Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
 Πρόσωπα
Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι
 


Αναγγέλθηκε πρόσφατα η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την κατασκευή και τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλλι της Κρήτης, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2019.

Κείμενο: Πάνος Κατσαχνιάς

Το «Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου» στο Καστέλλι αποτελεί ένα νέο μεγάλο αναπτυξιακό έργο υποδομής. Θα είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ στην Κρήτη. Από αυτό το έργο αναμένεται να οφεληθεί και ο κατασκευαστικός κλάδος του νησιού που βιώνει κι αυτός σήμερα μια πολύ μεγάλη κρίση. Θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης» ο οποίος βρίσκεται πια μέσα στην πόλη του Ηρακλείου και ο οποίος θα κλείσει οριστικά ως τέτοιος με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου.
Το έργο λοιπόν, που αφορά την δημιουργία του «Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου», στο Καστέλλι, Θα υλοποιηθεί μέσω Συνεργασίας Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), υπό τη δομή παραχώρησης, με επιπλέον κατασκευή των οδικών του συνδέσεων με το βόρειο και νότιο οδικό άξονα της Κρήτης. Αυτό σημαίνει πως το ελληνικό κράτος θα προβεί στην δημιουργία -μέσω διεθνούς διαγωνισμού- μίας «Νέας Εταιρείας Αεροδρομίου» στην οποία το Ελληνικό Δημόσιο παραχωρεί το δικαίωμα χρηματοδότησης, μελέτης, κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του αεροδρομίου. Το Ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό των μετοχών της εταιρείας και η συμβολή του στη χρηματοδότηση του έργου θα αποτελεί διαγωνιστικό στοιχείο της οικονομικής προσφοράς, που όπως τονίστηκε στην παρουσίαση του έργου αποτελεί καινοτομία.
Όσο για τον έτερο μέτοχο της εταιρείας, τον ανάδοχο του έργου, η επιλογή του θα γίνει μέσω διεθνούς διαγωνισμού «με καθαρά τεχνοκρατικό δίκαιο και αμερόληπτο χαρακτήρα που εξασφαλίζει το κλίμα εκείνο μέσα στο οποίο επενδυτές και όμιλοι θα επιδείξουν ανταγωνιστικό ενδιαφέρον, ώστε να αναδειχθεί η καλύτερη για τη χώρα μας πρόταση» όπως σημείωσε ο κ. Κώστας Νικολόπουλος, οικονομικός σύμβουλος του υπουργείου μεταφορών και υπεύθυνος για το μεγάλο αυτό έργο. Με δεδομένο το ότι υπάρχει ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον, στις 11 Νοεμβρίου 2014 με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών θα μάθουμε ποιοι θα δώσουν προσφορές για να κατασκευάσουν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου. Σύμφωνα με την δημοσίευση της προκήρυξης της δημοπράτησης για το έργο παραχώρησης τότε θα κληθούν οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές. Παλαιότερα, ενδιαφέρον χωρίς τελικά να καταθέσουν προσφορά, είχαν δείξει οι εταιρείες Archirodon, Vinci, Ελλακτωρ, J&P Αβαξ κ.α
Ο χρόνος της σύμβασης ορίστηκε σε 444 μήνες από την υπογραφή της. Αυτό πρακτικά σημαίνει 37 χρόνια που αν αφαιρέσουμε την περίοδο κατασκευής που είναι 5 χρόνια, τότε η περίοδος εκμετάλλευσης είναι 32 χρόνια περίπου. Το κόστος δεν αναγράφεται και όπως αναφέρεται η τιμή «προσδιορίζεται από τους διαγωνιζόμενους σε ευρώ, οι οποίοι αναλαμβάνουν και τον κατασκευαστικό κίνδυνο».
Ενδεικτικό του μεγέθους του έργου είναι και η εγγυητική επιστολή που απαιτείται για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό, που είναι 10 εκατ. ευρώ και 15 εκατ. ευρώ για τον προσωρινό ανάδοχο. Ο τελικός ανάδοχος του έργου θα πρέπει να καταθέσει εγγυητική επιστολή 20 εκατ. ευρώ για την καλή εκτέλεση του έργου από τον παραχωρησιούχο και την εταιρεία αεροδρομίου που θα δημιουργηθεί. Για την εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης Μελετών και Κατασκευών το ύψος είναι τα 50 εκατ. ευρώ, που είναι και το μεγαλύτερο ποσό για εγγυητική επιστολή σε έργο που έχει κατασκευαστεί στην Ελλάδα.
Συνολικά το ποσό φτάνει τα 70 εκατ. ευρώ, ενώ θα απαιτηθούν και επιπλέον Εγγυητική Επιστολή Δεσμευτικής Επένδυσης που θα παρέχεται από κάθε Αρχικό Μέτοχο του Παραχωρησιούχου και Επιστολή Δανειακής Υποστήριξης από τις τράπεζες που θα συμμετάσχουν στο εγχείρημα. Το έργο σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο υπουργός Υποδομών όταν το είχε αρχικά εξαγγείλει θα έφτανε τα 800 εκατ. ευρώ. Μετά από διορθωτικές κινήσεις που ακολούθησαν το έργο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει από 600 έως και 800 εκατ. ευρώ.
Το έργο πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από τον ανάδοχο του έργου, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει ως μέγιστο ποσό 220 εκατ. ευρώ (ως χρηματοδοτική συμβολή στην δαπάνη μελέτης/κατασκευής) και μέρος του εισπραττόμενου τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων, τόσο στην περίοδο της κατασκευής του έργου, όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του. Στο παρελθόν, όταν το έργο είχε αναγγελθεί και πάλι, ο σχεδιασμός θεωρήθηκε «εκτός κλίμακας» και έξω από την τουριστική πραγματικότητα της Κρήτης, της Ελλάδας και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Σήμερα όμως ο σχεδιασμός φαίνεται πως υπαγορεύει λογικές που υπακούουν στο ότι σίγουρα το νέο αεροδρόμιο δεν πρόκειται να γίνει κόμβος, αλλά ότι με βεβαιότητα μπορεί να ξεπεράσει τον εποχιακό χαρακτήρα του παλιού. Η κυβέρνηση εδώ υποστηρίζει πως: «Το νέο αεροδρόμιο αποτελεί το μεγαλύτερο νέο έργο βασικής υποδομής της χώρας που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια» υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοϊδης κατά την παρουσίαση του έργου, ο ίδιος όμως δεν μπόρεσε να δώσει πειστικές εξηγήσεις σχετικά με το τι θα γίνει μέχρι την κατασκευή του νέου στο υπάρχον αεροδρόμιο, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο σε κίνηση της χώρας, το οποίο βρίσκεται στα όρια της φέρουσας αντοχής του. Τα στοιχεία είναι καταιγιστικά: φέτος ενώ η αύξηση σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας ξεπερνάει το 30%, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, η αύξηση είναι πολύ μικρότερη εξαιτίας της έλλειψης δυνατότητας να φιλοξενήσει περαιτέρω πτήσεις. Από την άλλη, η κυβέρνηση επιμένει ότι το νέο αεροδρόμιο «θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ανάπτυξης σε πολλά επίπεδα και ως μηχανισμός ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Θα διασφαλίσει για το ελληνικό δημόσιο μια υπεραξία, ανάλογη με αυτή που σήμερα διαθέτει το δημόσιο μέσω της συμμετοχής του στο αεροδρόμιο της Αθήνας».
Το έργο σχεδιάζεται ως ένα σύγχρονο αεροδρόμιο προσαρμοσμένο στις πραγματικές ανάγκες και με ειδικές προβλέψεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών του. Η διαδικασία αξιολόγησης σχεδιάστηκε ώστε να αποφεύγει υποκειμενικές κρίσεις. Ειδικότερα προβλέπεται:
• Σύστημα πίστας και διαδρόμου, προσαρμοσμένου στους τύπους των α/φ που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο με στόχο την ασφαλή και γρήγορη εξυπηρέτησή τους.
• Ελαχιστοποίηση απόστασης τροχοδρόμησης α/φ στην πίστα.
• Σύγχρονος βιοκλιματικός αεροσταθμός με απαιτήσεις ελαχιστοποίησης των διανυόμενων αποστάσεων από τους επιβάτες κατά τις διαδικασίες αφίξεων και αναχωρήσεων. Αρχιτεκτονικές απαιτήσεις ενσωμάτωσής του στο φυσικό περιβάλλον και την ιστορία της Κρήτης. Δέσμευση διαθέσιμων χώρων για κάλυψή τους από στοιχεία από την ιστορία και παράδοση της Κρήτης και δυνατότητα δημιουργίας παραρτήματος του Αρχ. Μουσείου Ηρακλείου.
• Ολοκληρωμένη περιβαλλοντική διαχείριση και σύγχρονο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων
• Ανεξάρτητη λειτουργία με το στρατιωτικό αεροδρόμιο.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, στα όρια του Δήμου Μίνωα–Πεδιάδος, θα καταλαμβάνει 6.000 στρέμματα γης εκ των οποίων τα 400 στρέμματα θα χρησιμοποιηθούν για εμπορικούς σκοπούς. Όλες οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την απαλλοτρίωση της έκτασης έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και τα χρήματα για την αποπληρωμή τους, κατά τον υπουργό, είναι διαθέσιμα. Έχει δηλαδή, ολοκληρωθεί η κτημοτογράφηση και αναμένεται η κήρυξη των απαλλοτριώσεων για τις εκτάσεις που θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή.
Κατά την έναρξη της λειτουργίας του, το νέο αεροδρόμιο θα έχει ένα διάδρομο μήκους 3.200 μέτρων (μικρότερος κατά 600 μέτρα από το αρχικό πλάνο του 2009) ενώ θα υποστηρίζεται από όλες τις βασικές και περιφερειακές εξυπηρετήσεις, ανάλογες με αυτές που διαθέτουν τα πιο σύγχρονα αεροδρόμια της Ευρώπης. Παράλληλα θα κατασκευαστούν ως αναπόσπαστο μέρος του έργου, οι δρόμοι σύνδεσης του νέου αεροδρομίου με τους οδικούς άξονες της Κρήτης στο βορρά και στο νότο, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι χρόνοι μεταφοράς των επιβατών στα σημεία προορισμού τους.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η κατασκευή και η λειτουργία του αεροδρομίου θα δημιουργήσουν πάνω από 1.000 μόνιμες θέσεις εργασίας, στο στενό κύκλο των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου και επιπλέον 4.000 πρόσθετες θέσεις απασχόλησης που θα στηριχθούν στην τουριστική αγορά. Αναλυτικά το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε με δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης του στα 3.800 μέτρα, ένα τροχόδρομο παράλληλο και ισομήκη με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 45 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική δυνατότητα κατασκευής και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ αεροδρομίου και στρατιωτικού αεροδρομίου.
Το αεροδρόμιο επίσης θα έχει:
Πέντε σταθερές θέσεις (γέφυρες επιβίβασης) τύπου Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες δέχονται έως και 10 αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση και 25 επιπλέον θέσεις στάθμευσης στην πίστα με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης (τύπου Power In-Power Out), σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα 800 οχημάτων, χώρους αναμονής για 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί και 20 επαγγελματικά οχήματα εξυπηρέτησης επιβατών (μίνι βαν ξενοδοχείων, κλπ) και θέσεις στάθμευσης για μέσα μαζικής μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο λωρίδων ανα κατεύθυνση εντός του αεροδρομίου.
Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα βιολογικού καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του αεροδρομίου καθώς και των γειτονικών οικισμών. Αντιπλημμυρική προστασία και αποχέτευση ομβρίων υδάτων. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τέλος, όσον αφορά τον σχεδιασμό του terminal του αεροδρομίου τα αρχικά αρχιτεκτονικά σχέδια έχει εκπονήσει ο καθηγητής αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, Αλέξανδρος-Ιωάννης Τριποδάκης. Ωστόσο η τελική μορφή του κτιρίου δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.
Σίγουρο όμως θεωρείται όπως έχουμε ήδη αναφέρει η υπάρξη μέσα στο νέο αεροδρόμιο χώρου για Μουσείο (όπως στης Αθήνας) όπου θα εκτεθούν όλα τα αρχαιολογικά ευρήματα από την ευρύτερη περιοχή.
Μπορεί πολλοί ανάμεσα τους και οι κάτοικοι της Κρήτης να είναι ακόμα δύσπιστοι, μιας και στο παρελθόν είδαν αρκετές φορές τις αναγγελθείσες υποδομές να μένουν στα χαρτιά, (αν και το έργο είναι σήμερα αρκετά πιο «συμμαζεμένο» από τις αρχικές προθέσεις), μπορεί ακόμα κι αυτή τη στιγμή να μην έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση που απαιτείται για μια σειρά διαδικαστικές ανάγκες του δημοσίου σε σχέση με το έργο, εντούτοις η πολιτεία αισιοδοξεί ότι σε πέντε χρόνια από σήμερα η Κρήτη και η Ελλάδα θα διαθέτουν ένα μεγάλο περιφερειακό αεροδρόμιο το οποίο θα μπορεί να προσελκύσει σημαντική τουριστική κίνηση από το εξωτερικό.
Κάποιοι μάλιστα, πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, εκτιμώντας (αν και δεν υπάρχουν ακόμα διαβεβαιώσεις), ότι το νέο αυτό αεροδρόμιο μπορεί να αποτελέσει και «εξαγωγική πύλη» της Κρήτης προς χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Το εντυπωσιακό σε κάθε περίπτωση βέβαια είναι ότι η αναγκαιότητα κατασκευής νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο της Κρήτης είχε επισημανθεί ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90.
 
 Κατασκευές
Πειραιάς: Κατασκευή Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ
Γέφυρα Τσακώνας: Έξυπνη διαχείριση σύνθετου προβλήματος
Νέος αυτοκινητόδρομος στα Τέμπη
Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – FIX
Κατασκευή αγωγών και διυλιστηρίου
Κατασκευή του φράγματος Αποσελέμη
Επόμενη στάση: Πειραιάς
Ένα τεράστιας έκτασης έργο για το μέλλον
Το νέο κτίριο «βιτρίνα» των μηχανικών του ΤΣΜΕΔΕ
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες