Εκτύπωση  Αποστολή
 ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
  Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
 Πρόσωπα
Κατασκευές
 Υλικά
 Μηχανήματα έργων
 Ατζέντα
 Θέσεις
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Το νέο κτίριο «βιτρίνα» των μηχανικών του ΤΣΜΕΔΕ
 


Εργοτάξιο - Το έργο ξεκίνησε το 2009 και μετά και τις τελευταίες παρατάσεις που δόθηκαν, προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο, ώστε να στεγάσει σ’ ένα σύγχρονο κτίριο τις υπηρεσίες του ΤΣΜΕΔΕ μετά και την τελευταία ένταξη του στο ΕΤΑΑ.

Κείμενο: Πάνος Κατσαχνιάς
Φωτογραφίες: Πάνος Κατσαχνιάς/Τομή Α.Β.Ε.Τ.Ε.

Στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’70 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί κτίριο γραφείων σε οικόπεδο που ανήκει στο ΤΣΜΕΔΕ στην οδό Π.Π. Γερμανού 3-5 στην πλατεία Κλαυθμώνος. Με την εκκίνηση της εκσκαφής που έγινε τότε, βρέθηκαν κατάλοιπα του αρχαίου τείχους των Αθηνών, τμήμα του οποίου έχει αποκαλυφθεί και στο κτίριο της Εθνικής Τράπεζας στην συμβολή των οδών Σοφοκλέους και Αιόλου. Έτσι οι εργασίες σταμάτησαν πριν καλά-καλά ξεκινήσουν ενώ διεκόπη η εργολαβία εκείνη.
Στην δεκαετία του ’90 το ΤΣΜΕΔΕ προκήρυξε δημόσιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για να προχωρήσει και πάλι στην κατασκευή του κτιρίου στο συγκεκριμένο οικόπεδο. Το πρώτο βραβείο το πήρε η μελετητική ομάδα της εταιρίας «ΩΜ Μελετητική Ε.Π.Ε.» και αφού εγκρίθηκε η μελέτη, δημοπρατήθηκε το έργο στις 7 Φεβρουαρίου του 2005. Στην δημοπράτηση αυτή η εταιρεία «Τομή Α.Β.Ε.Τ.Ε.» μέλος του ομίλου «Ελλάκτωρ» μειοδότησε και ανέλαβε την εργολαβία. Στην συνέχεια υπήρξε μια μεγάλη καθυστέρηση λόγω της σωστικής ανασκαφής που διήρκεσε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να εγκριθεί από το ΥΠΠΟ και ουσιαστικά το έργο ξεκίνησε το 2009. Αυτή την στιγμή τα αρχαία είναι πλήρως προστατευμένα χωρίς να είναι ορατά, εγκιβωτισμένα σε πλάκα μπετόν με γεωυφάσματα για προστασία. Θα αποκαλυφθούν μετά το πέρας της κατασκευής, ώστε να είναι ορατά στο κοινό, όπως και στο κτίριο πιο κάτω της Εθνικής.
Από την μελέτη του 1999 που εγκρίθηκε το 2000 και με την οποία δημοπρατήθηκε το έργο, υπήρξαν αλλαγές στα εξής: εφαρμογή του νέου αντισεισμικού κανονισμού μετά τον σεισμό της Αθήνας, ενώ πριν δύο χρόνια εφαρμόστηκε και ο νέος κανονισμός ενεργειακής αντιμετώπισης των κτιρίων. Το ΤΣΜΕΔΕ θέλησε να εντάξει όλη την σχετική νομοθεσία στο νέο κτίριο «βιτρίνα» των μηχανικών, πράγμα που βέβαια σήμαινε σημαντικές καθυστερήσεις.

Το αρχικό σχέδιο προβλέπει να μεταφερθούν τα γραφεία από την οδό Κολοκοτρώνη 4 που βρίσκονται σήμερα στο νέο, ενώ στην σύμβαση περιλαμβάνεται και η ανακατασκευή των πέντε ορόφων του ιδιόκτητου κτιρίου της Κολοκοτρώνη, μετά την ολοκλήρωση του καινούργιου κτιρίου και την μετακόμιση των υπαλλήλων του σ’ αυτό. Κι αυτό, ώστε να μην υπάρχει όχληση όσων εργάζονται, εξαιτίας των εργασιών που θα διενεργηθούν. Σήμερα το νέο κτίριο βρίσκεται στο σημείο όπου έχει τελειώσει η κατασκευή του φέροντα οργανισμού και ένα μεγάλο μέρος των οικοδομικών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.
Όπως φαίνεται κοιτάζοντας κάποιος το σύνολο των όψεων του κτιρίου, καθώς και μεγάλες περιοχές του εσωτερικού χώρου, έχουν κατασκευαστεί από εμφανές σκυρόδεμα, το οποίο είναι εξ’ αρχής καλοκατασκευασμένο και χωρίς ανάγκη μερεμετίσματος, μιας και προβλέπεται να παραμείνει στο φυσικό του χρώμα και υφή, χωρίς δηλαδή μπετόχρωμα και σπατουλάρισμα.

Σύμφωνα με τα νεότερα διεθνή δεδομένα προστασίας του περιβάλλοντος και τους νέους κανονισμούς, τα σύγχρονα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας και καθιέρωσης ενεργειακού πιστοποιητικού των κτιρίων, εφαρμόζονται λύσεις μηχανολογικών εγκαταστάσεων οι οποίες θα θωρακίσουν το κτίριο ενεργειακά, καταστώντας το ένα σύγχρονο και «έξυπνο» ενεργειακά κτίριο. Υαλοπετάσματα μπροστά, στα οποία είναι ενσωματωμένα καινούργιας τεχνολογίας ενεργειακά τζάμια για τον περιορισμό των ενεργειακών απωλειών, μεταλλική κατασκευή σε μεγάλο τμήμα της οροφής, καθώς και τέσσερις ανελκυστήρες μεγάλης ταχύτητας για την εξυπηρέτηση του κόσμου, συνθέτουν ένα σύγχρονο κτίριο γραφείων τόσο εξωτερικά, όσο και στο εσωτερικό του.
Στην οροφή του κτιρίου προβλέπονται φωτοβολταϊκά πανέλλα που θα προσφέρουν μερική ενεργειακή αυτονομία, μιας και η επιφάνεια της ταράτσας ήταν δεδομένη και δεν μπορούσε να μεγαλώσει. Ηλιακοί συλλέκτες για πλήρη αυτονομία σε ζεστό νερό, το σύστημα διαχείρισης για τον φωτισμό ISTABUS, καθώς και το σύστημα BMS για την διαχείριση όλων των εγκαταστάσεων του κτιρίου.
Το συγκεκριμένο κτίριο μελετήθηκε μ’ ένα συγκεκριμένο κτιριολογικό πρόγραμμα. Στη πορεία και λόγο της ένταξης του ταμείου στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ), το οργανόγραμμα άλλαξε, οπότε και αποφασίστηκε η εσωτερική διαμόρφωση να γίνει με το σύστημα της «ανοιχτής κάτοψης» το λεγόμενο open plan καθώς και ευελιξία με κινητά χωρίσματα ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί και σε μελλοντικές αλλαγές. Το κτίριο είναι επταώροφο με ιδιαίτερα περιορισμένο περιβάλλοντα χώρο. Όλες οι λειτουργίες χωροθετούνται στους πέντε ορόφους, ενώ στους δύο τελευταίους βρίσκονται η διοίκηση και η συνεδριακή αίθουσα, μαζί με ένα πλήρως εξοπλισμένο κυλικείο τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους επισκέπτες. Οι χώροι αυτοί οργανώνονται με κινητά χωρίσματα και οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις χωροθετούνται σε τυπικό, επαναλαμβανόμενο κάναβο, ώστε να είναι δυνατή η τροποποίηση της επιφανείας τους σύμφωνα με τις μελλοντικές ανάγκες.

Ο κάθε όροφος, από το ισόγειο μέχρι τον Ε’ όροφο, οργανώνεται σε open plan με τη σαφή οριοθέτηση των χώρων διοίκησης (γραμματεία, διευθυντής, αίθουσα συσκέψεων), των χώρων υγιεινής, του αρχείου και των κοινόχρηστων χώρων (κλιμακοστάσια, διάδρομοι κίνησης).
Η κεντρική διοίκηση χωροθετείται στον ΣΤ’ και Ζ’ όροφο και περιλαμβάνει τη γραμματεία, το γραφείο Προέδρου, Αντιπροέδρου και αίθουσα συσκέψεων και υποστηρίζεται από το χώρο της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων. Οι χώροι αναψυχής και πολιτιστικών εκδηλώσεων έχουν πολιτιστικό και κοινωνικό χαρακτήρα. Σ’ αυτούς ανήκουν η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και το κυλικείο. Η αίθουσα υποστηρίζει την Κεντρική Διοίκηση, καλύπτει τις απαιτήσεις συνεδριάσεων και άλλων αντίστοιχων δραστηριοτήτων και τοποθετείται στον Στ’ και Ζ’ όροφο, μαζί με την Κεντρική Διοίκηση. Το κυλικείο είναι ένας διώροφος χώρος, απόλυτα επαρκής για να εξυπηρετήσει τη λειτουργία του κτιρίου και τοποθετείται στον Β’ και Γ’ όροφο. Στο υπόγειο χωροθετούνται όλες οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, ενώ δεν υπάρχει παρκινγκ μιας και λόγω αρχαίων δεν μπορούσε να γίνει και δεύτερο υπόγειο. Η ανάγκη αυτή θα εξυπηρετείται από το υπόγειο παρκινγκ της πλατείας Κλαυθμώνος.
Η ύπαρξη νερών - μιας και ο υδροφόρος ορίζοντας είναι ψηλά - επέβαλε μια αντιστήριξη αρκετά πολύπλοκη και με πασσάλους και με μπερλινουάζ περιμετρικό, υπήρξε δηλαδή μια σχετική δυσκολία στην κατασκευή των αντιστηρίξεων. Υπάρχει στεγανολεκάνη για την προστασία του κτιρίου και ένα «έξυπνο» σύστημα υπόγειων δεξαμενών για την ύδρευση και την πυρόσβεση, οπού ακόμη και σε περίπτωση αστοχίας της μεμβράνης τα νερά θα πηγαίνουν και θα κατακλύζονται σ’ αυτές, ενώ θα υπάρχουν αντλίες που θα τα διώχνουν. Καταστώντας έτσι το κτίριο, πλήρως θωρακισμένο απέναντι στο συγκεκριμένο πρόβλημα.
Η αισθητική του κτιρίου τέλος, στο επίπεδο των υλικών, αποδίδεται από την χρησιμοποίηση πρωτογενών υλικών ως τελικές επιφάνειες. Αποφεύγονται οι μαρμαρεπενδύσεις και τα επιχρίσματα, ενώ αναδεικνύονται τα δομικά υλικά του κτιρίου: μπετόν, μέταλλα, γυαλί, τόσο στον εσωτερικό χώρο όσο και στις προσόψεις. Μια τέτοια αρχιτεκτονική και μορφολόγηση, απαιτούν ύψιστη κατασκευαστική τελειότητα τόσο στο επίπεδο των χαράξεων, καλουπωμάτων, αναμονών όσο και στο επίπεδο των χρησιμοποιούμενων υλικών και κατασκευαστικών μεθόδων. Ακριβείς αναλογίες υλικών και πρόσμικτων, καλή δόνηση σκυροδέματος, σωστά «δεμένους» ξυλότυπους, ακρίβεια στις χαράξεις διελεύσεων, σταθμών, καθώς επίσης και απασχόληση εξειδικευμένων συνεργείων με αυστηρή επίβλεψη του έργου.

Ταυτότητα Έργου:

Κύριος του έργου: ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ
Τύπος έργου: Κτίριο Γραφείων
Τοποθεσία: Αθήνα, Π.Π. Γερμανού 3-5, Πλ. Κλαυθμώνος
Προϊσταμένη αρχή: Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Νομαρχίας Αθηνών (ΔΤΥΝΑ)
Διευθύνουσα υπηρεσία: Τμήμα Εκτελέσεως Έργων ΔΤΥΝΑ
Ανάδοχος του έργου: Τομή Α.Β.Ε.Τ.Ε.
Προϋπολογισμός: 23.499.700 εκατ. ευρώ
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: Νοέμβριος 2012
 
 Κατασκευές
Πειραιάς: Κατασκευή Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ
Γέφυρα Τσακώνας: Έξυπνη διαχείριση σύνθετου προβλήματος
Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι
Νέος αυτοκινητόδρομος στα Τέμπη
Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – FIX
Κατασκευή αγωγών και διυλιστηρίου
Κατασκευή του φράγματος Αποσελέμη
Επόμενη στάση: Πειραιάς
Ένα τεράστιας έκτασης έργο για το μέλλον
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες