ως Σύλλογος έχετε πάρει στο παρελθόν πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου «brain drain» στους μηχανικούς. Συνεχίζει το φαινόμενο να γνωρίζει έξαρση και τι γίνεται για την αντιμετώπισή του;


Πράγματι το φαινόμενο είναι σε έξαρση. Φιλοδοξούμε να ενισχύσουμε την εξαγωγή υπηρεσιών από την χώρα μας προς το εξωτερικό – χωρίς μετανάστευση. Το Παρατηρητήριο Εξαγωγής Τεχνογνωσίας, το οποίο δημιουργήσαμε μαζί με το ελληνικό τμήμα της ASCE, είναι το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση.

Τι άποψη έχετε σχηματίσει για τα πεπραγμένα στην Τράπεζα Αττικής;


Παρότι τα χρήματα χιλιάδων μηχανικών οδηγήθηκαν σε αυτή την επένδυση του ΤΣΜΕΔΕ, οι διοικούντες χειρίζονταν το θέμα με διαδικασίες «black box». Ομοίως, χωρίς διαφανείς και ξεκάθαρες διαδικασίες, χειρίζονταν και άλλα θέματα μέχρι το 2015, όπως τα «επαγγελματικά δικαιώματα», τις επιχορηγήσεις των Συλλόγων, τις επιχορηγήσεις των Περιφερειακών Τμημάτων, τις εκπροσωπήσεις στο εξωτερικό... Να μην πλατειάζουμε όμως… Μοναδικός στόχος όλων, πρέπει να είναι η πλήρης διαφάνεια και η πάταξη κάθε φαινομένου που έβλαψε ή μπορεί να βλάψει τα συμφέροντα της Τράπεζας, των μετόχων και επομένως του Ταμείου μας και των Μηχανικών.

Πως βλέπετε το σχέδιο Νόμου για το Δομημένο περιβάλλον; Τις άδειες δόμησης , τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, την ταυτότητα κτηρίου;


Για τη σύνταξη νέων Νόμων ισχύουν αυτά που είπαμε και προηγουμένως. Ας μην είμαστε όμως άδικοι. Το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει και αρκετές ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις/βελτιώσεις. Είναι από καιρό ώριμες οι συνθήκες τόσο για την Ταυτότητα Κτηρίου, όσο και για τον ηλεκτρονικό τρόπο έκδοσης αδειών. Η συστηματική και μακροπρόθεσμη προσπάθεια ηλεκτρονικής καταγραφής των κτηρίων αποτελεί μοχλό ανάπτυξης και ασφάλειας, και έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο παλαιό πλαίσιο δεν είχαν προβλέψει την αυτονόητη συμμετοχή Πολιτικών Μηχανικών στη συγκρότηση των Σ.Α. (Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής). Γενικά, η αναγνώριση της σεισμικής διακινδύνευσης φαίνεται να αλλάζει τις προτεραιότητες. Στο προηγούμενο νομικό πλαίσιο, πάρα πολλές περιπτώσεις υψηλού ρίσκου αντιμετωπίζονταν μόνο με «ευχές» που μπορεί και να δημιουργούσαν την ψευδαίσθηση στατικού ελέγχου (βλ. Δελτίο Δομικής Τρωτότητας). Ειδικά για τις ενισχύσεις υφισταμένων δομημάτων, πρέπει να προωθηθούν οικονομικά κίνητρα που θα υποστηρίζουν τις σχετικές ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

Με λίγα λόγια, ο νέος νόμος πρέπει να απλουστεύει τις διαδικασίες, να προσδίδει διαφάνεια και ασφάλεια χωρίς να αυξάνει τη γραφειοκρατία (στέλνοντας περισσότερες περιπτώσεις σε Συμβούλια ελέγχου). Βέβαια, δεν μπορεί να παραβλέπει την τρωτότητα των υφισταμένων κατασκευών όπως είδαμε όλοι και στο παράδειγμα του πρόσφατου σεισμού στην Ιταλία και στο χωριό Αματρίτσε. Κλείνοντας αυτό το θέμα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα θέματα «επαγγελματικών δικαιωμάτων» δεν είναι αντικείμενο αυτού του νόμου, αλλά αναμένεται να διευθετηθούν συνολικά σε άλλο πλαίσιο. Η Επισήμανση είναι απαραίτητη γιατί στο παρελθόν (κατά την ψήφιση του Ν.4030/2011) τροποποιήθηκαν τελευταία στιγμή (μετά τη διαβούλευση) κεκτημένα επαγγελματικά δικαιώματα, «κλείνοντας» μάλιστα τον ανταγωνισμό.

Πως «έκλεισε» δηλαδή ο ανταγωνισμός;


Μέσω του αρ.8 του Ν.4030 περιορίστηκαν παραδοσιακές δραστηριότητες των Πολιτικών Μηχανικών, αντίθετα προς την άποψη του Επιμελητηρίου.

 
 Πρόσωπα
Γεώργιος Συριανός: «Μόνη λύση, η φυγή προς τα εμπρός»
Ζ. Αθουσάκης: «Αβέβαιο το μέλλον των τεχνικών εταιρειών»
H Ελλάδα έχει ακόμα ανάγκη από μεγάλες υποδομές
Σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο έως το 2017
Συντήρηση μηχανημάτων σε δύσκολες συνθήκες
«Προσπάθεια εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του Γεωλογικού Ινστιτούτου»
H ατμομηχανή της οικονομίας
Επιχειρηματική ευκαιρία η ενεργειακή αναβάθμιση
Αξιόπιστες υποδομές, για αξιόπιστη λειτουργία
Από την Λ. Πανεπιστημίου κι ακόμα παραπέρα
Ανταγωνισμός ναι, αλλά με διαφανείς διαδικασίες
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες