Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
Πρόσωπα
 Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
H Ελλάδα έχει ακόμα ανάγκη από μεγάλες υποδομές
 


Ο κ. Ευστάθιος Μανδηλαράς, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωση των Διπλωματούχων Μηχανολόγων/Ηλεκρολόγων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΗΕΔΕ) στην συνέντευξη του μίλησε για την εικόνα του κλάδου όπως πραγματικά είναι αυτή την στιγμή.

Συνέντευξη: Πάνος Κατσαχνιάς

Τα στοιχεία που μας οδηγούν στην εικόνα ότι συστηματικά πλέον η πλειοψηφία του κλάδου βιώνει δραματικές συνθήκες - τις οποίες βιώνει ο κατασκευαστικός κόσμος - είναι κυρίως ή κάθετη πτώση σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα του κύκλου εργασιών όλων των εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι αθρόες απολύσεις προσωπικού, τεχνικού και διοικητικού και οπωσδήποτε οι ζημίες που παρουσιάζει συνολικά ο κατασκευαστικός κλάδος, μιας και η έλλειψη κατασκευαστικού αντικειμένου οδηγεί στην όξυνση του ανταγωνισμού με αποτέλεσμα και τα λιγοστά έργα που δημοπρατούνται να ανατίθενται με υψηλές εκπτώσεις και τελικά να ζημιώνονται οι ανάδοχοι.

Ποια τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην παρούσα φάση τα μέλη του συλλόγου σας;

Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην παρούσα φάση τα μέλη του συλλόγου μας είναι η ανυπαρξία σχεδόν δουλειάς, η καθυστέρηση και η μη πληρωμή των έργων που ήδη έχουν τελειώσει εδώ και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, η αδυναμία της διοίκησης να προωθήσει τα θέματα τους και η αυθαιρεσία που αντιμετωπίζουμε σε όλα τα στάδια της δημοπράτησης και παραγωγής των δημοσίων έργων.
Παρόλο που το τελευταίο διάστημα συνεχώς συζητάμε για το πόσο τραγική είναι πλέον η κατάσταση - που είναι - το τελευταίο δίμηνο έχουνε βγει κάποια έργα στον «αέρα». Και ακολουθούν αρκετά και τους επόμενους μήνες σε δημοπράτηση. Εδώ και ένα μήνα περίπου έχουν δημοπρατηθεί μικρομεσαία έργα της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, της τάξεως των πέντε, οκτώ, δέκα, δώδεκα εκατ. ενώ υπάρχουν και λίγα που είναι ακόμη μεγαλύτερα, δίνοντας έτσι την δυνατότητα σε κάποιους να καλύψουν τουλάχιστον ένα μέρος των εξόδων τους. Μέχρι και τον Απρίλιο που έχουν δημοσιευθεί και τα γνωρίζουμε, είναι κυρίως υδραυλικά έργα δήμων, υδρεύσεις, αποχετεύσεις, βιολογικοί καθαρισμοί, που είχανε φτάσει στην «ωρίμανσή» τους εδώ και χρόνια κι έτσι αυτό το διάστημα συνέπεσε να έχουν ολοκληρωθεί οι προεργασίες. Έτσι με εξασφαλισμένη την χρηματοδότηση τους από το ΕΣΠΑ – γιατί διαφορετικά λεφτά δεν υπάρχουν – τα έργα αυτά προχωράνε.

Ποιες είναι οι λύσεις που προτείνεται ως σύλλογος στην πολιτική ηγεσία;

Οι λύσεις που προτείνουμε κύρια στην πολιτική ηγεσία είναι πρώτον, η αύξηση του προγράμματος των Δημοσίων Επενδύσεων και η προώθηση μικρών και μεσαίων έργων που κινούν την πραγματική οικονομία και πού δίνουν δουλειά σε μεγάλο αριθμό εργαζομένων.
Η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ και η εκταμίευση των πόρων όχι μόνο για μεγάλα και φαραωνικού τύπου έργα αλλά και για μικρά και μεσαία που δίνουν δουλειά σε πολύ κόσμο και γίνονται αμέσως αισθητά από την κοινωνία. Είναι αδιανόητο στην κατάσταση που βρισκόμαστε να υπάρχουν 11 δισεκατομμύρια Ευρώ περίπου διαθέσιμα και μάλιστα όπως μαθαίνουμε με μηδενική συμμετοχή στης Ελλάδας και η διοίκηση να αδρανεί με αποτέλεσμα τα χρήματα αυτά να μην κυκλοφορούν στην αγορά και στην κοινωνία πού δοκιμάζεται από πρωτοφανή ανεργία.
Ιδίως τώρα που συζητιέται, πως και μετά την μείωση της εθνικής μας συμμετοχής στο 5%, οι εταίροι συζητούν να προβούν ακόμα και στον μηδενισμό της.
Το να εξοφληθούν άμεσα όλες οι οφειλές του Δημοσίου των ΟΤΑ και γενικά όλων των φορέων του Δημοσίου απέναντι στους εργολήπτες.
Να εκσυγχρονισθεί το θεσμικό πλαίσιο, να καταργηθούν όλες οι απ΄ ευθείας αναθέσεις και να γίνει αποδεκτό από την πολιτεία το σύστημα των Αναλύσεων τιμών και το Παρατηρητήριο Τιμών που δημιουργήθηκε με δαπάνη των εργοληπτών.

Στο μέτωπο των ασφαλιστικών σας ταμείων, ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις;

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλα τα τελευταία χρόνια οι εργολήπτες αλλά και γενικά οι μηχανικοί, ήξεραν ότι τουλάχιστον είχαν ένα υγιές ταμείο με πολύ καλή αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους (περίπου 7,5 προς 1) και γενικά ένα ταμείο υπόδειγμα διαχείρισης των εισφορών των ασφαλισμένων του. Δυστυχώς, το ασφαλιστικό είναι κάτι που καίει τον κλάδο μας, μιας και η Τράπεζα της Ελλάδος πήρε ότι είχε και δεν είχε το ΤΕΕ ακόμη και σε πράγματα που δεν είχε το δικαίωμα να το κάνει και το «κούρεψε». Ένα ταμείο που εξακολουθεί ακόμα κι έτσι να είναι ένα από τα καλύτερα, αλλά για πόσο; Είχε 3 δις 200.000 ευρώ απόθεμα και τώρα ενημέρωσε η τράπεζα πως η αξία τους είναι στο 1 δις ευρώ, κινδυνεύοντας να καταστεί ένα επίσης προβληματικό ταμείο.
Χαριστική βολή πιστεύω ότι θα είναι η παράλογα υπερβολική αύξηση των εισφορών για τους νέους μηχανικούς οι οποίοι είναι σίγουρο δεν να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε αυτό το βάρος και θα έχουμε αθρόες οικιοθελείς διαγραφές από ΤΕΕ και ΤΣΜΕΔΕ.
Ήδη έχουν μειωθεί λίγο και οι εταιρείες, μέρος ενός εξορθολογισμού της αγοράς που όμως θέλει και συνέχεια, γιατί ακόμα είναι πολλές. Για παράδειγμα από τρίτης κατηγορίας και πάνω - δηλαδή Α.Ε. - είναι περίπου 400 με 450.

Πολλοί θεωρούν πως η παρούσα οικονομικά κρίση προσφέρει τουλάχιστον την ευκαιρία της διόρθωσης νομοθετικών και διαδικαστικών θεμάτων του κλάδου. Συμφωνείται με αυτήν την εκτίμηση και αν ναι, τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει;

Συμφωνώ, είναι μία ευκαιρία για μια προσπάθεια να πετύχουμε ένα νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής δημοσίων έργων. Όμως η τελευταία προσπάθεια που έγινε από το υπουργείο ήταν απογοητευτική. Αρκεί να σας πω ότι επί ένα και πλέον χρόνο καταθέταμε προτάσεις και παρατηρήσεις σε ένα σχέδιο νόμου που είχε συντάξει το ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. και παρά τις συνεχείς διαβουλεύσεις δεν έγινε απολύτως τίποτα.
Ευτυχώς βέβαια, διότι όλες σχεδόν οι αλλαγές που προέβλεπε το νομοσχέδιο αυτό έγιναν με σκοπό να γίνει το θεσμικό πλαίσιο ακόμα πιο ετεροβαρές και να κατεδαφίσει ότι είχαν κατακτήσει οι εργολήπτες από αποφάσεις κυρίως του Συμβουλίου της Επικρατείας όπως π.χ. οι αυτοδίκαιες εγκρίσεις λογαριασμών και επιμετρήσεων όταν η διοίκηση ολιγωρεί.
Από την άλλη, ζητήματα όπως το «Μητρώο Ιδιωτικών Έργων» το οποίο πολεμάμε είκοσι χρόνια, εάν περάσει τώρα μέχρι τις εκλογές, θα είναι σαν θαύμα. Η βαρύτητα αυτού του ζητήματος είναι τεράστια γιατί βάζει μια τάξη, δεν θα μπορεί παραδείγματος χάριν να κάνει μια πολυκατοικία όποιος να ΄ναι. Χρόνια το προσπαθούμε κι όλο από αναβολή σε αναβολή πηγαίνει. Το άλλο θέμα είναι το να δοθεί παράταση στα πτυχία - γιατί βρισκόμαστε σε μια περίοδο που τα ανανεώνουμε (από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο, περί το 80% των εταιρειών) και που συμβαίνει κάθε τριετία και που ουσιαστικά πέφτουν όλα μαζί – πράγμα που όμως δεν είναι σωστό.
Κι αυτό γιατί πολλοί συνάδελφοι έχουν προσπαθήσει κι έχουν κρατήσει τους δείκτες τους και δεν είναι δίκαιο να ωφελούνται από την παράταση όσοι δεν έχουν τους δείκτες τους η έχουν μεγάλα ανοίγματα στις τράπεζες. Γιατί να τιμωρούνται όσοι ήταν «νοικοκύρηδες» και μέσα στα σωστά πλαίσια; Δεν βοηθάει τον εξορθολογισμό του κλάδου που λέγαμε πριν, ενώ δικαιώνει αυτούς που πηγαίνανε με 60% και 70% έκπτωση στα έργα και τα παρατάγανε ανολοκλήρωτα, μην αποδίδοντας τον ΦΠΑ και βουλιάζοντας στα δάνεια.

Υπάρχει πλέον, μελλοντικό περιθώριο εξέλιξης τόσο στην εγχώρια όσο και στην διεθνή αγορά, για τον ελληνικό κλάδο των κατασκευών;

Πιστεύω ότι υπάρχει περιθώριο τόσο στην εγχώρια όσο και στην διεθνή αγορά για τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις. Στη χώρα μας υπάρχει ακόμη σημαντική έλλειψη υποδομών μικρών και μεγάλων. Το ερώτημα είναι ή χρηματοδότησή τους. Κάποτε ή χρηματοδότηση των δημοσίων έργων έβγαλε κάποιες χώρες από την κρίση.
Όσον αφορά την διεθνή αγορά. Γύρω μας υπάρχουν χώρες με μεγάλες ευκαιρίες για τους Έλληνες κατασκευαστές. Ιστορικά έχουμε σημαντική κατασκευαστική εμπειρία σε χώρες του εξωτερικού την οποία οι ελληνικές εταιρείες θα πρέπει να αξιοποιήσουν. Ήδη αρκετές μεσαίες και μεγάλες εταιρείες έχουν αναλάβει έργα και στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων αλλά και στις Αραβικές χώρες με θετικά μέχρι τώρα αποτελέσματα.

Ποια ήταν τα θέματα πάνω στα οποία κινήθηκε η συζήτηση της γενικής τακτικής συνέλευσης της ΠΕΔΜΗΕΔΕ που πραγματοποιήθηκε στις 7 Μαρτίου;

Στην Γενική Συνέλευση που έγινε στις 7 Μαρτίου, από την μία έγιναν τα προβλεπόμενα από το καταστατικό (Απολογισμός προϋπολογισμός κ.λ.π.) ενώ από την άλλη, συζητήσαμε τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου όπως η ανυπαρξία αντικειμένου δουλειάς, το ασφαλιστικό, τα θέματα αυθαιρεσίας της διοίκησης, τα θέματα των απΆ ευθείας αναθέσεων και το ζήτημα της ενιαίας έκφρασης του κλάδου μας.
Συζήτηση που με οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι με αφορμή την κρίση, ναι μεν τα πράγματα θα αλλάξουν, αλλά με αργό τρόπο. Δεν πρόκειται να αλλάξουν τόσο γρήγορα όσο πιθανά το έχουμε στο μυαλό μας, αλλά θα αλλάξουν, γιατί η Ελλάδα έχει ανάγκη ακόμα από μεγάλες υποδομές.
Κάποια στιγμή λοιπόν και με κάποιο τρόπο, αυτές οι υποδομές θα φτιαχτούν. Υπάρχει αντικείμενο. Δεν είμαστε Γερμανία που ουσιαστικά εκεί απλώς κάνουνε συντήρηση των υποδομών τους και εκσυγχρονισμό.
Εδώ ακόμα, έρχονται φοιτητές από ξένα πανεπιστήμια για να δουν πως φτιάχνανε τους σιδηροδρόμους τον 19ο αιώνα με την μετρική γραμμή και να κάνουνε την διπλωματική τους.

ΕΝΘΕΤΟ: Προφίλ της ΠΕΔΜΗΕΔΕ

Η ΠΕΔΜΗΕΔΕ δημιουργήθηκε για να προασπίσει και να προωθήσει τα συμφέροντα των Διπλωματούχων Ηλεκτρολόγων/Μηχανολόγων στο χώρο των Δημοσίων Έργων. Οι λόγοι της αναγκαιότητας της ίδρυσης της Ένωσης μας ήταν κυρίως ή μη κατοχύρωση των δικαιωμάτων των Διπλωματούχων Ηλεκτρολόγων/Μηχανολόγων στην κατασκευή των Δημοσίων έργων.
Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι το θέμα αυτό σχεδόν δεν υφίσταται και γι΄ αυτό η ΠΕΔΜΗΕΔΕ πρωτοστατεί και με άλλες εργοληπτικές ενώσεις για μια ενιαία έκφραση του κλάδου των κατασκευαστών των Δημοσίων Έργων, μιας και τα προβλήματα είναι κοινά για όλους τους εργολήπτες ανεξαρτήτως νομικής μορφής και ειδικότητος.
 
 Πρόσωπα
Γεώργιος Συριανός: «Μόνη λύση, η φυγή προς τα εμπρός»
Ζ. Αθουσάκης: «Αβέβαιο το μέλλον των τεχνικών εταιρειών»
Σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο έως το 2017
Συντήρηση μηχανημάτων σε δύσκολες συνθήκες
«Προσπάθεια εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του Γεωλογικού Ινστιτούτου»
H ατμομηχανή της οικονομίας
Επιχειρηματική ευκαιρία η ενεργειακή αναβάθμιση
Αξιόπιστες υποδομές, για αξιόπιστη λειτουργία
Από την Λ. Πανεπιστημίου κι ακόμα παραπέρα
Ανταγωνισμός ναι, αλλά με διαφανείς διαδικασίες
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες