Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
 Πρόσωπα
Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Νέος αυτοκινητόδρομος στα Τέμπη
 


Παρουσιάζουμε τις εργασίες που συντελούνται στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου στο ύψος των Τεμπών σε μια έκταση 24 χ.λ.μ. που είναι το συνολικό μήκος των έργων με τα 11 χ.λ.μ. από αυτά να καλύπτονται από τρεις σήραγγες.

Κείμενο: Πάνος Κατσαχνιάς
Φωτογραφίες: Πάνος Κατσαχνιάς, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Μετά και την πρόσφατη συμφωνία που επετεύχθη προκειμένου να επανεκκινηθούν τα έργα στους τέσσερεις αυτοκινητοδρόμους που είχαν σταματήσει από τα τέλη του 2010, παρουσιάζουμε σήμερα από τις σελίδες των «ΕΘ», την εξέλιξη των έργων –που στην συγκεκριμένη περίπτωση υπολειτουργούσαν- στα Τέμπη. Έργα πολύ σημαντικά και δύσκολα τεχνικά, μιας και στο σύνολο τους περιλαμβάνουν 3 σήραγγες, 22 γέφυρες, καθώς και ανοιχτά τμήματα οδοποιίας, που θα καταστίσουν την συγκεκριμένη διαδρομή ταχύτερη, συντομότερη και κυρίως ασφαλέστερη για τους οδηγούς και τους επιβάτες. Σε χρόνο οι οδηγοί θα κερδίσουν 30΄ (εξοικονομώντας 10 χ.λ.μ. περίπου) σε σύγκριση με την υπάρχουσα διαδρομή μέσα από την κοιλάδα των Τεμπών, αφού θα μπορούν να πηγαίνουν ταχύτερα. Κυρίως όμως θα κερδίσουν σε ασφάλεια.
Χρόνος περαίωσης είναι ο Αύγουστος του 2015 οπότε και πρέπει να δοθούν στην κυκλοφορία όλα τα καινούργια τμήματα, ενώ κάποιες υπολειπόμενες εργασίες όπως είναι τα ΣΕΑ της Νίκαιας και κάποιες δευτερεύουσες οδοί πρόσβασης στα καινούργια τμήματα από κτήματα και χωράφια κ.λπ. θα παραδοθούν στο τέλος Δεκεμβρίου του 2015.
Ουσιαστικά πλήρης σταμάτημα των εργασιών δεν υπήρξε ποτέ στα έργα. Απλά είχε πέσει πάρα πολύ ο ρυθμός. Εργασίες γινόντουσαν μόνο στην σήραγγα Τ3 κι αυτό στον ένα κλάδο μόνο και σε κανένα τμήμα ανοιχτής οδοποιίας. Κι αυτό επειδή η Τ3 είχε σαθρό πέτρωμα, ώστε σε περίπτωση που το έργο συνεχιζόταν, η εξέλιξη των έργων να είναι μέσα στο χρονοδιάγραμμα. Ο μειωμένος αυτός ρυθμός κράτησε περίπου στα δυόμιση με τρία χρόνια. Τον Απρίλιο - Μάιο οι ρυθμοί των εργασιών θα αναπτυχθούν στο σύνολο τους στο 100% από 80% που είναι σήμερα μιας και λόγω καιρού (βροχές και λάσπη) αυτό δεν μπορεί να γίνει χειμώνα. Αυτό θα σημάνει και την αύξηση όσων εργάζονται, από 700 με 1.000 άτομα που είναι στην κατασκευή αυτή την στιγμή.
Τέλος, σε εκκρεμότητα βρίσκεται μόνο ένα κομμάτι 1,5 χ.λ.μ. (40 στρέμματα περίπου) που εξαιτίας απαλλοτριώσεων δεν έχει παραδοθεί ακόμα. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό είναι διάσπαρτο, επηρεάζοντας την αλληλουχία των εργασιών. Δεν είναι όμως ένα δύσκολο τεχνικά κομμάτι. Οπότε αν δοθεί ο χώρος περί τα τέλη Μαρτίου αρχές Απριλίου μπορούν οι κατασκευές να ολοκληρωθούν μέσα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα. ΚαθΆ όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου, το κατασκευαστικό έργο βρίσκεται σε εξέλιξη από το Μάρτιο του 2008, με στόχο την αποκατάσταση βλαβών και προβλημάτων στην υποδομή και την παροχή συνθηκών ασφαλείας και καλύτερων υπηρεσιών στους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου.

Πιο αναλυτικά, το κατασκευαστικό έργο αποτελείται από δύο κύριες ομάδες επεμβάσεων:
1) την αναβάθμιση των υφιστάμενων τμημάτων αυτοκινητόδρομου και

2) την κατασκευή του νέου τμήματος, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων σηράγγων στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα.

Αυτοκινητόδρομος
Πρόκειται για το τμήμα του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου από τις Ράχες έως το Κλειδί Ημαθίας, μήκους περίπου 200 χλμ. Εκτελέστηκαν και ολοκληρώθηκαν οι παρακάτω εργασίες αναβάθμισης:

• Διάστρωση ασφαλτοτάπητα επιφανείας περίπου 4.000.000 τ.μ
• Αντικατάσταση/επιδιόρθωση στηθαίων ασφαλείας και ανακλαστήρων συνολικού μήκους περίπου 700 χλμ.
• Επαναδιαγράμμιση οδοστρώματος σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου και των υφισταμένων κόμβων, επιφανείας περίπου 300.000 τ.μ
• Αποκατάσταση / αναβάθμιση συστήματος οδοφωτισμού.
• Καθαρισμός και αποκατάσταση φθορών σε 500 υφιστάμενους οχετούς απορροής ομβρίων.
• Καθαρισμός, επιδιόρθωση και ανακατασκευή κατεστραμμένων τμημάτων του συστήματος αποχ/σης – αποστράγγισης στο σύνολο του μήκους.
• Σε όσες από τις 250 υφιστάμενες γέφυρες ήταν απαιτητό, εκτελέστηκαν εργασίες επιδιόρθωσης/αντικατάστασης αρμών και εργασίες συνήθους συντήρησης (βαφή, καθαρισμός στομίων αποχ/σης, κλπ.)
• Αναβάθμιση 27 χώρων στάθμευσης στο υφιστάμενο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου με κατασκευή τουαλετών (αντρών/γυναικών/ΑΜΕΑ) και νησίδων προστασίας.
• Λειτουργία των εγκαταστάσεων στα ΣΕΑ Ευαγγελισμού, Αλμυρού και Σκοτίνας (Λεπτοκαρυά).

Παλαιά Εθνική Οδός
Η Παλαιά Εθνική Οδός (ΠΕΟ) είναι το κομμάτι του εθνικού δικτύου από τον Ευαγγελισμό έως τη Ραψάνη διαμέσου της κοιλάδας των Τεμπών, μήκους περίπου 35 χλμ. Οι εργασίες αναβάθμισης / αποκατάστασης συνίστανται σε:

• Αποκατάσταση και καθαρισμό του συστήματος αποχέτευσης – αποστράγγισης
• Καθαρισμό και συντήρηση των υφιστάμενων οχετών
• Αποκατάσταση / αναβάθμιση στηθαίων ασφαλείας
• Διάστρωση ασφαλτικού τάπητα και διαγράμμιση
• Εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών
• Αποκατάσταση / αναβάθμιση οδοφωτισμού

Επιπρόσθετα στην περιοχή της κοιλάδας των Τεμπών και του Παντελεήμονα, εκτελέστηκαν εργασίες εγκατάστασης συστημάτων προστασίας από βραχοπτώσεις. Οι εργασίες που εκτελέστηκαν είναι:

• «Ξεσκάρωμα» περίπου 2.500 τόνων βράχων
• Εγκατάσταση φρακτών μήκους περίπου 3 χλμ.
• Τοποθέτηση διχτύων επιφανείας περίπου 8.500 τ.μ.
• Τοποθέτηση 700 μεμονωμένων αγκυρίων βράχων (6-8μ)

Όλες οι παραπάνω εργασίες ολοκληρώθηκαν και σήμερα εκτελείται η περιοδική συντήρησή τους σύμφωνα με τα σχετικά εγχειρίδια.

Νέα Τμήματα
Το μεγαλύτερο μέρος του κατασκευαστικού αντικειμένου του Έργου αφορά στα νέα τμήματα που κατασκευάζονται παράλληλα με το υφιστάμενο τμήμα της παλαιάς Εθνικής Οδού από τον Ευαγγελισμό έως τη Λεπτοκαρυά. Το νέο κατασκευαστικό Έργο αποτελείται από τρεις δίδυμες σήραγγες μήκους δύο και έξι χιλιομέτρων στα Τέμπη και τριών χιλιομέτρων στον Πλαταμώνα, καθώς και από 14 χιλιόμετρα ανοιχτής οδοποιίας που περιλαμβάνει και 22 γέφυρες. Όλες οι σήραγγες κατασκευάζονται ταυτόχρονα από δύο μέτωπα (από βορρά και νότο) ενώ διανοίγονται παράλληλα και οι δύο κλάδοι κυκλοφορίας. Η διατομή κάθε κλάδου περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).
Με την ολοκλήρωση των εργασιών θα παραδοθεί στους οδηγούς ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος κατά μήκος του δυσκολότερου τμήματος του κυριότερου οδικού άξονα της χώρας που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη.
Επιπρόσθετα, προβλέπεται η κατασκευή δύο νέων ημικόμβων στον Κορινό και στο Αιγίνιο, με κατεδάφιση των υφιστάμενων γεφυρών και κατασκευή νέων. Στο Αιγίνιο οι κατασκευές είναι υπό εξέλιξη, ενώ για τον Κορινό αναμένεται η έκδοση απόφασης για την κατεδάφιση της γέφυρας. Η συνολική πρόοδος κατά τον Μάρτιο του 2014, ανέρχεται στο 76%, καθώς έχουν δαπανηθεί 770 εκατομμύρια ευρώ από τα συνολικά 1,005 δις ευρώ που θα φτάσει το κόστος του έργου ολοκλήρωσης της παράκαμψης Τεμπών και Πλαταμώνα.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, προβλέπεται η απόδοση των νέων τμημάτων σε κυκλοφορία τον Αύγουστο 2015. Ολοκλήρωση αναβάθμισης ισόπεδων κόμβων στην ΠΕΟ, κατασκευή ΣΕΑ στη Νίκαια, ηχοπετάσματα και δευτερεύουσες οδοί εξυπηρέτησης παρόδιων ιδιοκτησιών, στο τέλος Δεκεμβρίου 2015.

Ευαγγελισμός –Τ1
Το τμήμα αυτό αποτελεί την επέκταση του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου από τον κόμβο του Ευαγγελισμού προς την κοιλάδα των Τεμπών και εκτείνεται μέχρι την είσοδο της σήραγγας Τ1. Έχει μήκος περίπου 2,5 χλμ. και περιλαμβάνει εργασίες οδοποιίας, τεχνικά, εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, Η/Μ, καθώς και την κατασκευή παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Επίσης, προβλέπεται και η κατασκευή τεχνικού πάνω από τον υφιστάμενο αγωγό Φυσικού Αερίου για την προστασία και συντήρησή του. Στο ύψος της διασταύρωσης με την Παλαιά Εθνική Οδό και τη σιδηροδρομική γραμμή, προβλέπεται η κατασκευή «δίδυμων» γεφυρών μήκους περίπου 150μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες:

Χωματουργικά: 650.000 μ3
Ασφαλτικές στρώσεις: 1.800.000 μ2
Σήμερα, είναι σε εξέλιξη οι χωματουργικές εργασίες, οι εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, η κατασκευή του τεχνικού για την προστασία του αγωγού Φυσικού Αερίου, καθώς και οι δίδυμες γέφυρες για τον ΟΣΕ και την ΠΕΟ.
Περιγραφή Πρόοδος % Τεχνικά έργα 37% Χωματουργικά 74% Οδοστρωσία 51% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 5%

Σήραγγα Τ1
Είναι η πρώτη «δίδυμη» σήραγγα της κοιλάδας των Τεμπών, μήκους περίπου 2 χλμ. Αποτελείται από 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με πλάτος οδοστρώματος 10,75μ. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή εξόδων διαφυγής πεζών ανά 300μ. καθώς και συνδετήριες σήραγγες οχημάτων έκτακτης ανάγκης ανά 900μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες:

Εκσκαφή: 520.000 μ3
Σκυροδέτηση τελικής επένδυσης: 92.000 μ3
Η εκσκαφή και η τελική επένδυση της σήραγγας έχουν ολοκληρωθεί, ενώ υπό εξέλιξη είναι οι Η/Μ εγκαταστάσεις.
Περιγραφή Πρόοδος % Διάνοιξη 100% Τελική επένδυση 100% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 52%

Σήραγγα Τ1 –Τ2
Πρόκειται για το τμήμα ανοιχτής οδοποιίας που ενώνει τις σήραγγες Τ1 και Τ2 της κοιλάδας των Τεμπών, μήκους περίπου 1χλμ. Περιλαμβάνει εργασίες οδοποιίας, μικρά τεχνικά, εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, Η/Μ, καθώς και την κατασκευή παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες: Χωματουργικά: 85.000 μ3
Ασφαλτικές στρώσεις: 1.200.000 μ2
Σήμερα, έχουν ολοκληρωθεί οι χωματουργικές εργασίες και τα τεχνικά έργα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, η οδοστρωσία και οι Η/Μ εγκαταστάσεις.
Περιγραφή Πρόοδος % Τεχνικά έργα 100% Χωματουργικά 100% Οδοστρωσία 75% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 25%

Σήραγγα Τ2
Πρόκειται για τη δεύτερη «δίδυμη» σήραγγα της κοιλάδας των Τεμπών, μήκους περίπου 6 χλμ. – η μεγαλύτερη οδική σήραγγα των Βαλκανίων. Αποτελείται από 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή εξόδων διαφυγής πεζών ανά 300μ. καθώς και συνδετήριες σήραγγες οχημάτων έκτακτης ανάγκης ανά 900μ. Επίσης περιλαμβάνει δύο κατακόρυφα και ένα οριζόντιο φρεάτιο εκκαπνισμού. Όταν το μήκος μιας σήραγγας είναι πάνω από 3 χ.λ.μ. διαθέτει υποχρεωτικά φρεάτιο εκκαπνισμού. Το σύστημα αυτό έχει στόχο να «τραβάει» τα καυσαέρια από την σήραγγα στην περίπτωση αστοχίας του Η/Μ εξοπλισμού. ΣΆ αυτήν εδώ την σήραγγα υπάρχουν τρία τέτοια συστήματα εκκαπνισμού. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες: Εκσκαφή: 1.650.000 μ3
Σκυροδέτηση τελικής επένδυσης: 260.000 μ3
Η εκσκαφή και η τελική επένδυση της σήραγγας έχουν ολοκληρωθεί. Υπό εξέλιξη βρίσκονται οι Η/Μ εγκαταστάσεις και η διάστρωση των ασφαλτικών στρώσεων.
Πρόοδος % Διάνοιξη 100% Τελική επένδυση 100% Ασφαλτικά 40% Η/Μ 40%

Τ2 – Ραψάνη
Από την έξοδο της σήραγγας Τ2 στο Ομόλιο έως τον κόμβο Ραψάνης, μήκους περίπου 3 χλμ. Το τμήμα αυτό θα ενωθεί με το υφιστάμενο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (τμήμα Ραψάνη – Αιγάνη) στο ύψος των διοδίων του Πυργετού. Περιλαμβάνει εργασίες οδοποιίας, τεχνικά, εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, Η/Μ, καθώς και την κατασκευή παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Επιπρόσθετα, προβλέπεται η κατασκευή ημικόμβου στην περιοχή της Ραψάνης που θα εξυπηρετεί τη σύνδεση της Ραψάνης, του Πυργετού και των όμορων οικισμών με τη Λάρισα, καθώς επίσης θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο με την περιβαλλοντικού και όχι μόνον ενδιαφέροντος παλιά Εθνική Οδό στα Τέμπη. Προβλέπεται η κατασκευή 6 γεφυρών, η μεγαλύτερη εκ των οποίων είναι αυτή του Πηνειού ποταμού, μήκους 200μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες:

Χωματουργικά: 700.000 μ3
Ασφαλτικές στρώσεις: 2.700.000 μ2
Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι χωματουργικές εργασίες, οι εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης και η οδοστρωσία, ενώ έχουν ολοκληρωθεί τέσσερις από τις γέφυρες και συνεχίζεται η κατασκευή στις υπόλοιπες δύο.
Περιγραφή Πρόοδος % Τεχνικά έργα 84% Χωματουργικά 93% Οδοστρωσία 69% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 9%

Αιγάνη – Τ3
Πρόκειται για το τμήμα ανοιχτής οδοποιίας από τη διασταύρωση της Αιγάνης έως και την είσοδο της σήραγγας Τ3 στην περιοχή του Παντελεήμονα, μήκους περίπου 5,5 χλμ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος σε αυτό το τμήμα «τρέχει» παράλληλα και αριστερά της παλαιάς Εθνικής Οδού και περιλαμβάνει εργασίες οδοποιίας, τεχνικά, εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, Η/Μ, καθώς και την κατασκευή παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Επιπρόσθετα προβλέπεται η κατασκευή πλήρους κόμβου στην περιοχή του Πλαταμώνα για τη σύνδεση με τα παράλια της περιοχής του Πλαταμώνα και με την παλαιά Εθνική Οδό. Προβλέπεται η κατασκευή 8 γεφυρών, η μεγαλύτερη εκ των οποίων έχει μήκος 40μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες:

Χωματουργικά: 700.000 μ3
Ασφαλτικές στρώσεις: 4.500.000 μ2
Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι χωματουργικές εργασίες ενώ έχουν ολοκληρωθεί 2 από τις γέφυρες και συνεχίζεται η κατασκευή σε 3 ακόμη.
Περιγραφή Πρόοδος % Τεχνικά έργα 70% Χωματουργικά 60% Οδοστρωσία 20% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 0%

Σήραγγα Τ3
Είναι η τρίτη κατά σειρά «δίδυμη» σήραγγα που διανοίγεται στην περιοχή του Παντελεήμονα, μήκους περίπου 3 χλμ. Όπως και οι προηγούμενες, έτσι κι αυτή αποτελείται από 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή εξόδων διαφυγής πεζών ανά 300μ. καθώς και συνδετήριες σήραγγες οχημάτων έκτακτης ανάγκης ανά 900μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες: Εκσκαφή: 700.000 μ3
Σκυροδέτηση τελικής επένδυσης: 120.000 μ3
Η διάνοιξη ολοκληρώθηκε στον βόρειο κλάδο ενώ η εκσκαφή είναι υπό εξέλιξη στο νότιο (υπολείπονται περ. 300μ.). Η τελική επένδυση της σήραγγας είναι υπό εξέλιξη. Υπό εξέλιξη είναι επίσης και οι Η/Μ εγκαταστάσεις.
Περιγραφή Πρόοδος % Διάνοιξη 94% Τελική επένδυση 78% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 13%

Τ3 – Σκοτίνα
Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα ανοιχτής οδοποιίας του νέου Αυτοκινητοδρόμου, μήκους περίπου 1,7 χλμ., όπου και συνδέεται με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο στο ύψος της Σκοτίνας. Ο νέος αυτοκινητόδρομος σε αυτό το τμήμα «πατάει» στην υπάρχουσα παλαιά Εθνική Οδό, η οποία και «μετατοπίζεται» δεξιότερα με την κατασκευή νέου τμήματος. Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου περιλαμβάνει εργασίες οδοποιίας, τεχνικά, εργασίες αποχέτευσης/αποστράγγισης, Η/Μ, καθώς και την κατασκευή παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Επιπλέον προβλέπεται η κατασκευή 3 γεφυρών, η μεγαλύτερη εκ των οποίων έχει μήκος 200μ. Ενδεικτικές προβλεπόμενες εργασίες: Χωματουργικά: 140.000 μ3
Ασφαλτικές στρώσεις: 1.300.000 μ2
Ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες των γεφυρών, οι χωματουργικές, η οδοστρωσία και η αποχέτευση/αποστράγγιση.
Περιγραφή Πρόοδος % Τεχνικά έργα 44% Χωματουργικά 92% Οδοστρωσία 30% Ασφαλτικά 0% Η/Μ 0%

Προβλήματα
Σήραγγες
1. Μεγάλη διατομή σηράγγων με 2 λωρίδες ανα κατεύθυνση και ΛΕΑ. Το max. πλάτος εκσκαφής ανέρχεται στα 15μ.
2. Κακή ποιότητα βραχόμαζας, κυρίως στην Τ3. Υψηλή εμφάνιση σερπεντινιομένου περιδοτίτη και φυλίτη, με αποτέλεσμα την ανάγκη τοποθέτησης πολύ αυξημένων μέτρων άμεσης υποστήριξης. Όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα δυσκολία στη διάνοιξη και πολύ μικρό βήμα προόδου (10-12 μ/εβδομάδα). Αντίστοιχα για την κατασκευή της τελικής επένδυσης απαιτήθηκε βαρύς οπλισμός και μεγάλο πάχος διατομής που έφθασε τα 65εκ.
3. Σε σχέση με τις ενδείξεις των αρχικών γεωτεχνικών ερευνών που παρελήφθησαν από το Δημόσιο, η πραγματική κατάσταση ήταν αρκετά δυσμενέστερη ως προς την ποιότητα της βραχόμαζας και των μέσων άμεσης υποστήριξης που υλοποιήσαμε.
4. Καινοτομία ήταν η κατασκευή άοπλης τελικής επένδυσης σε τμήματα της Τ1 και Τ2 και σε περιοχές με πολύ καλή κατηγορία βραχόμαζας (βραχώδεις περιοχές). Το ποσοστό της άοπλης τελικής επένδυσης ανήλθε στο 25% του συνόλου.

Καθιζήσεις επιχωμάτων

Λόγω του ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος διέρχεται από περιοχές με χαμηλό υψόμετρο ή παραποτάμιες και λόγω της χαμηλής ποιότητας των υλικών έδρασης, παρουσιάζονται έντονες καθιζήσεις των επιχωμάτων κατά τη φάση κατασκευής. Οι καθιζήσεις αυτές παρουσιάζονται στις γεωτεχνικές μελέτες και είναι αναμενόμενες, παρόλα αυτά και λόγω του μεγέθους (έως και 1,5μ.) απαιτείται περίοδος 6 έως 8 μηνών αναμονής για την ολοκλήρωση τους. Επιπρόσθετα, σχεδόν σε όλο το μήκος των νέων τμημάτων έγινε εξυγίανση σε βάθος που έφτασε και τα 2μ.

Μέτρα προστασίας από βραχοπτώσεις στην κοιλάδα Τεμπών
Τα μέτρα που πάρθηκαν ήταν:

• «Ξεσκάρωμα» περίπου 2.500 τόνων βράχων
• Εγκατάσταση φρακτών μήκους περίπου 3 χλμ.
• Τοποθέτηση διχτύων επιφανείας περίπου 8.500 μ2
• Τοποθέτηση 700 μεμονωμένων αγκυρίων βράχων (6-8μ)

Μεγάλη δυσκολία εγκατάστασης λόγω ανάγλυφου του βουνού και έλλειψης οδών προσβάσεων. Χρησιμοποιήθηκαν αναρριχητές, υψηλοί γερανοί και ελικόπτερο για τη μεταφορά των υλικών.

Συντήρηση
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης, ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να προβαίνει σε εργασίες συντήρησης όλων των τεχνικών στοιχείων του αυτοκινητοδρόμου έτσι ώστε τα στοιχεία αυτά να ανταποκρίνονται στις τεχνικές προδιαγραφές / κανονισμούς και ο δρόμος να καθίσταται ασφαλής προς τους χρήστες.
Η συντήρηση διακρίνεται σε «βαριά» και «ελαφριά». Ως «ελαφριά» συντήρηση νοείται η καθημερινή επέμβαση σε στοιχεία του αυτοκινητοδρόμου που εκ των πραγμάτων καθίστανται ασθενή σε φθορές από το χρόνο (π.χ. οδοφωτισμός) ή σε φθορές λόγω τρίτων παραγόντων (π.χ. κατεστραμμένα στηθαία ασφαλείας λόγω ατυχήματος). Ως «βαριά» συντήρηση νοείται η δομική επέμβαση επί των στοιχείων του αυτοκινητοδρόμου που απορρέει από την ενδελεχή έρευνα και έλεγχο των στοιχείων αυτών με σύγχρονες μεθόδους και μέσα και η οποία επιφέρει σαν αποτέλεσμα το βέλτιστο τεχνικοοικονομικό προγραμματισμό των εργασιών συντήρησης.

Α) Οδόστρωμα
Το έτος 2013 εκτελέστηκαν εργασίες βαριάς συντήρησης ασφαλτικών σε τμήματα του αυτοκινητοδρόμου από τις Ράχες έως την Κατερίνη. Λόγω της αναστολής της χρηματοδότησης από τους Δανειστές και την αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα του έργου, εκτελέστηκαν οι ελάχιστες επεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν έτσι ώστε ο δρόμος να βρίσκεται εντός των προδιαγραφών και να είναι ασφαλής για τους χρήστες. Το κόστος των επεμβάσεων αυτών ανήλθε σε περίπου 7εκ.¤ και εκτελέσθηκαν:

• Microsurfacing: 260.000μ2
• Ισοπεδωτική ασφαλτική στρώση: 4.500 τόνοι
• Διάστρωση αντιολισθηρής στρώσης: 340.000μ2
Για το 2014 προγραμματίζονται εργασίες βαριάς συντήρησης με κόστος που θα ανέλθει στα 20εκ.¤, ενώ για το 2015 στα 14εκ.¤

Ο έλεγχος της κατάστασης των οδοστρωμάτων γίνεται με μηχανήματα μέτρησης λέιζερ. Με βάση τις μετρήσεις αυτές φτιάχνεται στην συνέχεια ανά τριετία μια μελέτη συντήρησης και αποκατάστασης των οδοστρωμάτων. Έτσι προγραμματίζονται οι επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν ανά κύκλους ζωής των ασφαλτικών που είναι 8 με 9 χρόνια. Αυτό θα γίνεται σε όλη την διάρκεια του έργου παραχώρησης δηλαδή για τα επόμενα 25 χρόνια.

Β) Προστασία πρανών από βραχοπτώσεις
Σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Επιθεώρησης και Συντήρησης των μέτρων προστασίας από τις βραχοπτώσεις, προβλέπονται εξαμηνιαίες επιθεωρήσεις των εγκατεστημένων συστημάτων από την ειδικευμένη εταιρεία GEOTEST. Οι όποιες εργασίες απαιτηθούν θα εκτελεστούν με βάση την αναφορά αυτών των ελέγχων.

Γ) Έλεγχος κατάστασης /επάρκειας γεφυρών
Στο έργο υπάρχουν συνολικά 260 μεγάλα τεχνικά (γέφυρες, κάτω και άνω διαβάσεις). Ο έλεγχος της κατάστασης και της επάρκειάς τους έχει ήδη ξεκινήσει και πραγματοποιείται με βάση το Σχέδιο Διαχείρισης και το Εγχειρίδιο Ελέγχου Τεχνικών τα οποία έχουν εκπονηθεί από τον Παραχωρησιούχο και έχουν γίνει αποδεκτά από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό και το Ελληνικό Δημόσιο. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί ο λεπτομερής έλεγχος των μεγάλων γεφυρών.
Με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού θα προγραμματιστούν οι περαιτέρω ενέργειες (εργαστηριακές έρευνες, μελέτες, κλπ.), τα πορίσματα των οποίων θα οδηγήσουν στις κατά περίπτωση απαραίτητες εργασίες βαριάς συντήρησης.

Δ) Κατακόρυφη σήμανση
Έχει ήδη ολοκληρωθεί η καταγραφή της κατακόρυφης σήμανσης σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου και η εισαγωγή των στοιχείων στη σχετική βάση δεδομένων. Είναι υπό εξέλιξη σχετική μελέτη διερεύνησης του κατά πόσο ικανοποιούν τις ισχύουσες προδιαγραφές, καθώς και προτάσεις αναβάθμισης και βελτίωσης τους.

Ε) Επιθεώρηση και συντήρηση αρμών συστολοδιαστολής γεφυρών
Για το 2014 προγραμματίζεται η επιθεώρηση αρμών των υφιστάμενων γεφυρών και συντήρηση με βάση τα αποτελέσματα της.
 
 Κατασκευές
Πειραιάς: Κατασκευή Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ
Γέφυρα Τσακώνας: Έξυπνη διαχείριση σύνθετου προβλήματος
Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι
Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – FIX
Κατασκευή αγωγών και διυλιστηρίου
Κατασκευή του φράγματος Αποσελέμη
Επόμενη στάση: Πειραιάς
Ένα τεράστιας έκτασης έργο για το μέλλον
Το νέο κτίριο «βιτρίνα» των μηχανικών του ΤΣΜΕΔΕ
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες